Najnovšie lietadlo NASA chce zachrániť planétu
Najnovšie lietadlo NASA chce zachrániť planétu. Vesmírna agentúra má plán „preskočiť generáciu“ dizajnu osobných lietadiel v boji proti klimatickým zmenám. Nové lietadlo X-66A s transsonickým dizajnom a priehradovými krídlami by mohlo znížiť emisie až o 30 %.
Nové X-lietadlo NASA, na rozdiel od väčšiny experimentálnych lietadiel vesmírnej agentúry, nie je skonštruované tak, aby prelomilo rýchlostné bariéry, prepravovalo astronautov alebo testovalo možnosti bezpilotného vzdušného boja, je určené na boj proti klimatickým zmenám. Transsonické lietadlo s nosníkovými krídlami dostalo označenie X-66A. Dizajn je produktom projektu Sustainable Flight Demonstrator, partnerstva NASA a Boeingu na výrobu lietadla s jednou uličkou, ktoré sľubuje zníženie spotreby paliva pre komerčné lietadlá.
Nové lietadlo vyzerá ako obrovský klzák s dlhými tenkými krídlami podopretými diagonálnymi vzperami na zníženie odporu. Ak by sa tento dizajn prijal, mohol by transformovať trvalo udržateľnú leteckú dopravu, ako ju poznáme. Najnovšie experimentálne lietadlo X-66A je prvým lietadlom X navrhnutým špeciálne na dosiahnutie cieľa nulových čistých emisií skleníkových plynov. „Vďaka poznatkom získaným z dizajnu, konštrukcie a letových testov budeme mať príležitosť formovať budúcnosť lietania a prispieť k dekarbonizácii letectva,“ povedal Todd Citron, technologický riaditeľ Boeingu.
Lietanie má na svedomí až 4 % emisií skleníkových plynov v USA, a keďže lieta čoraz viac ľudí, Organizácia Spojených národov očakáva, že emisie oxidu uhličitého z lietadiel sa do roku 2050 strojnásobia. Transatlantický let vyprodukuje približne tonu CO2 na cestujúceho.
Najnovšie lietadlo NASA chce zachrániť planétu
Elektrifikovať väčšie lietadlá je zatiaľ nereálne. K vylepšeniam lietadiel dochádza v malých prírastkoch v priebehu desaťročí a zníženie spotreby paliva lietadla je maximálne jednociferné. Boeing tvrdí, že inovácie v novom koncepte krídel s výstuhou budú predstavovať zníženie o 30 %. To je presne ten druh skoku, ktorý chcela vesmírna agentúra urobiť z projektu Sustainable Flight Demonstrator, vyhral ho Boeing. NASA teraz pomôže Boeingu postaviť, testovať a lietať s demonštračným lietadlom – a jeho status X-plane, ktorý letectvo udeľuje revolučným projektom konfigurácie experimentálnych lietadiel, by mohol viesť k ďalšej podpore.
Veľkou myšlienkou koncepcie krídla s transsonickým nosníkom je aktualizácia konfigurácie lietadla alebo architektúry lietadla. Na rozdiel od dizajnu dolného krídla, ktorý dnes dominuje konfigurácii komerčných lietadiel, nový dizajn Boeingu má krídla, ktoré sa tiahnu cez hornú časť trupu lietadla, čo znižuje odpor, ale tiež umožňuje širšiu škálu pohonných systémov, od väčších prúdových motorov až po odkryté vrtule.
Lietadlo X-66A bude lietať rýchlosťou okolo 600 míľ za hodinu (965,6 km/h). Rozhodujúce je, že tento dizajn umožňuje krídlu zametať. Znamená to, že jeho cestovná rýchlosť môže byť stále taká vysoká ako rýchlosť súčasných lietadiel na krátke a stredné vzdialenosti. Vďaka tomu budú pasažieri spokojní a leteckým spoločnostiam a riadeniu letovej prevádzky to umožní zvládnuť takéto lietadlá v štandardnej prevádzke.
Najnovšie lietadlo NASA chce zachrániť planétu
Boeing a NASA budú na testovaní spolupracovať s aerolíniami Alaska, American, Delta, Southwest a United Airlines. Podľa Boeingu budú letecké spoločnosti „poskytovať informácie o prevádzkovej efektívnosti modelu X-66A, o údržbe, prevádzkových vlastnostiach a kompatibilite s letiskom“. Testovacie lietadlo má trup a systémy MD-90 s novým krídlom. Produkčná verzia tohto dizajnu by potrebovala skladacie krídla, aby sa zmestili do rovnakých letiskových brán ako verzia 737 alebo A320.
Leteckí odborníci si myslia, že Boeing by mohol predstaviť malé lietadlo s dvoma uličkami a ekonomickým usporiadaním kabíny 2-3-2. Kompozitný trup by umožnil oválny prierez, vďaka čomu by mohol byť dizajn konkurencieschopný voči moderným alternatívam s jednou uličkou. Ale „úzke široké telo“, ako je toto, by mohlo byť zväčšené oveľa viac ako napríklad rodina A320. Letecké spoločnosti však takéto lietadlo s konfiguráciou X-66A pravdepodobne neuvidia. V predchádzajúcich vyhláseniach generálny riaditeľ Boeingu Dave Calhoun naznačoval, že „úzky široký trup“ by nefungoval ako krídlo s transsonickým nosníkom.
Tak či onak, Boeing bude hovoriť so svojimi zákazníkmi o budúcich projektoch a ich súčasťou budú informácie o výkone, výhodách a obmedzeniach X-66A. Scott Hamilton z Leeham News nedávno potvrdil, že Boeing si zachová svoje duševné vlastníctvo na krídlo Transonic Truss-Braced, aj napriek zapojeniu NASA do projektu X-66A. Zdá sa, že Boeing bude pevne držať technológiu projektu. Bude zaujímavé sledovať, či si Boeing ponechá aj vlastníctvo testovacieho lietadla.
Airbus (alebo EÚ) môže namietať proti príspevku NASA v projekte Boeing. Práca vesmírnej agentúry bola problematickým bodom v minulých obchodných sporoch. Ale zatiaľ je hodnota kontraktu NASA s Boeingom (425 miliónov dolárov) nepatrným zlomkom toho, čo by bolo potrebné na vývoj nového dopravného lietadla.