Letecká doprava

EK skúma zmluvu medzi Ryanairom a bratislavským letiskom

Otázku, či letisko M. R. Štefánika v Bratislave nemá s Ryanairom zmluvu, ktorá by sa mohla chápať ako nezákonná štátna pomoc, skúma Európska komisia (EK).
 
Vyšetrovanie sa začalo po anonymnej sťažnosti, že zmluva podpísaná v roku 2005 umožňuje do roku 2016 európskej lowcostovej jednotke výhodnejšie poplatky ako iným dopravcom. Ryanair má údajne 48-percntnú zľavu pre linky, kam sa doteraz z Bratislavy nelietalo a až 31 percent na linky, kam už niekto lieta. EK bude skúmať, či sú zľavy snahou o budúcu rentabilitu (vtedy by to nebola štátna pomoc), či rozhodnutie uskutočnili štátne orgány (letisko je štátna akciová spoločnosť) a ak o štátnu pomoc išlo, posúdi sa zlúčiteľnosť so zmluvou o Európskych spoločenstvách. Ryanair podozrieva z autorstva sťažností Austrian Airlines alebo viedenské letisko a hovorí o snahe veľkých letísk a klasických dopravcov obmedzovať lacnú dopravu a rozvoj menších lacnejších alternatívnych regionálnych letísk.  
Prešetrovanie bude trvať niekoľko mesiacov. Tak to bolo aj pri predchádzajúcich sťažnostiach na zmluvy Ryanairu s letiskami vo fínskom Tampere, francúzskom Pau, dánskom Aarhuse, talianskom Alghere a nemeckom Lübecku. Ak by Ryanair získal neprimerané finančné výhody, musel by peniaze vrátiť. EK neprimeranú pomoc konštatovala v prípade belgického letiska Charleroi a Ryanair musí vrátiť vyše 4 milióny eur. Dopravca sa odvolal. Naopak šesť dopravcov z EÚ (vrátane Lufthansy, Alitalie a Air France) viní z prijímania štátnej podpory.
 
Tvrdé rokovania

Írsky dopravca je pri rokovaniach s letiskami veľmi tvrdý. Najmä tam, kde je dominantným dopravcom, žiada výrazné zľavy s tvrdením, že letiskám pomáha. Lety do Tatier by napríklad znamenali, že letisko by výrazne prehĺbilo straty. V Bratislave mal nevýhodu, že na letisku sú štyria ďalší dôležití dopravcovia. Ale aj tak je zmluva odlišná od zmlúv s inými. Letisku platí za každý let len paušálny poplatok, kým ostatní platia transparentne podľa skutočného počtu cestujúcich. Na niektorých linkách určite zarába, na iných, kde má málo cestujúcich, prerába. Lieta ich však preto, že chce tlačiť na SkyEurope Airlines. Aj preto prišiel do Bratislavy spočiatku s jednou výnimkou s linkami (Londýn, Miláno/Bergamo, Dublin), kam už SkyEurope lietali. Tento rok sa rozhodol konkurovať SkyEurope na linke do Birminghamu. Spoločnosť je známa aj agresívnou reklamou. Nápismi na palubách útočí na iné aerolínie a manželke francúzskeho prezidenta musí zaplatiť 60-tisíc eur za to, že ju použil vo svojej inzercii.

Prečítajte si aj

Back to top button