Advertisement
Správy | Aktuality | Témy

Kategórie motorových vozidiel, ktoré podliehajú platbe mýta

V súlade s platnou legislatívou uvádzame kategórie vozidiel podliehajúcich platbe mýta.

V zmysle Nariadenia vlády SR č. 350/2007 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií sa rozumie vozidlom pre účely spoplatnenia vozidlo uvedené v prílohe č. 1, časť B, body 2,3 a 5 zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov okrem vozidiel M1, a to:

1. Kategórie vozidiel M (príloha č. 1, časť B, bod 2 zákona č. 725/2004 Z. z. ) – motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu cestujúcich sa členia na:
a) kategória M2 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5 000 kg,
b) kategória M3 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5 000 kg.

Pri rozhodovaní o zaradení vozidla do kategórie M a N sa považuje za miesto na prepravu osôb miesto pre osobu sediacu, ležiacu, stojacu alebo miesto s trvalými úchytkami ukotvenia sedadla, pričom nie je rozhodujúce, či sedadlo na tomto mieste je alebo nie je umiestnené.

2. Kategórie vozidiel N (príloha č. 1, časť B, bod 3 zákona č. 725/2004 Z. z. ) – motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu tovaru (vozidlá kategórie N teda predstavujú nákladné vozidlá, alebo vozidlá určené na prepravu tovaru podľa zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta) sa členia na:
a) kategória N1 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg,
b) kategória N2 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3 500 kg, ale neprevyšujúcou 12 000 kg,
c) kategória N3 – vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 12 000 kg.

3. Terénne vozidlá (symbol G) (príloha č. 1, časť B, bod 5 zákona č. 725/2004 Z. z. )
a) vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 000 kg sa považujú za terénne vozidlá, ak
– je najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava konštruovaná tak, že môžu byť poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný,
– sú vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením, ktorým sa dosiahne podobný účinok, a ak vypočítaná stúpavosť sólo vozidla je najmenej 30 %.

Okrem toho musí byť splnených aspoň päť z nasledujúcich šiestich požiadaviek:
– predný nájazdový uhol je najmenej 25o,
– zadný nájazdový uhol je najmenej 20o,
– prechodový uhol je najmenej 20o,
– svetlá výška pod prednou nápravou je najmenej 180 mm,
– svetlá výška pod zadnou nápravou je najmenej 180 mm,
– svetlá výška medzi nápravami je najmenej 200 mm,

b) vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 2 000 kg alebo kategórie N2 a M2, alebo M3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 12 000 kg sa považujú za terénne vozidlá, ak sú buď všetky ich kolesá poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, alebo ak sú splnené nasledujúce tri požiadavky:
– najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava sú poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný,
– sú vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením s podobným účinkom,
– vypočítaná stúpavosť pre sólo vozidlo je najmenej 25 %,

c) vozidlá kategórie M3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 12 000 kg alebo vozidlá kategórie N3 sa považujú za terénne vozidlá, ak sú buď všetky ich kolesá poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, alebo ak sú splnené nasledujúce požiadavky:
– najmenej polovica kolies je poháňaná,
– vozidlo je vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo zariadením s podobným účinkom,
– vypočítaná stúpavosť pre sólo vozidlo je najmenej 25 %,
– a z nasledujúcich šiestich požiadaviek sú splnené najmenej štyri:
predný nájazdový uhol je najmenej 25o,
zadný nájazdový uhol je najmenej 25o,
prechodový uhol je najmenej 25o,
svetlá výška pod prednou nápravou je najmenej 250 mm,
svetlá výška pod zadnou nápravou je najmenej 300 mm,
svetlá výška medzi nápravami je najmenej 250 mm,

d) kombinované označenie.
Symbol „G“ sa kombinuje so symbolom „M“ alebo „N“. Napríklad vozidlo kategórie N1, ktoré sa môže používať ako terénne vozidlo, sa označí symbolom N1G.

Na základe vyššie uvedeného, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydáva usmernenie:

Pokiaľ sa tieto kategórie nachádzajú v osvedčení evidencie vozidla nad 3,5 t sú platiteľmi mýta vrátane vytvorenia jazdných súprav.

Vozidlá kategórie M1, ani keď majú hmotnosť nad 3,5 tony (napr. obytné prívesy) v súčasnosti nepodliehajú spoplatneniu. Jazdná súprava tvorená vozidlom kategórie M1 a prípojným vozidlom spoplatneniu rovnako nepodlieha. Tieto vozidlá nie sú ani nákladnými vozidlami ani autobusmi a nemajú stanovenú sadzbu mýta podľa nariadenia vlády č. 350/2007 Z. z.

Vozidlá kategórie N1 do 3,5 tony sami o sebe nepodliehajú spoplatneniu. Jazdné súpravy nad 3,5 t tvorené vozidlom N1 a prípojným vozidlom podliehajú spoplatneniu, pretože ide o jazdné súpravy určené na prepravu tovaru podľa zákona č. 25/2007 Z.z. o elektronickom výbere mýta, čo vyplýva z kategorizácie vozidla N1 ako vozidla projektovaného a konštruovaného na prepravu tovaru, teda nákladného vozidla.

 

Vzťah Kategória vozidla – Druh vozidla – Druh karosérie

M2 – autobus do 5 000 kg, viac ako 8 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča

M2G – malý terénny autobus

M3 – autobus nad 5 000 kg, viac ako 8 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča

M3G – terénny autobus

AUTOBUS MESTSKÝ TRIEDY I

CA JEDNOPODLAŽNÁ

CB DVOJPODLAŽNÁ

CC KĹBOVÁ JEDNOPODLAŽNÁ

CD KĹBOVÁ DVOJPODLAŽNÁ

CE JEDNOPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU

CF DVOJPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU

CG KĹBOVÁ JEDNOPOD. SO ZN. PODLAHOU

CH KĹBOVÁ DVOJPOD. SO ZN. PODLAHOU

AUTOBUS MEDZIMESTSKÝ TRIEDY II

CI JEDNOPODLAŽNÁ

CJ DVOJPODLAŽNÁ

CK KĹBOVÁ JEDNOPODLAŽNÁ

CL KĹBOVÁ DVOJPODLAŽNÁ

CM JEDNOPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU

CN DVOJPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU

CO KĹBOVÁ JEDNOPOD. SO ZN. PODLAHOU

CP KĹBOVÁ DVOJPOD. SO ZN. PODLAHOU

AUTOBUS DIAĽKOVÝ TRIEDY III

CQ JEDNOPODLAŽNÁ

CR DVOJPODLAŽNÁ

CS KĹBOVÁ JEDNOPODLAŽNÁ

CT KĹBOVÁ DVOJPODLAŽNÁ

AUTOBUS MESTSKÝ TRIEDY A

CU JEDNOPODLAŽNÁ

CV JEDNOPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU

AUTOBUS ĎIAĽKOVÝ TRIEDY B

CW JEDNOPODLAŽNÁ

AUTOBUS ŠPECIÁLNY

SC SANITNÁ PCHR

SD POHREBNÁ

SG HASIČSKÁ

SG POLICAJNÁ

SG TECHNICKO ZÁSAHOVÁ

SG ZÁCHRANÁRSKA

N1 – nákladné do 3 500 kg najväčšej prípustnej hmotnosti

N1G – nákladné terénne vozidlo

N2 – nákladné nad 3 500 kg a do 12 000 kg najväčšej prípustnej hmotnosti

N2G – nákladné terénne vozidlo

N3 – nákladné nad 12 000 kg najväčšej prípustnej hmotnosti

N3G – nákladné terénne vozidlo

NÁKLADNÉ VOZIDLO

BA PICK UP

BA SKLÁPACIA

BA SKRIŇOVÁ

BA SKRIŇOVÁ CHLADIARENSKÁ

BA SKRIŇOVÁ IZOTERMICKÁ

BA SKRIŇOVÁ MRAZIARENSKÁ

BA VALNÍKOVÁ

BA VALNÍKOVÁ S PLACHTOU

BB SKRIŇOVÁ DODÁVKOVÁ

BB SKRIŇOVÁ FURGON

BB SKRIŇOVÁ CHLADIARENSKÁ

BB SKRIŇOVÁ IZOTERMICKÁ

BB SKRIŇOVÁ MRAZIARENSKÁ

NÁKLADNÉ VOZIDLO – ŤAHAČ NÁVESU

BC ŤAHAČ NÁVESU

NÁKLADNÉ VOZIDLO – ŤAHAČ PRÍVESU

BD ŤAHAČ PRÍVESU

NÁKLADNÉ VOZIDLO ŠPECIÁLNE

BA CISTERNOVÁ ADR

BA CISTERNOVÁ NA CEMENT

BA CISTERNOVÁ NA MLIEKO

BA CISTERNOVÁ NA MÚKU

BA CISTERNOVÁ NA VODU

BA FEKÁLNA

BA HÁK.NAKLADAČ NA PREP.KONTAJNEROV

BA KLANICOVÁ

BA KLANICOVÁ NA PREPRAVU DREVA

BA NA PREPRAVU BETÓNU

BA NA PREPRAVU DREVA

BA NA PREPRAVU KONTAJNEROV

BA NA PREPRAVU LODÍ

BA NA PREPRAVU ODPADU

BA NA PREPRAVU VOZIDIEL

BA NA PREPRAVU ZVIERAT

BA NOSIČ VÝMENNÝCH NADSTAVIEB

BA OPLENOVÁ

BA OPLENOVÁ S KLANICAMI

BA REŤAZOVÝ NAKLADAČ

BA SACIO KANALIZAČNÁ

BA SACIO VÁKUOVÝ NAKLADAČ

BA NA PREPRAVU SYPKÝCH HMÔT

BA CISTERNOVÁ NA KRMIVO

BA NA PREPRAVU SKLA

ŠPECIÁLNE VOZIDLO (N1, N2, N3)

SB PANCIEROVÁ

SF SAMOHYBNÝ ŽERIAV

SG HASIČSKÁ

SG KOMPRESOR

SG LABORATÓRNA

SG MONTÁŽNA

SG POJAZDNÁ DIELŇA

SG POJAZDNÁ KNIŽNICA

SG POJAZDNÁ KUCHYŇA

SG POJAZDNÁ LANOVKA

SG POJAZDNÁ PREDAJŇA

SG POLICAJNÁ

SG ROZHLASOVÁ

SG SYPACIA

SG TECHNICKO ZÁSAHOVÁ

SG TELEVÍZNA

SG VRTNÁ SÚPRAVA

SG VYPROSŤOVACIA

SG VÝSPRAVKOVÁ SÚPRAVA

SG ZÁCHRANÁRSKA

SG ZDVÍHACIA PLOŠINA

SG AUTORÝPADLO

SG ELEKTROCENTRÁLA

SG CISTERNOVÁ NA POLIEVANIE

SG HASIČSKÁ S REBRÍKOM

SG DRVIČ KAMEŇA

SG ČERPADLO BETÓNU

 

Magazín TRANSPORT on Facebook

Prečítajte si aj

Back to top button