Bicykle a autá na vodíkový pohon
Bicykle a autá na vodíkový pohon. Košický samosprávny kraj (KSK) nakúpil desať bicyklov na vodíkový pohon.
Zároveň si od Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA) na dva týždne zapožičal dve vodíkové autá v rámci národného projektu Žiť energiou, ktorý má upriamiť pozornosť na obnoviteľné zdroje energie. „Bicykle budú zapožičiavané, rozmiestnené budú na rôznych miestach kraja. Chceme, aby si čo najširší okruh ľudí mohol vyskúšať túto technológiu,“ uviedol v piatok pri prezentácii vozidiel predseda KSK Rastislav Trnka.
Bicykle zakúpil kraj z Francúzska, cena jedného je podľa Trnku 8000 eur, ďalší výdavkom je plnička bicyklov vodíkom. „Je to dosť, preto hovoríme o akomsi promo na vodík,“ skonštatoval predseda kraja.
Vodíkový bicykel prejde na jedno načerpanie 145 kilometrov, pričom jeho doplnenie trvá do jednej minúty. Východniari si budú môcť jazdu bicyklom vyskúšať na krajských podujatiach – prvýkrát 20. mája na Župných dňoch v Košiciach.
Test zapožičaných vodíkových osobných áut značky Toyota Mirai v kraji prebieha do 5. mája. Počas dvoch týždňov si ich budú môcť obzrieť aj študenti krajských stredných škôl. Na dopĺňanie paliva je v areáli spoločnosti eurobus na košickej autobusovej stanici nainštalovaná mobilná vodíková čerpacia stanica od spoločnosti Air Products.
Bicykle a autá na vodíkový pohon
Čerpanie vodíka trvá približne rovnaký čas, ako je to v prípade iných pohonných látok. Na jedno načerpanie dokáže vozidlo prejsť 200 – 250 kilometrov. Funguje na báze palivových článkov, ktoré premieňajú vodík na elektrinu. Neprodukuje tak emisie a v ovzduší eliminuje škodlivé látky oxid siričitý a oxid dusičitý.
Európska únia zaviazala členské štáty dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu. „To znamená, že potrebujeme z atmosféry odstrániť viac CO2, ako do nej vypúšťame. Na území Košického kraja sa vyprodukuje takmer tretina celkových slovenských emisií, preto musíme zbystriť pozornosť a staviť na obnoviteľné zdroje energie, ktoré nepoškodzujú prírodu. Vodík má najčistejšie spaľovanie, najvyššiu účinnosť a nepoškodzuje životné prostredie z pohľadu životného cyklu produktu. Dve vodíkové autá, ktoré máme k dispozícii, a desať vodíkových bicyklov sú malé veci, na ktorých chceme ukázať východniarom, ako môže byť takýto zdroj energie nápomocný,“ uviedol Trnka.
KSK dlhodobo počíta s nasadením vodíka – ako prvý na Slovensku prijal vlastnú vodíkovú stratégiu, ktorá navrhuje konkrétne využitie vodíkových technológií. V pláne je využiť vodíkové autobusy pri zabezpečovaní prímestskej dopravy, zatraktívniť vodné plochy použitím vodíkovej lode alebo vybudovať malé nabíjacie stanice pre vodíkové bicykle. V rozpočte na tento rok KSK vyčlenil na nákup vodíkových bicyklov a rozvoj vodíkových technológií 630 000 eur.