Vysoké náklady likvidujú dopravcov na Slovensku
Vysoké náklady likvidujú dopravcov na Slovensku. Drahé mýto, vysoká cena pohonných hmôt, nedostatok vodičov. Dopravcovia na Slovensku sa sťažujú na rastúce náklady aj menšie množstvo zákaziek. Veľa malých podnikov už z tohto dôvodu skončilo. Väčšie spoločnosti zase redukujú počet áut, aby mohli v podnikaní pokračovať. V pláne je pritom ďalšia komplikácia. A tým je zavedenie povinného podielu ťažkých motorových vozidiel s nulovými emisiami.
Na hlavu nám padá jedna rana za druhou. I tak opisujú niektorí autodopravcovia situáciu vo svojom odbore. V posledných rokoch totiž bojujú hlavne s narastajúcimi nákladmi. Niektorí z nich sa preto rozhodli podnikanie ukončiť. Náklady spojené s dopravou neustále rastú. Či už ide o cenu pohonných hmôt, mýtne alebo náklady na leasing. Cena za dopravu pritom zostáva veľa rokov takmer konštantná.
„V ostatnom roku sme preto boli svedkami toho, že niekoľko našich klientov ukončilo svoju činnosť, pretože neboli schopní prepravovať za trhové ceny. Vlani sa to týkalo zatiaľ len malých autodopravcov. Väčšie firmy potom redukujú počet áut a počet vodičov, aby si udržali aspoň minimálnu maržu a mohli v podnikaní pokračovať,“ opisuje aktuálnu situáciu Petr Trefil, Head of Operations vo firme Bibby Factoring Slovakia, ktorá poskytuje financovanie malým a stredným podnikateľom.
Jeho slová potvrdzuje aj Únia autodopravcov Slovenska, podľa ktorej je doprava silno zaťažená rôznymi poplatkami a firmy padajú na dno. Zástupcovia Únie uviedli, že najviac to pociťujú práve menšie spoločnosti, ktoré majú 5 až 10 vozidiel.
Zdraženie mýta o desiatky percent
Náklady navyše stále rastú. Už od decembra minulého roku sa navýšilo mýto v Nemecku, kde tento poplatok vzrástol o 83 %. Od marca zdražie mýto o 15 % aj v susednej Českej republike. „Veľká časť dopravcov pritom mieri práve týmto smerom. Pre firmy to môže znamenať nutnosť zamerať sa na iné trhy, teda nových zahraničných zákazníkov, čo so sebou nesie určité riziká,“ dopĺňa Petr Trefil. Tieto riziká je podľa neho možné pokryť napríklad bezregresným faktoringom, čo je financovanie krátkodobých pohľadávok s preverovaním a poistením zahraničných partnerov. Dopravcovia vďaka tomu získajú peniaze z vystavených faktúr do 24 hodín namiesto 60 dní, čo je obvyklá splatnosť.
Mýto sa navyše pravdepodobne zvýši aj na Slovensku. Podľa posledných informácií Národná diaľničná spoločnosť stále analyzuje, ako zdraženie bude vyzerať.
Ukrajinská konkurencia a drahé pohonné hmoty
Okrem mýta je v poslednom čase témou aj lacná ukrajinská konkurencia. Európska únia na obdobie do konca prvého tohtoročného polroku zrušila pre ukrajinských dopravcov systém povoľovania vjazdu do európskeho bloku. Slovenskí autodopravcovia tvrdia, že im Ukrajinci berú zákazky na prepravu tovaru v rámci EÚ a vyhrotená situácia viedla aj k blokáciám hraničného prechodu. Únia autodopravcov Slovenska preto zvažuje ďalšie kroky. „Sme proti predĺženiu zmluvy medzi EÚ a Ukrajinou v jej súčasnej podobe. Prijatá zmluva je nekoncepčná a zničujúca pre dopravné trhy susedných krajín,“ uvádza.
Situácii slovenských dopravcov neprospieva ani cena pohonných hmôt. „Problém je v tom, že prudké nárasty cien pohonných hmôt sa premietajú do nákladov okamžite, zatiaľ čo ceny za dopravu môžu firmy upraviť až dodatočne, ak vôbec. To je jeden z dôvodov, prečo sú marže dopravcov nízke. A dopravcovia potom nemajú z čoho splácať prípadný úver alebo leasing,“ vysvetľuje Peter Trefil z Bibby Factoring Slovakia.
Ďalším problémom autodopravcov je pracovná sila. „Najviac nás finančne zaťažuje doprava, benzín, mýtne, cestné dane, odvody atď. To všetko sa premieta do toho, že naši vodiči utekajú do zahraničia, pretože tam sú lepšie platení než na Slovensku,“ uviedla Únia autodopravcov Slovenska.
Povinnosť mať vozidlá s nulovými emisiami
Na dopravcov sa však chystá ešte ďalšia komplikácia. Európsky parlament totiž navrhuje, aby veľkí cestní dopravcovia museli mať určitý podiel ťažkých motorových vozidiel s nulovými emisiami. „Povinnosť nakupovať vozidlá s nulovými emisiami môže nielen porušovať právo na vlastníctvo a právo podnikať, ale môže zároveň viesť k narušeniu trhu, pretože verzia Parlamentu predpokladá, že sa také obmedzenia využívania kapitálu budú týkať iba veľkých prevádzkovateľov,“ upozorňuje riaditeľka pre presadzovanie záujmov EÚ Medzinárodnej únie cestnej dopravy IRU Raluca Marianová. A zároveň vyzýva, aby akýkoľvek návrh, ktorý by nútil dopravcov do nákupu určitých typov vozidiel, bol dôrazne odmietnutý.