Vodíkový Citroën ë-Jumpy Hydrogen
Vodíkový Citroën ë-Jumpy Hydrogen. Popri elektrických dodávkach doplnili niektoré značky do svojej ponuky aj vodíkové dodávky.
Aké využitie má vodíkový pohon v praxi ukazuje praktická skúsenosť spoločnosti SUEZ Carcassonne, ktorá vo svojej flotile využíva vodíkový Citroën ë-Jumpy Hydrogen. Pri svojej každodennej práci ho využívajú predáci, ktorí navštevujú stavby, dopĺňajú malé aj veľké zásoby alebo vykonávajú pohotovostné opravy, ak hrozí únik vody.
Vozidlo tak potrebujú mať k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni, s dostatočným dojazdom a bez potreby tankovania počas dňa. Cesty v rámci dňa vedú po meste aj po jeho okolí, a aj keď sú pomerne krátke (merajú zhruba 100 km), jazdí sa veľmi často. Objem nákladového priestoru je zaplnený približne na polovicu a užitočná záťaž presahuje 200 kg.
Vyšší dojazd a rýchle tankovanie
Citroën ë-Jumpy Hydrogen poskytuje dojazd na úrovni 400 km. Ten nie je náhodný. Podľa prieskumov 44 % zákazníkov segmentu kompaktných vanov denne najazdí maximálne 300 km. Na čerpacej stanici s tlakom 700 barov trvá doplnenie celej nádrže tri minúty. Pri tlaku 350 barov sa nádrž za rovnaký čas naplní zhruba do polovice svojho objemu. Do troch vodíkových nádrží ë-Jumpy Hydrogen sa zmestí 4,4 kg vodíka. Výbavu vozidla tvorí aj batéria s kapacitou 10,5 kWh, ktorá mu poskytuje rezervný dojazd asi 50 km v prípadoch, keby mu došiel vodík. Jej dobitie je jednoduché aj z 220 V zásuvky.
Výhodou vodíkovej technológie je, že je menej senzitívna na vysoké užitočné zaťaženie, jazdné rýchlosti aj negatívne vplyvy počasia, ktoré znižujú dojazd. Vodíková verzia si zachovala úžitkové vlastnosti termických verzií – objem nákladového priestoru je 5,3 m3 v prípade verzie M, resp. 6,1 m3 v prípade verzie XL. Medzi blatníkmi je užitočná šírka 1,25 m; takže sa sem zmestí aj europaleta. Užitočné zaťaženie, rovnako ako ťažná kapacita, je pri oboch verziách až do 1 tony.
Voľba na základe dát
Citroën v tomto modeli využíva hybridné riešenie lítiovo-iónovej batérie a palivových článkov pripojených na nádrže s vodíkom. Keď sa vodík a vzduch dostanú do kontaktu s katalyzátorom, palivový článok generuje elektrickú energiu, ktorá poháňa elektromotor. Jediným odpadovým produktom je v tomto prípade vodná para. V porovnaní s batériou slúži palivový článok skôr ako konvertor než ako úložisko energie.
Hybridné riešenie si Citroën zvolil na základe výsledkov prieskumu spoločnosti Symbio, joint venture podniku špecializujúceho sa na palivové články, za ktorým stoja spoločnosti Michelin a Faurecia. Model ë-Jumpy Hydrogen tak profituje nielen z 10,5 kWh lítiovo-iónovej batérie, ale aj zo 45 kW palivového článku, ktorý čerpá vodík zo 700 barových vodíkových nádrží vyvinutých spoločnosťou Faurecia. Kým umiestnenie batérie je pod sedadlami, nádrže na vodík sú pod podlahou nákladového priestoru.
Potreba zeleného vodíka
V kontexte premeny energie zostáva stále výzvou vyvinúť zdroje, ktoré vyprodukujú obnoviteľný zelený vodík pomocou elektrolýzy vody, s využitím energie vetra alebo solárnej energie. Možnosťou je aj bioplyn, ktorý vzniká pri rozkladaní domáceho odpadu. SUEZ v spolupráci so spoločnosťou SIPERREC pracuje na vybudovaní prvej výrobnej a distribučnej elektrárne zeleného vodíka, práve s využitím bioplynu, v meste Créteil vo Francúzsku. Denne má distribuovať 1 tonu vodíka, čím by dokázala ušetriť 1 300 ton CO2 ročne.