Vláda odobrila harmonogram výstavby ciest
Harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR v stredu vláda vzala na vedomie s pripomienkami. Počíta s investíciami do ciest v objeme 0,8 % HDP ročne.
Nadväzuje na vládou už schválený materiál o prioritách vo výstavbe cestnej infraštruktúry. Najbližšie tri, štyri roky sa podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) pravdepodobne do výstavby nedostanú nové úseky.
„Už nebude možné, tak ako v minulosti, len tak plano sľubovať v predvolebným kampaniach, že my vám postavíme obchvat tu a diaľnicu tu, lebo ten dokument jasne hovorí o tom, že to asi reálne nie je,“ skonštatoval Doležal na brífingu s tým, že dokument má výhľad na desať rokov vpred.
„Najbližšie tri, štyri roky sa do výstavby nové úseky nedostanú, možno na niektoré výnimky, ale v princípe budeme pokračovať s rozostavanými stavbami a budeme pokračovať so stavbami, ktoré sú vo vysokom štádiu prípravy, respektíve vo vysokom štádiu rozpracovania,“ priblížil minister.
Harmonogram sa zameriava na cestnú infraštruktúru spadajúcu pod MDV. Neobsahuje teda investičné projekty ciest druhej a tretej triedy a miestnych komunikácií. Zohľadňuje priorizáciu projektov, rozpočtové možnosti vrátane predpokladaného čerpania z európskych fondov. Nezachytáva však alokáciu pre Operačný program Slovensko a plán obnovy, keďže nemajú finálne stanovené objemy čerpania.
Suma za projekty na tento rok by mala podľa harmonogramu dosiahnuť približne 659 miliónov eur, na nasledujúci rok je plánovaných zhruba 900 miliónov eur. V roku 2023 je v harmonograme vyčíslená suma približne 974 miliónov eur. Na rok 2024 materiál predpokladá sumu okolo 870 miliónov eur. Indikatívna cieľová hodnota predstavuje 0,8 % reálneho HDP. Harmonogram by sa mal pravidelne aktualizovať minimálne raz ročne pri príprave rozpočtu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok.
Harmonogram podľa rezortu dopravy rieši najakútnejšie potreby budovania cestnej infraštruktúry. Medzi tie zahŕňa dokončenie rozostavaných alebo rozsúťažených stavieb, dokončenie najprioritnejších úsekov D1 do Košíc a D3 na Kysuciach a stabilizáciu cestného hospodárstva na cestách prvej triedy. Zo zoznamu vyše 100 stavieb zaradených do priorizácie v roku 2020 sa v najbližších rokoch 2021 až 2028 podľa harmonogramu do výstavby dostane menej než 20%.
Po zarátaní stavieb v realizácii, stavieb vo fáze verejného obstarávania na zhotoviteľa alebo tesne pred touto fázou obsahuje harmonogram 17 priorít identifikovaných v materiáli Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry vrátane troch projektov financovaných z OPII a jedného projektu čiastočne.
Toto zaradenie do harmonogramu podľa MDV vzniklo na základe naplnenia rozpočtového obmedzenia pre súčasne financované stavby, respektíve dobeh financovania stavieb a plánované stavby vo verejnom obstarávaní či tesne pred ním. Následne boli projekty zaraďované podľa priorizácie a stavu pripravenosti tak, že dané stavby sú pripravené na realizáciu v nastavených rokoch a ich financovanie je v súlade s možnosťami štátneho rozpočtu.
Samotný harmonogram podľa predloženého materiálu takmer kopíruje definované priority. Výnimku tvoria projekty financované z OPII, ktoré sú zaradené pre naplnenie čerpania zdrojov EÚ. Projektom mimo prvotného poradia je aj projekt R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, ktorý je zaradený pre akútnu potrebu riešenia havarijného stavu mosta.
Harmonogram obsahuje tiež plán na čerpanie zdrojov pre rekonštrukcie ciest prvej triedy a mostov investičného charakteru.
Cieľom je nastavenie financovania tak, aby bolo každoročne na investície do rekonštrukcií a modernizácií ciest prvej triedy vynakladaných 200 miliónov eur ročne. Súčasťou je aj systematické zavedenie mostného programu, kde sa predpokladá pravidelné ročné čerpanie na úrovni 30 – 50 miliónov eur ročne, aby sa zvrátila kontinuálna degradácia mostov na cestách prvej triedy. Harmonogram ráta aj so systematickým majetkovoprávnym vyrovnaním stavieb v prevádzke.