Cestná doprava

Vážny: Elektronické mýto k 1. januáru 2009 spustené asi nebude

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Vážny si v súčasnosti nemyslí, že elektronický výber mýta bude spustený v pôvodne plánovanom termíne 1. januára 2009. 

"Momentálne už to hodnotím tak, že dôjde k určitému časovému sklzu, ktorý neviem zhodnotiť, či to bude jeden alebo dva kvartály," pripustil minister po dnešnom rokovaní vlády.
Zmluvné podmienky totiž boli podľa Vážneho definované tak, že povinnosť spustiť systém elektronického mýta od 1. januára 2009 by vybranému dodávateľovi vznikla len vtedy, ak by sa zmluva s ním podpísala do konca apríla tohto roka. "Keď bol ten sklz jedno, dvojmesačný, mali sme ešte ambíciu, aby sme to dohodli v zrýchlenom režime," zdôraznil minister dopravy. Momentálne to však už nevidí ako reálne.
Vinu za prieťahy vo výbere dodávateľa na systém elektronického výberu mýta pripisuje Vážny revíznym postupom, ktoré umožňuje slovenská legislatíva. "Náš zákon o verejnom obstarávaní je postavený tak, že v podstate v každom momente k rôznym problematikám môže každý dať námietku, čo veľmi predlžuje celý proces verejného obstarávania," argumentoval.
Poslanci opozičnej SDKÚ-DS Stanislav Janiš a Lucia Žitňanská dnes kritizovali priebeh tendra na elektronické mýto, ktorý považujú za netransparentný. Podľa Janiša im vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) počas nedávneho poslaneckého prieskumu odmietlo poskytnúť relevantné informácie. "Kto sú členovia výberovej komisie? Kto určil jej zloženie? Kto sú technickí poradcovia výberovej komisie a ako NDS upravila konflikt záujmov členov výberovej komisie?" sú otázky, na ktoré poslanci podľa Janiša nedostali odpoveď.
 "Ja ho nevnímam ako netransparentný. Z môjho pohľadu je proces transparentný," reagoval na tieto výhrady minister Vážny. Nezverejnenie mien členov výberovej komisie podľa neho nehovorí nič o netransparentnosti, ide o ochranu týchto ľudí. Napriek tomu už má minister avíza od niektorých členov komisie o snahách kompromitovať ich, vydierať a vyhrážať sa im. "Do poslednej chvíle nebudem zverejňovať mená členov komisie tak, aby neboli tomuto vystavení," zdôraznil minister.
Cenu realizácie elektronického mýta ministerstvo pôvodne podľa svojho šéfa odhadovalo na 22 až 23 miliárd Sk (728 až 761 miliónov eur). Ponuka konzorcia, ktoré ako jediné v tendri ostalo, je však približne 25,6 miliardy Sk (847 miliónov eur). Minister dopravy v tom však problém nevidí. "Skúmali sme, čo tá ponuka obsahuje a aké má náležitosti. Nenašli sme tam žiadne problémy. Tá ponuka obsahuje iné kvalitatívne parametre, o ktoré je tá cena vyššia, ako sme predpokladali," doplnil Vážny.

Zdroj: TASR

Prečítajte si aj

Back to top button