Cestná doprava

Udržateľná cestná doprava

Udržateľná cestná doprava. Od Haralda Seidla, prezidenta spoločnosti DAF Trucks, sme sa snažili získať vhľad do stratégie, nových technológií a výziev holandskej značky nákladných vozidiel.

Aký bol rok 2024 pre DAF v krajinách EÚ? Aká je prognóza na rok 2025 v Európe?
Spokojnosť zákazníkov s našimi vozidlami novej generácie je vysoká, a tak sú naše výsledky za rok 2024 veľmi solídne. Európsky trh s nákladnými vozidlami bol však v roku 2024 o niečo menší ako v rekordnom roku 2023 (340 000 kusov nad 16 ton). Vlani sa toto číslo znížilo na približne 316 000 jednotiek. S výhľadom na celý rok 2025 očakávam, že sa európsky trh s ťažkými nákladnými vozidlami s hmotnosťou nad 16 ton bude pohybovať medzi 270 000 a 300 000 kusmi.

Podarilo sa vám preklenúť priepasť medzi cestnými ťahačmi a podvozkami veľkých vozidiel?
Áno, skutočne sa nám to podarilo. Spoločnosť DAF je tradične silná v segmente cestných ťahačov, najmä pre diaľkovú dopravu. Pokiaľ ide o segment podvozkov veľkých nákladných vozidiel, s jeho rozmanitými aplikáciami od hasičských zborov až po stavebníctvo, vstúpili sme na trh s výrazne vylepšenou ponukou produktov v rámci vozidiel DAF novej generácie.

Míľnikom na tejto ceste bolo v roku 2022 uvedenie toho, čo nazývame „treťou várkou“, teda kompletného radu dvoj-, troj- a štvornápravových nákladných vozidiel. Ponuka správneho produktu je však len jednou časťou biznisu. Druhou je zaistenie toho, aby spoločnosť DAF bola najjednoduchším partnerom pre spoluprácu ako pre zákazníkov, tak aj pre výrobcov nadstavieb. Počas posledných dvoch rokov sme dosiahli významný pokrok, vrátane posilnenia spolupráce s poprednými spoločnosťami zaoberajúcimi sa dostavbami NA v celej Európe.

Organizujeme pre nich špecializované akcie a zavádzame riešenia bolt-and-play a plug-and-play. To znamená, že naše podvozky sú kompletne predkonfigurované pre najrýchlejšiu a najkvalitnejšiu montáž nadstavby. Okrem toho sme zaviedli program Ready-to-Go s kompletne zostavenými vozidlami, ktoré sú u našich predajcov ihneď k dispozícii a pripravené na prevádzku. Vďaka všetkým týmto inováciám sme v minulom roku zvýšili náš trhový podiel v segmente veľkých HD vozidiel na 11 %. Naším cieľom pre tento rok je tento podiel prekročiť na 12 % alebo viac.

Harald Seidl, prezident spoločnosti DAF Trucks

Udržateľná cestná doprava

Ako hodnotíte súčasné diskusie EÚ o emisiách CO2, predpisoch a otvorenosti technológií?
Európska zelená dohoda jasne stanovila smer: zníženie emisií CO2 o 15 % do roku 2025 a o 45 % do roku 2030. Odvetvie je plne odhodlané to dosiahnuť. Máme technológie, napríklad plne elektrické vozidlá, ktoré sú už na cestách a fungujú veľmi dobre. Samotné nákladné vozidlo je však len jedným dielikom skladačky. Teraz je zásadné urýchliť to, čomu hovoríme podporné podmienky: robustná infraštruktúra, kapacita siete, možnosti tankovania vodíkom, a čo je najdôležitejšie, životaschopný obchodný prípad pre dopravcov.

Ako vyzerá váš plán elektrifikácie a ako rýchlo očakávate, že jej prijatie porastie?
Náš plán je veľmi jasný, postupujeme plnou rýchlosťou vpred. Otvorili sme novú továreň na montáž BEV, sériová výroba by sa mala začať do konca tohto roka. Naše prvé vozidlá sú už na cestách a spätná väzba od zákazníkov je ohromne pozitívna. Elektrifikácia má zmysel pre mnoho aplikácií. Ukážkovým príkladom je napríklad mestská rozvážka.

Bude vás elektrifikácia tlačiť na prijatie modelu tzv. platby za použitie pre nákladné vozidlá?
Modely platby za použitie (pay-per-use) už existujú, predovšetkým vo forme operatívneho lízingu alebo prenájmu. Tie sú užitočné pre dopravcov, ktorí chcú do svojej stratégie vozového parku začleniť flexibilitu.

Využívate synergie v rámci skupiny Paccar?
Rozhodne. Paccar je skutočne globálna spoločnosť a globálny rozsah je kľúčom k našej stratégii rozvoja technológií. Skvelým príkladom je motor Paccar MX-13. Pôvodne bol vyvinutý spoločnosťou DAF v Európe a teraz sa vyrába aj v USA. Americké a európske nákladné vozidlá sa síce výrazne líšia, ale majú rovnaké srdce.

Tento prístup pokračuje aj pri vývoji nových technológií pohonu, či už ide o elektrické, vodíkové, alebo palivové články. Vývojové trendy sú poháňané globálnou skupinou Paccar pre pohonné jednotky, čo zabezpečuje výmena a škálovanie inovácií naprieč regiónmi. S nástupom softvérovo definovaných vozidiel sme založili Paccar Electronics, špecializovaný subjekt zameriavajúci sa na softvér, konektivitu a elektroniku.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button