Tesla Semi pre PepsiCo
Tesla Semi pre PepsiCo. Tesla dodala Pepsi prvý elektrický ťahač. Jeho dojazd je vyše 800 kilometrov na jedno nabitie.
Automobilka Tesla dodala po piatich rokoch od predstavenia prvého konceptu elektrického ťahača Semi firme PepsiCo prvé oficiálne produkčné vozidlo tohto typu. Odovzdaním prvej várky vozidiel v továrni Gigafactory v meste Sparks v Nevade tak bol naplnený sľub Elona Muska, že dodávky pre zákazníkov budú spustené v decembri 2022.
Potravinársky gigant PepsiCo si krátko po odhalení konceptu objednal 100 kusov. Podľa pôvodných plánov sa elektrické nákladiaky mali začať vyrábať v roku 2019. Pre komplikácie v podobe nedostatku komponentov a problémov v dodávateľskom reťazci v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19 však bolo začatie sériovej výroby niekoľkokrát odložené.
Elektrický ťahač s dojazdom 800 kilometrov
Elon Musk, stojaci na pódiu obklopenom štyrmi vozidlami, z ktorých dve boli polepené logami Pepsi a Frito Lay, hovoril o nutnosti znížiť množstvo uhlíkových emisií vznikajúcich pri preprave tovaru po planéte. „Vyzerá to zvrhlo,“ vyhlásil počas akcie. „Chcete to riadiť. Tá vec vyzerá, akoby prišla z budúcnosti,“ dodal.
V ďalšom prejave označil Semi za „beštiu“ a vymenoval množstvo prvkov, vďaka ktorým sa podľa neho stane najefektívnejším, najžiadanejším a najlepšie ovládateľným nákladným vozidlom na cestách.
Ťahač poháňajú štyri nezávislé elektromotory, vďaka ktorým dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h iba za dvadsať sekúnd. Jedno z vozidiel prešlo s plne naloženým návesom s hmotnosťou 36,7 tony 500 míľ dlhú trasu (cca 805 kilometrov) z továrne vo Fremonte v Kalifornii do San Diega na jedno jediné nabitie.
Budúcnosť dopravy
Tesla predstavuje ťahač Semi ako budúcnosť nákladnej dopravy. Zatiaľ čo rozbieha výrobu, konkurencia nespí – veľkí výrobcovia, ako sú Daimler, Volvo, Peterbilt a BYD, pracujú na vlastných elektrických nákladných vozidlách, ktoré budú schopné absolvovať dlhé trasy. Nákladné elektromobily poháňané batériami budú musieť čeliť veľkým výzvam, počnúc hmotnostnými obmedzeniami a končiac dostupnosťou vhodných dobíjacích staníc.
Napríklad odpočívadlá pre nákladné automobily nie sú vo väčšine prípadov na nabíjanie obrích akumulátorov elektrických ťahačov pripravené. Dodané nákladné vozidlá Tesla Semi boli podľa agentúry Bloomberg posledným dielom projektu za 30,8 milióna USD, ktorý čiastočne financoval kalifornský úrad na ochranu ovzdušia. Elon Musk očakáva, že v roku 2024 zíde z výrobnej linky až päťdesiattisíc nových nákladiakov.