Cestná doprava

Technologický skok vanu TGE

Technologický skok vanu TGE. Dodávky značky MAN, modelový rok 2025, charakterizuje rozsiahla modernizácia funkcií aj interiéru. Ešte pred oficiálnou premiérou sme mali možnosť zoznámiť sa s inováciami naživo.

Označenie „Next Level“ avizuje, že MAN TGE sa posunul o riadny krok ďalej: dôsledne prepracovaná elektrika a elektronika, nové pracovisko vodiča a nové alebo aktualizované asistenčné systémy. „Kamión medzi dodávkami“, ako ho nazýva výrobca, „urobil najväčší technologický skok vo svojej histórii“.

Prečítajte si aj

Ultramoderné pracovisko

Zvonka je novinka prakticky rovnaká ako doterajší modelový rad. Avšak pre zákazníkov, ktorým sa žiada zmenený vzhľad, MAN Truck & Bus vytvoril štýlovú verziu TGE Next Level Edition. Balík vizuálnych akcentov tejto série obsahuje lak Pale Copper Metallic (svetlá medená metalíza), kryty spätných zrkadiel vo farbe Piano Black, strieborné lemovanie nárazníka, znak „Next“ na maske chladiča a 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin (voliteľne aj čierne).

– Kompletne nové pracovisko vodiča s digitálnymi prístrojmi a 10,3-palcovým monitorom systému MAN Media Van Navigation. Zobrazenie funkcií na obrazovke je prehľadné a ovládanie logické.

Takže čo je vlastne nové? Stačí nastúpiť a zistíte, že pracovisko vodiča dizajnéri kompletne prebudovali. Uprostred prístrojovej dosky dominuje veľký dotykový displej na ovládanie funkcií vozidla a informačno-relaxačného systému. K zdokonaleniam pracoviska vodiča patrí nový ergonomicky výborne vyformovaný multifunkčný volant s ideálnym priemerom a optimálnou hrúbkou venca – ako v luxusnom osobnom aute. Nuž a plne digitálny prístrojový panel ponúka vodičovi široké možnosti individuálne si prispôsobiť zobrazovanie a výber informácií.

Z ďalších štandardne dodávaných moderných prvkov, ktoré zvyšujú komfort ovládania vozidla, použijete ako prvé štartovanie a vypnutie motora bez kľúča Keyless Go (tlačidlom na stĺpiku volantu). Ďalšia praktická inovácia: modely s automatickou prevodovkou už nemajú pôvodnú páku, ale režimy jazdy si vodič volí páčkou pod volantom. Aj „ručná brzda“ vedľa sedadla je už minulosťou – nahradila ju elektronická parkovacia brzda s ovládaním na prístrojovej doske. Takéto riešenie s funkciou „Auto Hold“ po zastavení zabezpečuje vozidlo proti samovoľnému pohybu dolu kopcom automatickým aktivovaním parkovacej brzdy. Vodič to ocení napríklad v pomalej premávke s neustálym rozbiehaním a brzdením, resp. pri čakaní na semafore či pred železničným priecestím v stúpaní alebo klesaní.

Na prenos dát a nabíjanie mobilných zariadení sú k dispozícii až štyri nové porty USB-C s nabíjacím výkonom 45 W: dva pod stredovou konzolou, jeden hore na palubnej doske a jeden nad čelným sklom. Z opcií si možno na palubu objednať aj priečinok na indukčné bezdrôtové nabíjanie mobilu.

Dodávku TGE Next Level 3.160 4×4 (objem skrine 11,3 m3) sme si vyskúšali v rámci prezentácie noviniek MAN pred septembrovým veľtrhom IAA Transportation Hannover

Technologický skok vanu TGE

Digitálna evolúcia

Najvýraznejším prírastkom na inovovanom pracovisku vodiča je nový systém MAN Media Van – moderné riadiace centrum infotainmentu a funkcií vozidla. Zákazník má na výber tri varianty informačno-relaxačného systému: štandardný MAN Media Van (10,4-palcová obrazovka), MAN Media Van Navigation (10,4-palcová obrazovka plus voliteľné funkcie) a MAN Media Van Navigation Business (12,9-palcová obrazovka plus voliteľné funkcie). Medzi opcie patrí napríklad streamovanie médií prostredníctvom služby Tidal streaming a hlasové ovládanie. Štandardnou súčasťou MAN Media Van je DAB tuner, rozhranie Bluetooth a MAN SmartLink pre integráciu smartfónu (Android Auto alebo Apple CarPlay). Systém umožňuje zobraziť vybrané aplikácie a ovládať ich buď priamo cez dotykovú obrazovku, alebo pomocou spínačov.

Zmodernizovaná dodávka značky MAN má úplne prepracovanú architektúru palubných systémov. Kombinácia nových riadiacich jednotiek a nových radarových snímačov a kamier umožnila výrazne zlepšiť bezpečnosť aj asistenčné systémy vodiča. Pre rad TGE je k dispozícii 11 nových asistenčných systémov, pričom celkovo ich má teraz v ponuke 27! Úplne nové v štandardnej výbave vozidiel TGE s homologizáciou N2 je varovanie pred objektmi v mŕtvom uhle (Blind Spot Warning) alebo pred tými, ktoré sa nachádzajú tesne pred vozidlom, keď sa rozbieha (Drive Off Warning). Pre vozidlá triedy N1 si možno tieto funkcie objednať ako voliteľnú výbavu.

Blind Spot Warning, upozorňujúci na objekty v mŕtvom uhle, využíva radarové senzory na monitorovanie priestoru vedľa vozidla na strane spolujazdca a znižuje riziko kolízie s cyklistami, najmä pri odbočovaní. Na prianie sa dá rozšíriť na monitorovanie oboch strán vozidla. Výstraha pri rozjazde využíva multifunkčnú kameru a radar, ktorými kontroluje priestor pred vozidlom a pomáha predchádzať kolízii s chodcami alebo cyklistami pri rozbiehaní. Obidva systémy varujú vodiča vizuálne i akusticky. Novinkou sú i voliteľné asistenčné systémy Cruise Assist, Cruise Assist Plus a Turn Assist.

Zaujímavý je však aj zoznam asistenčných systémov, ktoré výrobca dodáva do vozidiel štandardne. Každý MAN TGE Next Level (s výnimkou podvozkov na dostavbu) je vybavený systémom na zisťovanie únavy vodiča, rozpoznávaním dopravných značiek, inteligentným asistentom rýchlosti, asistentom núdzového brzdenia, parkovacím asistentom, aktívnym asistentom pre jazdu v pruhu a systémom monitorovania tlaku v pneumatikách. Bezpečnosť vanov MAN sa tým posunula na novú, podstatne vyššiu úroveň.

Sortiment modelov je naďalej veľmi široký – zahŕňa dodávky s rôznymi výškami či dĺžkami karosérie a, samozrejme, rozličné verzie podvozkov s jednoduchou alebo dvojitou kabínou

Technologický skok vanu TGE

K novinkám v základnej výbave vanov TGE triedy N1 patrí tiež airbag spolujazdca (voliteľná výbava pre vozidlá N2) a systém zaznamenávania nehôd, ktorý nahráva a ukladá kritické parametre, resp. informácie súvisiace s kolíziou – krátko pred zrážkou, počas nej a bezprostredne po nej. Takto sú k dispozícii dôležité údaje pre vyšetrovanie nehôd a analýzy činnosti bezpečnostných zariadení. Samozrejme, nechýba tempomat a obmedzovač rýchlosti. Súčasťou štandardného vybavenia je naďalej asistent núdzového brzdenia.

Prepojenie elektronických systémov, s ktorým súvisí dostupnosť a používanie združených údajov, je prekliatím aj požehnaním. Na jednej strane to umožňuje využívať nové užitočné funkcie a aplikácie, na druhej strane ide o potenciálne ciele útokov hackerov. MAN deklaruje, že dôsledne chráni všetky systémy vozidla proti neoprávnenému prístupu. Modelový rad TGE je teraz lepšie chránený pred digitálnou manipuláciou a neoprávnenými zmenami softvéru vozidla a dostal tiež ideálnu výbavu pre budúce digitálne online služby. Ďalšou výhodou je možnosť bezdrôtových aktualizácií. To eliminuje potrebu navštíviť servis kvôli aktualizovaniu softvéru a neustále zlepšuje stabilitu softvéru.

Radosť jazdiť

Sortiment modelov TGE Next Level je stále veľmi široký – zahŕňa dodávky s 3 výškami strechy, 2 rázvormi, 3 dĺžkami karosérie a, samozrejme, rôzne verzie podvozkov na dostavbu, resp. šasi s jednoduchou alebo dvojitou kabínou. Celkové hmotnosti vozidiel: 3,5 t; 3,88 t; 4,0 t; 5,0 t; 5,5 t (a prívesy s hmotnosťou od 2,0 do 3,5 t).

Paleta pohonných sústav je naďalej postavená na 2,0-litrovom turbodiesli v kombinácii so 6-stupňovou manuálne ovládanou prevodovkou alebo s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. K zmene došlo v ponuke motorov: pre obmedzený záujem zákazníkov už nebude v sortimente doterajší základný variant s výkonom 75 kW (102 k). Teraz sú teda k dispozícii výkonové modifikácie 103 kW (140 k), 120 kW (163 k) a 130 kW (177 k).

Dodávkové vozidlo TGE Next Level 3.160 4×4 (objem skrine 11,3 m3) sme si vyskúšali na cestách v rakúskom regióne Zell am See v rámci prezentácie noviniek MAN pred septembrovým veľtrhom IAA Hannover. Van so 120-kilowattovým motorom poskytuje maximálny krútiaci moment 410 Nm v dostatočne širokom rozsahu otáčok 1500 – 2000 min-1 a 8-stupňový „automat“ tento potenciál využíva precízne, preraďuje hladko a rýchlo… Radosť jazdiť – s dobrým pocitom, že šoférujete MAN TGE, ktorý urobil pozoruhodný technologický skok a je bezpečnejší ako kedykoľvek predtým.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button