Cestná dopravaVideo

Staré vs. nové: Aká je brzdná dráha ťahača z roku 1997 vs. 2017?

O tom, že nákladné vozidlá súčasnosti predsatvujú obrovských technologický posun niet pochýb. Aj keď sa pri truckoch často hovorí o spotrebe paliva, prevádzkových nákladoch aj pohodlí pre vodiča, jedna vec sa nedá nijako vyčísliť ani ničím nahradiť. Ľudský život. Preto kladú výrobcovia nákladných vozidiel najväčší dôraz na bezpečnosť.

Dnešné moderné nákladné vozidlá sú vybavené celou paletou pokrokových systémov, od automatického krízového brzdenia, cez udržanie vozidla v jazdnom pruhu až po adaptívny tempomat. Aký rozdiel však prinášajú moderné technológie v praxi? Názorne to v roku 2018 demonštrovala nemecká spoločnosť Dekra, ktorá vedľa seba na letiskovej dráhe postavila dva ťahače, aby odmerala rozdiel ich brzdných dráh.

Prvým bol ťahač Mercedes-Benz SK s rokom výroby 1997. Vedľa neho sa postavil Mercedes-Benz Actros s rokom výroby 2017. Obe súpravy vážili zhodne 38,5 tony. Obe vodiči rozbehli na rýchlosť 80 km/h. Následne v rovnakom momente stúpili obaja vodiči plnou silou na brzdy. Výsledok? Actros z roku 2017 zabrzdil na necelých 41 metroch. V momente, kedy Actros už stál, súprava ťahaná o 20 rokov starším ťahačom SK mala rýchlosť 43 km/h. Zastavila až o 16 metrov ďalej, jej brzdná dráha dosiahla pri rovnakých podmienkach 57 metrov.

Video z testu brzdnej dráhy Mercedesu SK z roku 1997 a Actrosa z roku 2017

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
YouTube

Prečítajte si aj

Back to top button