Cestná doprava

Výroba vodíkového Experta je spustená

Novým významným dátumom v modernej histórii značky Peugeot je 13. december 2021, keď z výrobnej linky zišlo prvé vodíkové vozidlo pre zákazníka – dodávka e-Expert Hydrogen.

Spustením sériovej produkcie vanu e-Expert Hydrogen sa Peugeot stal jedným z prvých výrobcov, ktorí popri modeloch so spaľovacím motorom a batériovým elektrickým pohonom ponúkajú v segmente úžitkových vozidiel aj verziu s vodíkovým palivovým článkom.

Linda Jackson, generálna riaditeľka značky Peugeot, vysvetľuje prínos tohto kroku: „S modelom e-Expert Hydrogen sa Peugeot ujal vedenia v oblasti budúcej technológie s nulovými emisiami, ktorá je mimoriadne dôležitá pre trh úžitkových vozidiel. Vodíková elektrická technológia umožňuje intenzívne každodenné používanie bez nutnosti dobíjania. A to je rozhodujúca výhoda pre profesionálov, ktorí počas jedného dňa najazdia stovky kilometrov po diaľnici a potom vojdú do mestských častí, kde platia emisné obmedzenia. Vodíková technológia, vyvinutá v skupine Stellantis a uplatnená v našom Peugeote e-Expert Hydrogen, takéto využívanie umožňuje.“

Naplnenie troch nádrží vodíkom trvá 3 minúty

Výroba dodávky s vodíkovými palivovými článkami odštartovala zhruba 15 mesiacov po uvedení modelu e-Expert v roku 2020, ktorý bol spolu s ďalšími tromi identickými súrodencami zo skupiny PSA vyhlásený za Van of the Year 2021. A na báze tejto verzie s batériovým elektrickým pohonom vyvinuli e-Expert Hydrogen. Prvým zákazníkom, ktorý si e-Expert Hydrogen prevzal vlani na konci decembra, je WATEA, mladá dcérska spoločnosť v skupine MICHELIN, zameraná na ekologické riešenia mobility.

Nákladný priestor má objem až 6,1 m3 a užitočné zaťaženie cca 1 000 kg

Dômyselná pohonná sústava

Z hľadiska objemu nákladného priestoru vodíkový Expert nemá žiaden hendikep, pretože celý „plug-in vodíkový elektrický systém s palivovými článkami stredného výkonu“ je výborne integrovaný do motorového priestoru a pod podlahu. Výsledok: nízke ťažisko, a teda príspevok k stabilnosti, bezpečnosti i agilite.

Nový e-Expert Hydrogen má pri dlhej verzii objem nákladného priestoru 6,1 m3 (podobne ako dieselová verzia) a užitočné zaťaženie do 1 000 kg. Elektrickú energiu potrebnú pre jazdu produkuje vodíkový palivový článok inštalovaný v motorovom priestore. Naplnenie troch nádrží vodíkom trvá 3 minúty, dojazd vozidla je vyše 400 km (podľa testovacieho cyklu WLTP). Maximálna rýchlosť: 130 km/h. Druhým zdrojom elektrickej energie na palube je vysokonapäťová lítiovo-iónová batéria s kapacitou 10,5 kWh, umiestnená v kabíne pod sedadlami.

Kapacita troch nádrží je 4,4 kg vodíka pod tlakom 700 bar, vysokonapäťovú batériu umiestnili konštruktéri pod sedadlá

Možno ju dobíjať z elektrickej siete a v určitých fázach napája aj elektromotor, napríklad pri rozbiehaní, resp. nízkych rýchlostiach. Elektromotor s výkonom 100 kW, ktorý generuje maximálny krútiaci moment 260 Nm, je namontovaný na prednej náprave – podobne ako pri modeli e- Expert s batériovým elektrickým pohonom – a prevodovka je prispôsobená namáhaniu typickému pre používanie dodávkových vozidiel. Pohonný systém ponúka tri režimy prevádzky: Eco (60 kW, 190 Nm) – pre maximalizovanie dojazdu, Normal (80 kW, 210 Nm) – pre optimálne každodenné používanie, a Power – pri preprave ťažkých nákladov.

Počas brzdenia a spomaľovania elektromotor dobíja vysokonapäťovú batériu. Peugeot e-Expert Hydrogen bude vyrábať najprv závod v Hordain (severné Francúzsko) a potom sa produkcia presunie do kompetenčného centra skupiny Stellantis v nemeckom Rüsselsheime, ktoré je špecializované na vodíkovú technológiu.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button