Cestná doprava

Scania predstavila elektronické aktívne riadenie a nové asistenčné funkcie vodiča

Scania predstavila nové elektronické aktívne riadenie (Electric Active Steering, EAS), ktoré poskytuje vodičovi lepšiu kontrolu vozidla pri manévrovaní v úzkych priestoroch a zvyšuje tak stabilitu pri vysokých rýchlostiach. Švédska značka tiež prináša niekoľko nových asistenčných funkcií vodiča, ktoré prispievajú k vyššiemu pohodliu na dlhých trasách. Pomáhajú mu napríklad udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu.

„EAS poskytuje vodičovi množstvo výhod. Plní funkciu ďalšieho posilňovača riadenia uľahčujúceho zatáčanie, ktoré môže byť inak celkom obťažné, najmä pri nízkych rýchlostiach,“ hovorí Gustav Ling, vývojový inžinier z oddelenia výskumu a vývoja spoločnosti Scania. Inžinieri zo spoločnosti Scania starostlivo vyladili systém EAS tak, aby sa dosiahlo ešte lepšieho pocitu z riadenia vozidla Scania.

„Keďže EAS vyžaduje od vodičov pri riadení menšie úsilie, znižuje ich únavu na konci smeny. Ocenia ho najmä vodiči, ktorí často vykonávajú manévrovanie pri nízkych rýchlostiach, ako je tomu napríklad v oblasti stavebníctva alebo distribúcie tovaru,“ pokračuje Ling.

Vodiči nákladných vozidiel sú na cestách bezpochybne veľmi zruční. Účelom asistenčných funkcií, ktoré sú súčasťou systému EAS, je uľahčovať  im riadenie a zvyšovať ich pohodlie a bezpečnosť pri práci. „Aj keď vieme, že nemusí vodičov ihneď zaujať, veríme, že rýchle zistia, ako a kedy môžu tieto rôzne funkcie prísť vhod.“

Nové asistenčné funkcie vodiča

Asistent udržovania v jazdnom pruhu (Lane Keep Assist, LKA) využíva kameru na čelnom skle, ktorá sníma pozíciu vozidla na ceste. Bola vyvinutá pre medzimestské diaľnice a jej účelom je pomáhať pri riadení udržovať vozidlo v strede jazdného pruhu. Vodič ju môže aktivovať podľa potreby.

FOTO: Scania Group

Výstraha pred vybočením z jazdného pruhu s aktívnym riadením (Lane Departure Warning with Active Steering, LDWAS) predstavuje ďalšiu funkciu, ktorá je súčasťou systému EAS. Táto funkcia, ktorá rozširuje štandardnú výstrahu pred vybočením z jazdného pruhu (LDW), zasiahne, pokiaľ sa vozidlo chystá neúmyselne vybočiť z jazdného pruhu. Aktívne riadenie v takomto prípade jemne nasmeruje nákladné vozidlo späť do jazdného pruhu.

Prevencia kolízie pri zmene jazdného pruhu (Lane Change Collision Prevention, LCP) rozširuje funkciu upozornenie na objekty v mŕtvom uhle (Blind Spot Warning, BSW). Pokiaľ začne vodič prechádzať do už obsadeného jazdného pruhu, funkcia BSW upozorní vodiča optickým a akustickým varovaním a funkcia LCP nasmeruje vozidlo späť do jeho jazdného pruhu. Všetky aktívne asistenčné funkcie riadenia boli starostlivo vyvinuté tak, aby spolupracovali s vodičom a súčasne žiadnym spôsobom negatívne neovplyvňovali bezpečnosť a pocit z jazdy.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button