Cestná doprava
Dôležitá správa

Scania 770S V8 na ceste okolo Slovenska

Na Slovensku máme šťastie, pretože v demo flotile slovenského zastúpenia značky Scania sa ťahač s motorom V8, max. výkonom 770 k a max. krútiacim momentom 3 700 Nm nachádza.

Ide zatiaľ o jediný exemplár v tejto konfigurácii, ktorý jazdí na slovenských značkách (konkrétne na špeciálnych: SC-ANIA7). Ďalšie dva 770-koňové ťahače s motormi V8 doplnia flotily dvoch slovenských dopravných spoločností na jeseň a Scania hlási veľký záujem aj od ďalších dopravcov, takže toto číslo s istotou nebude konečné.

Premiéra okolo Slovenska

Scania 770S v krásnej červenej farbe s atraktívnym zlatým polepom sa preháňa po slovenských cestách už niekoľko týždňov. Testujú ju totiž viacerí domáci dopravcovia. Bola by však škoda, ak by tento unikát nemohli vidieť aj desiatky fanúšikov, pre ktorých je takáto možnosť malým sviatkom.

Preto sa náš magazín v spolupráci so spoločnosťou Scania Slovakia a YouTube kanálom @somšofér podieľal na príprave jazdy okolo Slovenska, počas ktorej sa najsilnejší ťahač na našich cestách ukázal aj širokej verejnosti. Dvaja Martinovia – náš šéfredaktor Martin Miksa a profesionálny vodič a youtuber Martin Malec – spoločne vyrazili na cesty a postupne absolvovali osem zastávok – v Trenčíne, Žiline, Ružomberku, Poprade, Petrovanoch, Nitre a Senci.

Počas nich si mohli fanúšikovia najvýkonnejší ťahač nielen odfotiť, ale pozrieť si aj jeho kabínu, posadiť sa za volant a pýtať sa otázky zástupcov značky Scania, ktorí túto dvojicu na jednotlivých zastávkach sprevádzali. Záujem vidieť novodobého kráľa ciest bol enormný. Na každej zo zastávok čakalo na možnosť vidieť tento unikát množstvo fanúšikov, a to aj napriek tomu, že sa cesta okolo Slovenska konala v stredu a vo štvrtok, teda počas pracovných dní.

Sen každého vodiča

Demo ťahač budil záujem okrem svojich výkonových parametrov aj výbavou, ktorú má v kabíne. Obe pohodlné, odpružené kožené sedadlá s funkciou odvetrávania aj vykurovania dopĺňal kožený volant aj dizajnové prvky emblému V8. Všetko spracované v najvyššej kvalite. Vodič sa na palube tohto auta môže tešiť na kávovar aj mikrovlnnú rúru, čo značne spríjemňuje život počas dní na cestách. Vzduchové odpruženie vpredu aj vzadu je na slovenských cestách takisto na nezaplatenie. Mohli sme si tak užívať maximálny komfort. Samotná cesta je absolútnym zážitkom. Aby sme silu 770 koní a 3 700 Nm preverili aj pod záťažou, na korbe sklápacieho návesu Schwarzmüller, ktorý do tohto projektu zapožičala spoločnosť Reylon, s. r. o., sme mali naložených 24,5 tony jemného štrku. Celá súprava vážila 39 ton.

V prípade jazdy na geotempomat sa softvér rozhoduje s ohľadom na úsporu paliva. Volí optimálny pomer medzi výkonom a spotrebou, preto sa vám môže stať, že pred vrcholom kopca vyradí do neutrálu aj za cenu mierneho poklesu rýchlosti. Ak však chcete ísť aj do kopca na plný plyn, auto vám toto želanie splní. Stačí prepnúť do režimu Power a motor ani na moment nezaváha, ani pod poriadnou záťažou. Najlepšie to ilustroval prechod cez horský priechod Donovaly, keď sme zo zvedavosti vošli do kopca v režime Power a s tempomatom nastaveným na maximálnych 89 km/h. Ručička na tachometri zostala prilepená na rýchlosti 89 km/h a poriadne ani nebolo cítiť, že za sebou ťaháme náves plný štrku. Pre aplikácie, kde potrebujete plný výkon aj v kopcovitom teréne, je motor V8 dokonalým pomocníkom.

Špičková technika

Scania je v súčasnosti jediným výrobcom motorov V8 medzi značkami nákladných vozidiel. Na výber ponúka štyri výkonové varianty vidlicových osemvalcov: 530, 590, 660 a 770 k. Súčasná generácia motorov V8 bola predstavená minulý rok a priniesla viacero technologických noviniek. Aj poriadna sila totiž musí byť efektívna a pri svojej práci využívať rozumné množstvo paliva. Inžinieri preto prepracovali systém riadenia motora EMS (Engine Management System), ktorý spolupracuje so systémom následnej úpravy výfukových plynov AMS (Aftertreatment Management System). Oba systémy sú kľúčové pre splnenie súčasných aj nadchádzajúcich noriem Euro 6, ktoré sa týkajú emisií NOx a pevných častíc.

Vstrekovanie kvapaliny AdBlue je dvojfázové – najskôr priamo za výfukovou brzdou a druhé v samotnom tlmiči. Vďaka dodatočnému dávkovaniu sa zlepšuje odparovanie kvapaliny AdBlue počas cyklu s nízkym zaťažením, ak je teplota v blízkosti výstupného potrubia vyššia. Táto extra dávka zdokonaľuje proces následnej úpravy výfukových plynov a znižuje spotrebu paliva. Ďalšou novinkou v aktuálnej generácii motorov je vysokotlakové palivové čerpadlo so samostatne ovládanými čerpacími prvkami (AIM – Active Inlet Metering). Celkový tlak a riadenie dávkovania paliva sú vylepšované prostredníctvom dokonalejšej diagnostiky zvyšujúcej prevádzkovateľnosť a výkon.

Nové čerpadlo je tiež optimalizované tak, aby minimalizovalo spotrebu motorového oleja. Kompresný pomer a maximálny tlak vo valcoch sa zvýšili, čo zlepšuje proces spaľovania a opäť znižuje spotrebu paliva. Vylúčenie niektorých ťažkých súčiastok a zjednodušenie ostatných dielov pomohlo znížiť hmotnosť motora o 75 kg v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Motor s výkonom 770 k je pre lepšiu odozvu vybavený jedinečným turbodúchadlom s pevnou geometriou lopatiek (FGT) a guľôčkovými ložiskami namiesto tradičných klzných ložísk. Nová generácia motorov V8 dokáže oproti predchádzajúcej ušetriť na spotrebe paliva až do 6 %.

Aký zmysel má V8?

Aj keď ide o vysoko prepracované majstrovské dielo techniky, otázka – „Aký zmysel majú motory V8?“ – je na mieste. Aj my sme počas cesty okolo Slovenska dostali túto otázku niekoľkokrát. Pre bežnú prepravu nie je potrebný vidlicový osemvalec. Postupne však rastie dopyt po nákladných vozidlách s celkovou hmotnosťou súpravy presahujúcou 60 ton. Dlhšie a ťažšie súpravy, ktoré sa osvedčili najmä na severe Európy, zvyšujú efektivitu prepravy. Vyššia spotreba paliva je v prípade ťažšieho vozidla kompenzovaná väčším užitočným zaťažením.

Úroveň emisií CO2 na jednu tonu je priaznivá a navyše existuje aj možnosť prevádzkovať motory V8 aj na obnoviteľné biopalivá. Rovnako populárne sú tieto motory v krajinách, ako Taliansko, Španielsko, alebo na niektorých trhoch mimo Európy, kde nájdete trasy s kopcovitým terénom, strmými a kľukatými cestami. Svojou jedinečnosťou sú motory V8 aj skvelým spôsobom, ako zvýrazniť imidž spoločnosti alebo oceniť šikovných, lojálnych vodičov.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button