Cestná doprava

Prvých 100 dní nového ministra dopravy

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal nedávno absolvoval svoj stý deň vo funkcii a pri tejto príležitosti on sám ale aj inštitút Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) zhodnotili, ako si počínal. Jednou z prvých vecí, ktoré musel nový minister dopravy vo funkcii riešiť, bol zákon na pomoc ľuďom v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu. Skonštatoval, že na Ministerstve dopravy a výstavby (MDV) SR sa stretol s odbornosťou.

Doležal podotkol, že v spojitosti s pandémiou nového koronavírusu pozorne vníma problémy autodopravcov aj autobusových dopravcov, ktorých kríza zasiahla. Ocenil tiež prácu poštových doručovateľov počas koronakrízy, spomenul aj vyčlenenie 80 miliónov eur z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) do Operačného programu Ľudské zdroje (OPĽZ), čo malo pomôcť nájsť zdroje na sociálne opatrenia.
      
Z pohľadu cestnej dopravy podľa vlastných slov najviac vnímal najmä problematiku na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. „Akcelerovali sme výstavbu na privádzači Lietavská Lúčka tak, aby sme aspoň tento úsek D1 spojazdnili ešte do konca tohto roka,“ priblížil. Zároveň verí, že súťaž na dostavbu Tunela Višňové bude mať víťaza do konca tohto roka. O tender podľa neho majú záujem štyria uchádzači.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal počas tlačovej konferencie 100 dní ministra dopravy a výstavby (FOTO: TASR – Dano Veselský)

V prípade stavby D4/R7 uviedol, že ministerstvo nepovolí žiadnu stavbu, ktorá bude mať negatívny vplyv na životné prostredie. Na druhej strane si však uvedomuje hodnotu celého obchvatu pre verejnosť. Ako dodal, dôsledne sleduje aj situáciu v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a Slovenskej správe ciest (SSC). Okrem personálnych výmen inicioval hĺbkový audit v oboch spoločnostiach. Výsledky by mali byť známe čoskoro. „Ale to, čo vnímam nateraz, je veľmi znepokojivé. Každopádne oceňujem prácu najmä kolegov v NDS, ktorí sa musia vysporiadať s množstvom projektov, ktoré sú rozostavané, možno predražené, možno nie správne pripravené,“ poznamenal.

SSC súčasne finišuje s ukončením súťaže na veľkoplošné opravy ciest prvej triedy. „Verím, že príde k uzatvoreniu tohto obstarávania tak, aby sme ešte počas letných mesiacov mohli spustiť výraznú plošnú rekonštrukciu ciest prvej triedy vo všetkých regiónoch Slovenska,“ dodal minister. Inicioval tiež pracovnú skupinu, ktorá sa na rezorte dopravy zaoberá vznikom dopravného fondu. Ten by mal dlhodobo financovať strategické investície v oblasti cestnej aj železničnej infraštruktúry.

Prvé mesiace nového ministra dopravy poznačila koronakríza (FOTO: TASR – Dano Veselský)

V prípade železničnej prepravy ministerstvo spustilo liberalizáciu trate Žilina – Rajec a pokračuje sa v súťaži na liberalizáciu trate Bratislava – Komárno. Doležal priblížil, že rokuje so súčasným prevádzkovateľom, ktorým je dopravca RegioJet. Ten dal podľa ministra veľmi jasný signál, ako bude k MDV pristupovať. „A síce, že od budúceho roka buď podpíšeme desaťročnú zmluvu alebo nám tam dá staré vozne bez klimatizácie. Toto nie je akceptovateľné. Nikto nebude mňa ani kolegov z ministerstva tlačiť k takémuto rozhodnutiu,“ zdôraznil. Okamžite preto inicioval stretnutie s rakúskou železničnou spoločnosťou, ale aj s Českými dráhami. Zároveň verí, že sa čoskoro spustí modernizácia železničnej trate Bratislava –  Kúty, momentálne je to na finálnej kontrole na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).
      
V oblasti cestovného ruchu Doležal spomenul pripravenie schémy pomoci spolu s ministerstvom hospodárstva formou tzv. voucherov, intenzívne tiež rokuje s rezortom financií na úprave financovania rekreačných poukazov. Skupina tých, ktorí môžu požiadať o príspevok na rekreáciu, by sa mala rozšíriť na všetkých, ktorí nie sú v skúšobnej lehote, a malo by sa to týkať aj živnostníkov. Súčasne rezort spúšťa kampaň s cieľom propagácie dovolenky na Slovensku.

V prípade železničnej prepravy ministerstvo spustilo liberalizáciu trate Žilina – Rajec a pokračuje sa v súťaži na liberalizáciu trate Bratislava – Komárno (FOTO: TASR)

Prvým 100 dňom A. Doležala dominovali najmä personálne zmeny, myslí si IDH

Prácu ministra poćas prvých 100 dní na Ministerstve dopravy a výstavby zhrnul aj Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH). Podľa jeho riaditeľa Rastislava Cenkého sa niesli najmä v duchu personálnych zmien. Tie však podľa neho nepresvedčili o tom, že by mal byť rezort, najmä na kľúčových pozíciách, vedený profesionálmi a odborníkmi s praxou a z praxe.

Cenký skonštatoval, že prvých 100 dní ministra Andreja Doležala nie je možné objektívne zhodnotiť, pretože boli poznačené pandémiou nového koronavírusu, čo značne zbrzdilo aktivity štátu a jednotlivých rezortov. „Za normálnych okolností by tento čas mal byť venovaný okrem iného príprave odborných pracovných skupín pre plnenia ambiciózneho programového vyhlásenia vlády (PVV) a tu sme očakávali väčšiu aktivitu. Veríme, že aktivity v tejto oblasti ministerstvo dopravy v krátkej dobe predstaví,“ poznamenal Cenký.

Očakáva tiež stanovisko k tomu, ako bude MDV postupovať v prioritizácii výstavby cestnej infraštruktúry, príprave tendra na mýtny systém či v harmonizácii a zlepšovaní verejnej osobnej dopravy a zľavovej politike, ale aj pri príprave, respektíve dokončení dlho očakávaného stavebného zákona. „Stále pevne veríme, že ministerstvo si pre plnenie týchto úloh vyberie zdatných a skúsených lídrov, aby sme na konci volebného obdobia nemuseli konštatovať neplnenie PVV tak, ako to bolo pri predchádzajúcej vláde,“ dodal Cenký.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button