Cestná doprava

Prvé elektrické Volvo FE už aj na Slovensku

Prvé elektrické Volvo FE už aj na Slovensku. Elektromobilita v ťažkej nákladnej doprave sa začína stávať realitou už aj u nás. Obchodný reťazec Lidl v spolupráci s dopravnou spoločnosťou Anpet EU, s. r. o., uviedol do prevádzky plne elektrické Volvo FE Electric. Z distribučného centra v Seredi bude pravidelne zásobovať predajne Lidl v bratislavskom a trnavskom regióne.

Lidl a Anpet EU, s. r. o., testovali začiatkom roka najskôr elektrické Volvo FL Electric. Po vyhodnotení všetkých kritérií sa napokon rozhodli pre model Volvo FE Electric s chladiarenskou nadstavbou.

Bezemisná distribúcia

Volvo FE Electric má celkovú hmotnosť 20 ton, z čoho užitočné zaťaženie predstavuje viac ako 8 ton. Dojazd na jedno nabitie je približne 150 až 200 km, v závislosti od intenzity prevádzky chladiaceho agregátu. Prevádzka elektrického nákladného vozidla je veľmi tichá, čo je prínosom pre zásobovanie v nočných hodinách.

Trvalý výkon vozidla je 330 kW, pričom krátkodobo dokáže stúpnuť na 400 kW. Spolu sú na vozidle umiestnené štyri akumulátory s celkovou kapacitou 265 kWh. Striedavým prúdom s výkonom 22 kW trvá nabíjanie 11 hodín, jednosmerným prúdom pri výkone 150 kW však dokážete akumulátory dobiť približne za 2 hodiny.

Vo vozidle, ktoré má krátku spaciu kabínu, nechýbajú bezpečnostné systémy, ako ESP, adaptívny tempomat, systém automatického núdzového brzdenia či asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu. Chladiaci agregát Carrier Syberia 11 má elektrický pohon a je napojený priamo na trakčnú batériu. Ani on tak pri svojej činnosti neprodukuje emisie. Izotermická chladiarenská nadstavba má rozmery 6 500 x 2 440 x 2 660 mm.

Okrem bezemisnej distribúcie je ďalšou výhodou tichá prevádzka, umožňujúca zásobovanie aj v noci

Prvé elektrické Volvo FE už aj na Slovensku

Ochrana klímy nie je iba fráza

Na uvedení prvého elektrického nákladného vozidla do prevádzky na Slovensku má významný podiel spoločnosť Lidl, pre ktorú je téma uhlíkovej stopy dôležitá a snaží sa ju dlhodobo znižovať.
„Lidl bude ako prvý obchodný reťazec na Slovensku využívať plne elektrický kamión. Je to veľké zadosťučinenie pre všetkých kolegov, ktorí prispievajú na tejto ceste k lepším zajtrajškom a naučili sa pracovať s alternatívnymi typmi kamiónov, a to aj napriek ešte stále nedostatočnej infraštruktúre na Slovensku. Správne nastavená logistika, dobrý plán trás našich dispečerov a spoľahlivý dopravcovia sú kľúčom k úspechu pre každú spoločnosť, ktorá pristupuje zodpovedne k životnému prostrediu,“ uviedol vedúci úseku logistiky v spoločnosti Lidl Peter Mego.

Projekt znižovania emisií v doprave spustil obchodný reťazec Lidl už v roku 2018, keď bol do prevádzky nasadený prvý kamión s alternatívnym pohonom. Dnes tvoria vozidlá s alternatívnym pohonom 26 % jeho flotily. V rovnakom trende plánuje reťazec pokračovať a do roku 2025 chce tento podiel zvýšiť až na polovicu. Do roku 2030 by mali ekologické nákladné vozidlá tvoriť až 85 % jeho vozového parku.

Slávnostné odovzdanie prvého elektrického nákladného vozidla Volvo prebehlo v Senci

Dlhodobé partnerstvo s Anpet EU

Uvedenie prvého elektrického nákladného vozidla je výsledkom dlhodobého partnerstva obchodného reťazca Lidl a dopravnej spoločnosti Anpet EU. Obe spoločnosti svoju dlhoročnú spoluprácu zakladajú na vzájomnom dialógu o tom, ako využiť alternatívne pohony a nájsť inovatívne riešenia na podporu zelenej prepravy v mestách.

„Spoločnosť Anpet EU je na slovenskom trhu najväčším dopravcom s nákladnými vozidlami na alternatívny pohon. Túto flotilu zastrešujeme pre najsilnejšieho partnera, ktorý napĺňa svoju víziu vplyvu na životné prostredie. A tým je jednoznačne spoločnosť Lidl Slovensko,“ povedal Peter Antolov, majiteľ spoločnosti Anpet EU, s. r. o.

Majiteľ spoločnosti Anpet EU, s.r.o. Peter Antolov vozidlo symbolicky pokrstil

Prvé elektrické Volvo FE už aj na Slovensku

Volvo ako líder v elektromobilite

Odovzdanie prvého elektrického nákladného vozidla na Slovensku má pre všetky tri zainteresované spoločnosti mimoriadny význam, keďže elektrické nákladné vozidlá otvárajú nové cesty nielen k prevencii klimatických zmien, ale aj k čistejšej a udržateľnejšej doprave. „Nároky na prepravu sa veľmi rýchlo menia. Preplnené mestá si vyžadujú riešenia, ktoré majú nulové emisie a nižšiu úroveň hluku. Sme veľmi radi, že vďaka našim získaným poznatkom a skúsenostiam sme v spoločnosti Volvo Trucks pripravení ponúknuť našim zákazníkom komplexné riešenie elektromobility vrátane financovania cez našu lízingovú spoločnosť Volvo finančné služby, ktoré zodpovedá ich cieľom, zvyšuje produktivitu a pomáha dosahovať udržateľnosť prepravy a dokonca ju aj prekonávať,“ povedal Leonard Toček, generálny riaditeľ Volvo Trucks na Slovensku.

Dojazd dosahuje podľa jazdného štýlu a intenzity používania chladiaceho agregátu 150 až 200 km

Budúcnosti pomôžu nové technológie

Elektromobilita sa postupne začína stávať realitou. Technológie akumulátorov sa zdokonaľujú, rozvíja sa infraštruktúra a pribúda aj ponuka vozidiel. Dôkazom toho je široká ponuka elektrických nákladných vozidiel a služieb Volvo Trucks. Švédsky výrobca nákladných vozidiel svojimi riešeniami umožňuje elektrifikovať viac prepravných činností ako kedykoľvek predtým. Navyše sa na ochranu klímy pozerá holisticky. Samotné Volvo Trucks chce byť do roku 2040 klimaticky neutrálne.

Pri zavádzaní nových technológií do praxe však bude potrebná aj podpora samotných profesionálnych vodičov. Elektrický kamión Lidl si ešte v máji priamo v logistickom centre v Seredi vyskúšal jeden z najznámejších slovenských profesionálov za volantom, youtuber Martin Malec alias SomŠofér. „Je skvelé, že už aj na Slovensku sa elektromobilita stále viac dostáva do sveta dopravy. Jazdenie na elektrokamiónoch je v porovnaní so štandardnými vozidlami príjemnejšie a hlavne tichšie. Vzhľadom na prevodovku, ktorá má len dva stupne, je tak zároveň celá jazda omnoho plynulejšia. Napriek tomu, že pre samotného vodiča to nie je až taký veľký rozdiel, pre planétu to však zmysel má, pretože to nezaťažuje naše prostredie. Práve preto hodnotím to, ako spoločnosť Lidl pristupuje k celej situácii zníženia emisií, veľmi pozitívne,“ podelil sa o svoje skúsenosti Martin Malec.

Zdroj
transport.sk
Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button