Cestná doprava

Polčin Transport: Odborníci v náročnom segmente

V preprave chladeného a suchého tovaru platia striktné pravidlá. Nielen z pohľadu legislatívy, ale aj z pohľadu očakávaní klientov, pre ktorých sa prepravy vykonávajú. Dopravná spoločnosť Polčin Transport, s.r.o. v tomto smere čerpá z bohatých skúseností a jej kvality potvrdzuje aj spokojnosť jej zákazníkov.

O kúpe 25 nových ťahačov Volvo Trucks, objednávke ďalších 15 novej generácie ale aj o tom, čo všetko so sebou prináša práca pre úspešné značky, sme sa porozprávali hneď s troma Polčinovcami, ktorí spoločne riadia rodinnú firmu – Petrom Polčinom st. a jeho synmi Matúšom a Petrom ml.

Prečítajte si aj

Stretli sme sa pri prebraní posledných 5 z celkovo 25 ťahačov Volvo Trucks, ktoré ste si objednali. Prečo padla voľba práve na Volvo?

Peter Polčin st.: S Volvom sme začínali v roku 1998, našu flotilu tvorí okolo 60 áut, najväčší podiel má práve Volvo Trucks. Ostávame verní dvom značkám, ostatné by sme chceli postupne vymeniť. Kalkulujeme si, koľko nás auto stojí počas troch rokov na kilometer. Pri niektorých to poznáme a máme otestovanú aj servisnú sieť, pri iných je to pre nás trochu neznáma.
Matúš Polčin: Porovnávali sme si aj ceny predaja, medzi niektorými značkami je veľký rozdiel. Autá od Volvo Trucks budú nové, určite stúpnu na cene a rozhodol aj nový facelift.

Ako často obmieňate svoju flotilu?

Peter Polčin st.: Chceme mať autá na tri roky, aby sme nemali problémy s opravami ťahačov a vodiči netrávili čas v servisoch.
Matúš Polčin: Je pre nás dôležité, aby sme mali servisný kontrakt na každé auto a po troch rokoch ho vymenili za nové. Začali sme s Volvom takto pred rokom v marci, kedy sme zobrali skladové vozidlá.
Peter Polčin st.: Výroba stagnovala. Zobrali sme štyri 460-ky a jednu 500-ku, všetky s technológiou Turbo Compound. Autá majú uzavreté nádrže, takže spotrebu vieme veľmi dobre odmerať.
Matúš Polčin: Vodiči nemajú ani kľúče od nádrže, tankuje obsluha, až ako sa hovorí po štupeľ, preto vieme, aká je skutočná spotreba našich áut.
Peter Polčin ml.: S Turbo Compoundom sa Volvo dotiahlo na najlepších, v zimnej prevádzke je na tom dokonca možno ešte lepšie ako konkurencia.

Posledné odovzdané vozidlá sú súčasťou objednávky 25 vozidiel s technológiou Turbo Compound (FOTO: red)

Ako dôležitú úlohu zohrala pri kúpe nových ťahačov ich cena?

Peter Polčin ml.: Pri výpredajových modeloch aj pri nových modeloch bola dôležitá, Volvo nám urobilo dobré cenové podmienky.
Peter Polčin st.: My to ale stále rátame tak, aby sme vedeli, koľko nás auto stojí na kilometer. A Volvo nám urobilo z pohľadu našich nárokov veľmi dobrú zmluvu. Vieme, že toto konkrétne auto nás stojí toľko a toľko mesačne, že vymeníme jedny pneumatiky a jazdíme.
Matúš Polčin: Nič nás neprekvapí, vieme tým pádom aj cenotvorbu nastaviť smerom k zákazníkom.
Vozíte chladený tovar, potraviny aj suchý tovar. V čom je táto práca najnáročnejšia?
Peter Polčin st.: Naša práca pre zákazníkov sa vyznačuje tým, že všetko je časované. Ako ste povedali, vozíme potraviny, všetko sú to termínové vykládky, ktoré musíme stíhať, inak by sme neobstáli. Preto potrebujeme kvalitné autá. Plus máme dve-tri autá na dvore, keď sa niektoré pokazí, máme stále čím jazdiť. To je pre nás kľúčové. Rozvozové autá čakajú na tovar, ktorý príde od nás. Ak sa stane nehoda alebo niečo nepredvídateľné, je to problém, lebo celý sortiment má daný kamión a všetko sa musí vyložiť ráno.
Peter Polčin ml.: Každé meškanie pre nás znamená sankcie.
Matúš Polčin: A s tým súvisí aj to, že potrebujeme byť maximálne efektívni. Preto máme aj špecializované autá, aby vedeli voziť dve teploty naraz, chladiť aj ohrievať.
Spoľahlivosť vozového parku je teda pre vás obzvlášť dôležitá.
Peter Polčin st.: Raz za čas sa môže stať, že sa aj nové auto pokazí, no na novom aute sa málokedy stane, že je porucha taká veľká, nikdy neodíde spojka, auto vie ísť ďalej, sú to jednoduchšie opravy. Aj preto pravidelne náš vozový park obmieňame.

Peter Polčin st. (v strede) riadi firmu spoločne so svojimi synmi Petrom ml. (vľavo) a Matúšom (vpravo). FOTO: red

Ako ste spokojní so servisnou sieťou Volvo Trucks?

Matúš Polčin: Čo sa týka servisnej siete Volvo, snažia sa nám vyjsť v ústrety, fungujú aj cez víkend, to je super. Keďže máme servisnú zmluvu, neplatíme za opravy nič, je to všetko v rámci nej, keď je nejaká porucha aj cez víkend, ide auto do prvého najbližšieho servisu.

Ako sú s náročnou prácou, kotrú pre svojich klientov zabezpečujete, zžití vaši vodiči?
Peter Polčin st.:
Je to celé náročná logistika. Preto aj vodičom chceme vytvárať také podmienky, aby z firmy neodchádzali. Radšej staviame na tom, aby ľudia ostávali. Aj u nás bola nejaká fluktuácia, ale oproti iným firmám je to v podstate zanedbateľné.
Matúš Polčin: U nás, keď šofér skončí, tak ide buď do dôchodku alebo je to z rodinných alebo zdravotných dôvodov.

Polčinovci si už objednali aj ďalších 15 vozidiel novej generácie, ktoré budú dodané postupne od jesene tohto roka (FOTO: red)

Motivujete vodičov k efektívnej jazde?

Matúš Polčin: U nás sú vodiči hodnotení aj extra, za to akú majú úsporu, štýl jazdy, majú bonusy a sú teda motivovaní. Vieme si to vyhodnotiť podľa Dynafleet-u a presne vodičovi povedať, čo robí zle a čo potrebuje zlepšiť. Asi 75% vodičov má u nás každý mesiac bonus za úsporu. Máme vodičov, ktorí u nás jazdia od roku 2004. Priemerná dĺžka pracovného pomeru je 7-8 rokov.
Peter Polčin st.: Cez telematiku vidíme ako ten-ktorý šofér jazdí a keď mu to nejde, tak si sadne so školiteľom. Alebo sa urobí spoločné školenie. Keď ho telematika vyhodnotí dobre, tak má bonus, nie je to zamerané na iba spotrebu, hodnotenie funguje komplexne a nezávisle od nás. Chceme, aby to bolo pre každého maximálne férové. Veľa ľudí k nám prišlo aj z renomovaných firiem a sú u nás spokojní. Vedia, aké sú mantinely, prácu majú všetci tú istú. Vedia si rozpísať celý rok, kedy sú v práci a kedy doma.
Peter Polčin ml.: Výhoda je aj v tom, že väčšinu práce si plánujeme sami, nikto nie je preferovaný ani nijako diskriminovaný.

Zvládať organizáciu prepráv, plánovanie vodičov, navyše sa počas dňa veľa vecí za pochodu mení. Aké náročné je toto plánovanie?

Matúš Polčin: Záleží to od konkrétneho zákazníka, niektorých plánujeme od rána od siedmej a ešte večer o deviatej plánujeme nočné závozy. Kým si obchod objedná, prídu objednávky na centrálu, musíme prideliť autá, o ôsmej večer prídu objednávky na to, aký tovar požadujú doviezť na ďalší deň a my to musíme rýchlo spracovať. Niečo máme samozrejme pred plánované v priebehu dňa, asi 70 %, ale stále sa nájde niečo, čo sa mení, niečo stúpne, niečo klesne, časy sa menia atď. Preto musíme byť ako firma maximálne flexibilní a mať veľa k dispozícii dostatok vozidiel. Pokrývame pre našich zákazníkov aj sezónne výkyvy, čo znamená, že musíme zabezpečiť zásobovanie. Stane sa, že jeden deň potrebujeme 50 áut a na druhý deň už iba 25 a je to na nás, ako si tých 25 voľných vyťažíme.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button