Podľa IDH sú vzhľadom na súčasnú situáciu čísla v rozpočte pre dopravu pozitívne
Vzhľadom na to, v akej situácii sa Slovensko nachádza v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu a s akým deficitom počíta rozpočet na rok 2021, sú čísla v rozpočte pre cestnú aj železničnú dopravu pozitívne. Z pohľadu dlhodobého prístupu štátu k doprave ako takej, hlavne prerozdeľovania peňazí zo štátneho rozpočtu medzi cestu a železnicu, sú však tieto čísla zlé. Pre TASR to uviedol riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.
Poukázal na to, že keď sa pri cestnej doprave celková plánovaná suma 1,56 miliardy eur smerujúca do dostavby a výstavby nových ciest „očistí“ od prevádzkových nákladov, splátok PPP projektov a kompenzácie do verejnej prímestskej a mestskej dopravy, zostane suma vyše 733 miliónov eur. Pri železničnej doprave tak podľa Mateja plánovaná suma do rekonštrukcií železničných tratí z celkovej sumy 1,2 miliardy eur vyjde približne na 82 miliónov eur. „Je to obrovský nepomer. Zároveň je to z dlhodobého hľadiska v rozpore zo smerovaním EÚ (klimatický dohovor) o podpore železničnej dopravy, ktorá je ekologickejšia ako cestná doprava,“ podotkol riaditeľ IDH.
Z návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2021 až 2023, ktorý v stredu (14. 10.) schválila vláda, vyplýva, že v budúcom roku má ísť do cestnej dopravy na Slovensku 1,56 miliardy eur. Tieto výdavky sú určené na výstavbu cestnej siete, financovanie bezplatnej dopravy a správy, prevádzky a údržby ciest prvej triedy, diaľnic a rýchlostných ciest. Na železničnú dopravu sú na rok 2021 plánované výdavky vrátane výdavkov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v objeme 1,20 miliardy eur, čo v porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2020 predstavuje zvýšenie o 30 miliónov eur.