Cestná doprava

Pandémia ovplyvnila aj trendy v krádežiach tovaru

Spoločnosti BSI Supply Chain Services and Solutions (BSI) a TT Club zverejnili každoročný report o krádežiach tovaru v roku 2020. Ich správa ukazuje, že pandémia ovplyvnila aj trendy krádeží tovaru.

Globálne dodávateľské reťazce v roku 2020 čelili hrozbám a tlaku, ktoré so sebou priniesla pandémia nového koronavírusu. Spomalenie ekonomiky, súvisiace obmedzenia, reštrikcie a lockodwny ovplyvnili aj spôsob, akým sa vyvíjali krádeže tovaru. Očakáva sa, že trendy z roku 2020 budú pokračovať aj v roku 2021. Globálny pohľad ukazuje, že zlodeji sa minulý rok zo všetkých druhov dopravy naviac zamerali na krádeže tovaru z nákladných vozidiel. Tie tvorili až 71 % všetkých krádeží, stúpli však aj krádeže tovaru v prevádzkach (25 %). Straty spôsobuje aj korupcia v dodávateľských reťazcoch, pašovanie drog či nelegálna migrácia.

Veľký vplyv pandémie v Európe

Na vývoj krádeží v Európe mali minulý rok veľký vplyv opatrenia, ktoré súviseli s pandémiou nového koronavírusu. Celkovo sa najviac sa kradli jedlá a nápoje (38 %), elektronika (9 %), stavebné materiály (8 %) alebo pohonné hmoty (8 %). Krádeže tovaru z nákladných vozidiel v Európe už dlhodobo ovplyvňuje nedostatok zabezpečených parkovacích miest pre nákladné vozidlá aj rozšírené využívanie plachtových návesov, ktoré dokážu zlodeji ľahko rozrezať a vniknúť do nich. Vodiči navyše často kvôli dodržiavaniu povolených časov jazdy zastavujú aj na miestach, kde sa ich vozidlá stávajú ľahkým terčom zlodejov. V uplynulom roku sa k tomu navyše pridali vynútené zastávky kvôli hraničným kontrolám či povinnému testovaniu na COVID-19, ktoré takisto ovplyvnili trendy krádeží. Všeobecný pokles spotreby tovarov však priniesol aj viac tovaru zhromaždeného v skladoch, čo spôsobilo nárast v krádežiach priamo v skladových priestoroch.

Námornou dopravou smeruje do Európy okrem tovaru aj množstvo drog (FOTO: pxhere.com)

V prvých troch štvrťrokoch 2020 sa zvyšovali práve počty krádeží v skladoch. Najviac sa ich udialo v treťom štvrťroku, ktorý bol zároveň najhorším štvrťrokom aj z pohľadu celkového počtu krádeží tovaru v Európe. Tento trend je v kontraste s historickým vývojom v Európe, ktorý doteraz častejšie zahŕňal krádeže tovaru zo zaparkovaných nákladných vozidiel. Mierna zmena nastala v poslednom štvrťroku 2020, kedy mierne klesol počet krádeží v skladoch, no zároveň stúpol počet krádeží z nákladných vozidiel. Spôsobilo to zrejme niekoľko faktorov. Spoločnosti po celej Európe sa pred koncom roka začali zásobovať, aby boli pripravené na prípadný Brexit bez dohody, čo zvýšilo objem prepravy tovaru o približne 30 %. K tomuto nárastu prispela aj každoročná zvýšená frekvencia prepráv spôsobená vianočným obdobím.   

Problémy aj v minulom roku stále spôsobovali nelegálni migranti, ktorí sa v nákladovom priestore nákladných vozidiel snažia dostať do svojej cieľovej krajiny. Kým Q1 2020 ukázal v nelegálnej migrácii prudký pokles, v Q2 nelegálna migrácia z krajín severnej Afriky, Blízkeho východu a Ázie stúpla, čo bolo ovplyvnené najmä ekonomickou a politickou situáciou v týchto krajinách.

Aj napriek obmedzeniam sa kriminálne skupiny naďalej snažili pašovať drogy, zmenili však spôsob svojho pôsobenia. Prístavy v Rotterdame a Antverpách hlásili v roku 2020 rekordné množstvá zadržaných drog. V Holandsku ich colníci zabavili celkovo 48 a v Belgicku 65,5 tony. Mnohé z úspešných protidrogových zásahov boli podľa médií výsledkom spolupráce s osobami, ktoré boli v nelegálnom pašovaní priamo zapojené. Úrady zadržali niekoľkých pracovníkov prístavov, ktorí zabezpečovali hladký import drog do Európy. Problém skorumpovaných pracovníkov prístavov, ktorí kryjú pašovanie drog je dlhodobý.

Väčšina zadržaných zásielok drog smeruje do európskych prístavov z južnej Ameriky, z krajín ako Brazília, Kolumbia alebo Ekvádor. Skorumpovaní pracovníci prístavov drogovým kartelom pomáhajú dostať ich zásielku z lodí na nákladné vozidlá, aby mohli tranzitovať ďalej po Európe. Najčastejšie boli v roku 2020 drogy ukryté v potravinách a nápojoch.

Príprava na neistý Brexit

Samostatnou kapitolou je spomínaný Brexit. Keďže do poslednej chvíle nebolo jasné ako vystúpenie Spojeného kráľovstva z Európskej únie dopadne, spoločnosti a obchodníci vo Veľkej Británii sa vopred masívne zásobili a vláda Spojeného kráľovstva vykonala niekoľko záťažových testov z obáv pred masívnymi kolónami v prístavoch po 31. decembri. Najhoršie scenáre sa nenaplnili, za čo môže aj pokles záujmu prepravovať tovar do Spojeného kráľovstva. Nejasné podmienky a byrokracia odrádzajú dopravcov aj napriek vysokým cenám, ktoré sú objednávatelia za prepravy ochotní zaplatiť.

Z obáv pred Brexitom sa takisto posilnili trajektové linky medzi kontinentálnou Európou a Írskom. Kým doteraz bolo pre spoločnosti výhodné dopraviť nákladné vozidlá do Veľkej Británie a odtiaľ pokračovať ďalej do Írska, z obáv pred zdržaniami a komplikáciami si čoraz častejšie volia radšej priame námorné spojenie s Írskom. Táto možnosť si síce žiada viac času, no zároveň znižuje riziko možných krádeží. Historicky sú totiž krádeže počas prepravy trajektami pomerne nízke. 

Zmeny v zaužívaných transportných trasách môžu ovplyvniť aj vývoj krádeží. Zlodeji sa môžu postupom času preorientovať aj na miesta a spôsoby prepravy, ktoré boli doteraz historicky menej rizikové. Krádeže ale aj nelegálna migrácia sa tak v budúcnosti môžu výraznejšie presunúť z oblastí ako prístav Calais aj do prístavov, kde s nimi doteraz neboli vážnejšie problémy, napríklad do prístavu Cherbourg.

Na zostavení reportu pracovali BSI, globálny poskytovateľ inteligentných riešení pre dodávateľské reťazce a poskytovateľ audítorských a poradenských služieb a TT Club, nezávislý poskytovateľ poistných služieb a poradenstva v oblasti risk managementu v oblasti medzinárodnej dopravy a logistiky.

Zdroj
transport.sk
Editor
Cargo Theft Report BSI & TT Club

Prečítajte si aj

Back to top button