Oslava e-mobility v Mníchove
Oslava e-mobility v Mníchove. Medzinárodná výstava IAA MOBILITY takmer dokonale zdokumentovala pozíciu európskeho automobilového priemyslu. Z tohto hľadiska pokojne mohla niesť názov IAA „Neschopnobility“. Európa totiž v segmente BEV výrazne zaostáva za Čínou.
Viac ako 300 svetových premiér a inovácií, 750 vystavovateľov z 38 krajín, viac ako 500 000 návštevníkov a viac ako 3 700 novinárov z 82 krajín – to je bilancia veľtrhu IAA MOBILITY 2023. IAA MOBILITY je signálom pre zmenu, ukazuje silnú vôľu a schopnosť automobilového priemyslu transformovať sa na zmeny, a dokonca tieto zmeny aj urýchliť. Budúcnosť mobility smeruje k udržateľným a digitálnym autám, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu – dosiahnutie klimaticky neutrálnej mobility.
Európske automobilky upútali svojimi konceptmi do blízkej budúcnosti, faktom však je, že na veľtrhu dominovali Číňania. Jednak ich tu bolo ako vystavovateľov najviac, a to až 41 %, a tiež ponúkli také riešenia, na ktoré v súčasnej dobe nevie ich európska konkurencia odpovedať. Jedinou útechou, predovšetkým pre nemecký automobilový priemysel, môže byť skutočnosť, že mnoho čínskych výrobných spoločností chce lokalizovať svoju výrobu na starom kontinente.
Čo by mohlo, napríklad v prípade výroby trakčných batérií, svojím spôsobom tlačiť na ich cenu. Fakt, že až 40 % z ceny jedného elektromobilu môže tvoriť cena trakčných batérií, vytvára istú možnosť aj pre európskych výrobcov. Tí budú musieť s cenou svojich EV niečo urobiť. Len si predstavte, že priemerná nákupná cena osobného EV v roku 2022 v Číne bola cca 30 000 eur, kým v Európe to bolo 56 000 eur! Ide o výrazný rozdiel, ktorý urýchli dovoz čínskych výrobkov do Európy.
Čína víťazí
Oslavu e-priemyslu v segmente e-automobilov v Nemecku, či skôr v Bavorsku, by sme očakávali s hrdými titulkami „Made in Germany“. Lenže čas a zrejme ani organizátori si nevyberajú, a preto oslava nemeckého autopriemyslu by na IAA MOBILITY celkom reálne mohla mať titulok „Speed of China“. Už nejaký čas zaznieva od euro-amerických lídrov automobilového priemyslu, že e-mobilita nie je „sebaspasiteľná“, stojí ohromné investície a bez dotácií o ňu nie je veľký záujem. A tak sme mohli v Mníchove počuť napríklad šéfa Renaultu Lucu de Mea, ktorý sa vyjadril: „Musíme dohnať náklady niektorých čínskych hráčov, ktorí začali s EV o generáciu skôr.“
Hildegard Müllerová, šéfka nemeckého Zväzu automobilového priemyslu (VDA), povedala: „V Európe strácame našu konkurencieschopnosť.“ Evidentné to bolo v momente, keď sa človek vybral k stánkom čínskych producentov, napríklad BYD, NIO, XPeng či CATL. Ide o výrobcov, ktorí sa zameriavajú práve na európsky automobilový trh. Za prvé tri mesiace sa v Európe predalo 820 000 osobných EV, to je zhruba 13 % všetkých vozidiel, 8 % z toho tvoria e-automobily z Číny. Mimochodom, v porovnaní s adekvátnym časovým úsekom z vlaňajška Čína zdvihla svoju prítomnosť v tomto segmente predaja zo 4 % na 8 %.
„Segment základného automobilového trhu buď zmizne, alebo nebude vyrábaný európskymi výrobcami,“ s touto pomerne burcujúcou víziou prišiel k rečníckemu pultu na výstave CEO mníchovskej automobilky BMW, pán Oliver Zipse. Automobilka, ktorej vládne, predstavila na IAA MOBILITY svoju víziu a koncepciu BMW Neue Klasse. Rovnako najväčší európsky výrobca vozidiel všetkých druhov – Mercedes-Benz – predstavil svoju kompaktnú triedu CLA. Oba konkurenčné rady automobilov cielia na väčší dojazd, vyššiu efektivitu a na zníženie nákladov na výrobu. K tým sa vyjadril aj CEO Volkswagenu Oliver Blume: „Prostredníctvom našich technologických partnerov v Číne znížime náklady na batériové články o 50 %.“
89 Nm, 2,6 kW, 90 km/h, 177 km)
Oslava e-mobility v Mníchove
Zámerom tohto krátkeho článku nie je vypočítať všetky novinky na IAA MOBILITY v Mníchove, ide skôr o zamyslenie sa nad trendmi, ktoré nás v Európe významne ovplyvňujú a ešte ovplyvnia. S vedomím, že globálne problémy životného prostredia sa nedajú riešiť lokálne, však všetci európski výrobcovia potichu či hlasnejšie súhlasia s hypotézou, že skôr či neskôr nám budú v drvivej väčšine slúžiť elektrické vozidlá.
No oni musia voči verejnosti, resp. voči svojim akcionárom zastávať takú pozíciu, pretože vývoj elektromobilov a predovšetkým ich zavádzanie do sériovej výroby si vyžadujú naozaj veľké investície. To, že by sa tzv. „marketshare“ osobných EV usadil niekde na úrovni 12 %, úžitkových EV dodávok na 18 % a nákladných EV na 0,45 až 1,5 % celkového trhu (podľa geopolitických a hospodárskych možností jednotlivých štátov alebo regiónov), je verejne nepredstaviteľné.
O tom, že Čína získava čoraz silnejšiu pozíciu v celosvetovej ekonomike, a vďaka elektromobilite si ju ešte posilní, svedčí aj skutočnosť, že takmer všetky automobilky sú závislé od dodávok komponentov z Číny (a nielen to – aj mikročipov). Navyše, je tu hybridná ruská vojna a stagnácia priemyslu, a to dokonca aj toho nemeckého, v dôsledku vojny na Ukrajine. Dominancia Číny zrejme vychádza z toho, čo veľké svetové korporácie milujú – centrálne riadenie vládou a stranou, ktoré vytvára veľmi stabilné podnikateľské prostredie.
Okrem toho, v dôsledku celosvetovej distribúcie fosílnych palív sme boli závislí nielen od Ruska, ale aj od arabských štátov, a vďaka tomu sa títo distribútori stali mimoriadne bohatými a vplyvnými… Elektromobilita je teda aj politickým nástrojom. Síce nahlas hovoríme, že sa nám „čosi“ na tých Číňanoch nepáči, ale veľmi radi u nich vyrábame, podnikáme a nakoniec aj predávame. Lenže trend sa začína otáčať – oni vyrábajú, podnikajú a predávajú u nás, a za skvelých podmienok pre koncového zákazníka! A presne to ukázala medzinárodná výstava IAA MOBILITY 2023 v Mníchove.