Cestná doprava

Nové motory Scania V8: Pohľad na techniku

Nové motory Scania V8 vzbudzujú zrejme u každého vodiča zimomriavky a záujem posadiť sa za volant ťahača, ktorý disponuje výkonovými vlastnosťami vidlicového osemvalca. V dnešnej dobe však sila a efektivita musia ísť ruka v ruke a v cestnej nákladnej doprave to platí zvlašť. Preto sa pri modernizácií radu motorov V8 kládol dôraz na všetky aspekty. „Vychádzame z rozsiahlych skúseností spoločnosti Scania týkajúce sa motorov V8 a neustále zlepšujeme to, čo sa naučili, čo vytvorili a čoho dosiahli generácie skúsených inžinierov pred nami,“ hovorí Göran Lindh, hlavný inžinier motorov V8 v spoločnosti Scania.

„Neusilujeme sa o žiadne obrie kroky, ale snažíme sa zdokonaľovať veci a dopĺňať ich o najnovšie technológie. Nový systém EMS využíva dômyselnejší a pokročilejší software pre riadenie motora s vyššou presnosťou. Môžeme napríklad presnejšie vypočítať, koľko paliva je potrebné využiť a kedy,“ hovorí Göran Lindh. Systém riadenia motora EMS (Engine Management Systém) spolupracuje so systémom následnej úpravy výfukových plynov AMS (Aftertreatment Management Systém). Oba systémy sú veľmi dôležité na splnenie súčasných a nadchádzajúcich noriem Euro 6 týkajúcich sa emisií NOx a pevných častíc. (a to nielen v prípade nových vozidiel, ale tak isto v priebehu času – zákon požaduje najmenej 7 rokov alebo 700 000 kilometrov.)

Scania R 770 XT V8 6×4 Highline (FOTO: Scania)

Spoločnosť Scania pridala nové riešenie vstrekovania kvapaliny AdBlue – a to hneď dvakrát: Prvé, priamo za výfukovou brzdou a druhé v „normálnej“ polohe v samotnom tlmiči. Vďaka dodatočnému dávkovaniu sa zlepšuje odparovanie kvapaliny AdBlue počas cyklu s nízkym zaťažením ak je teplota v blízkosti výstupného potrubia vyššia. Táto extra dávka zdokonaľuje proces následnej úpravy výfukových plynov a znižuje spotrebu paliva.

Vysoký tlak

Modernizovaný rad motorov V8 je teraz vybavený novým vysokotlakovým palivovým čerpadlom so samostatne ovládanými čerpacími prvkami (AIM – Active Inlet Metering). Celkový tlak a riadenie dávkovania paliva budú vylepšené prostredníctvom dokonalejšej diagnostiky zvyšujúcej prevádzkovateľnosť a výkon. Nové čerpadlo je taktiež optimalizované za účelom minimalizovania spotreby motorového oleja. Okrem toho, došlo tiež k zvýšeniu kompresného pomeru a maximálneho tlaku vo valcoch, čo ďalej zlepšuje proces spaľovania a znižuje spotrebu paliva.

Motor s výkonom 770 k má turbodúchadlo s guľôčkovými ložiskami (FOTO: Scania)

Stále dôležitejšou snahou pri konštrukcii moderných vysoko výkonných motorov je však aj znižovanie vnútorného trenia. Menšie vnútorné straty zabezpečili značné prínosy. Jednou s alternatív je samozrejme použitie redších a účinnejších moderných olejov s vlastnosťami, ktoré boli pred 10 – 15 rokmi neslýchané. Vylepšenia technologicky pokročilých olejov s dlhou životnosťou v posledných rokoch však stále niesú dostatočné. Aby bolo možné využívať nové príležitosti, je treba pracovať taktiež na vývoji samotného motora.

„Zvyšovanie tlaku a výkonu vyžaduje zosilnenie a nové prepracovanie niektorých dielov vo vnútri motora ako napríklad prevodov, piestov, piestnych krúžkov, hláv valcov a ventilov,“ hovorí Lindh. „V dôsledku toho bolo potrebné vykonať rôzne pokročilé vylepšenia a vyladenie za účelom minimalizácie vnútorných strát. Brali sme ohľad aj na to, že sme chceli zároveň zvýšiť intervaly údržby a zlepšiť odolnosť motora. Môžem však s hrdosťou prehlásiť, že sa nám nakoniec podarilo zlúčiť tieto protichodné ciele.“

Nový kráľ ciest

Najpôsobivejším členom rodiny motorov V8 od Scanie je samozrejme nový motor DC 16 123. So svojím úchvatným výkonom 770 k nahrádza predošlú najsilnejšiu verziu vyznačujúcu sa výkonom 730 k. Rozdiel medzi nimi spočíva v tom, že motor V8 s výkonom 770 k je založený na modernizovanej platforme tak, ako ostatné motory V8 novej rady charakterizované mimoriadnou robustnosťou, ktorou sa preslávili všetky motory V8 od spoločnosti Scania.

„Tu je najväčší rozdiel viditeľný na prvý pohľad,“ hovorí Lindh. „Vďaka implementácii najnovších technológií sa nám podarilo dosiahnuť vyšší výkon pri súčasnej obrovskej úspore paliva. Tento motor sa vyznačuje systémom následnej úpravy výfukových plynov využívajúcom technológiu selektívnej katalytickej redukcie (SCR), robustným turbodúchadlom s pevnou geometriou lopatiek a totožným druhom jednoradového výfukového potrubia ako pri ostatných motoroch V8.“

Motor má nový systém následnej úpravy výfukových plynov s dvojitým dávkovaním kvapaliny AdBlue (FOTO: Scania)

Vďaka vylúčeniu niektorých ťažkých súčiastok a zjednodušeniu ostatných dielov bolo možné znížiť hmotnosť motora o 75 kg v porovnaní s jeho predchodcom. Ďalšou novinkou je, že motor s výkonom 770 k je za účelom dosiahnutia lepšej odozvy vybavený jedinečným turbodúchadlom s pevnou geometriou lopatiek (FGT) a guľôčkovými ložiskami namiesto tradičných klzných ložísk. „Nové jednoradové potrubie prináša v skutočnosti drobnú výhodu,“ vysvetľuje Lindh. „Nielenže je ľahšie a účinnejšie, ale prispieva tiež k charakteristickému zvuku motora V8, ktorý si cení mnoho zákazníkov spoločnosti Scania a fanúšikov motora V8. Výfuk nevytvára väčší hluk, ale skôr ide o výsledok toho, ako sa výfukové plyny v dôsledku poradia zapaľovania zrážajú vo vnútri potrubia na ich ceste von.“

Výkon podľa potreby

Bez ohľadu na to, ktoré zo štyroch nových pohonných jednotiek Scania V8 najviac vyhovujú prevádzkovej činnosti alebo druhu prepravy, pýšia sa všetky neotrasiteľnou reputáciou a kultovým odkazom motorov Scania V8, ktorý vznikal viac, než päť desaťročí. Vyznačujú sa typickými vlastnosťami v podobe vysokej spoľahlivosti, robustnosti a výkonu, ktorý je naviac doplnený poriadnou dávkou emócií. Dalo by sa ich nazvať ako sofistikovaných pracantov, ak takéto spojenie vôbec existuje.
„Jedná sa o skutočne veľkolepé motory s odolným krátkym kľukovým hriadeľom a plynulým dávkovaním výkonu z viacvalcovej konfigurácie. Ak by sme brali do úvahy kapacitu nákladu a efektivitu prepravy súčasne, naše motory Scania V8 nemajú žiadnu konkurenciu,“ hovorí Lindh.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button