Cestná doprava

Nočný jazdec

Na pravidelnej linke spoločnosti DHL Automotive z Nepřevázky do Wolfsburgu sme si vyskúšali Scanii R410 na LNG vo verzii Low deck. Zamerali sme sa na jazdný výkon i spotrebu. A vyskúšali sme si aj tankovanie.

Scania je jedným z troch výrobcov, ktorý ponúka ťahač na skvapalnený zemný plyn (LNG). Zákazníci však pomerne dlho čakali na prevedenie Low deck, a to hlavne tí, ktorí jazdia pre segment Automotive. Automobilky, hlavne koncern Volkswagen spolu so Škodou Auto, totiž patria medzi veľkých podporovateľov LNG.

Dopravcom využívajúcim vozidlá s týmto alternatívnym pohonom vychádza v ústrety dlhšími kontraktmi. LNG ale zatiaľ prináša i priame ekonomické výhody, pretože má v porovnaní s klasickými naftovými motormi nižšiu spotrebu a v Nemecku tieto vozidlá neplatia mýto, čo vo výsledku dokáže kompenzovať aj vyššiu cenu ťahača.

Nižšia znamená menšia kapacita

Vysporiadať sa so zástavbou LNG nádrží do variantu Low deck nie je kvôli bezpečnostným predpisom úplne jednoduché. Vzhľadom na menšiu výšku podvozku low deckovej Scanie majú obe nádrže logicky menší objem než u klasickej verzie, konkrétne 2x 233 l vs. 406 + 187 l, alebo 352 l. Necelých 470 l v praxi vystačí asi na 700 až 750 km podľa zaťaženia a profilu trasy. Ale to sme si chceli overiť na vlastnej koži.

Pravidelná linka

„Táto pravidelná linka do Wolfsburgu je dlhá cca 480 km,“ vysvetľuje mi Honza Malčík, kmeňový vodič, keď si v kabíne rovná skoro 20 CMR listov. Zvozová služba má svoje špecifiká, keď počas jednej cesty môžu byť dve, ale pokojne aj päť vykládok. Navyše je to tovar od rôznych dodávateľov, takže skoro každá paleta má svoj list. Ako priznáva, niekedy mu zoradenie papierov zaberie aj dvadsať minút. My do Nemecka povezieme dvadsať paliet s rôznymi autodielmi, ktoré vážia skoro 19 ton. Staré budeme mať naložené podobne ťažké prázdne obaly.

To ticho

Z Nepřevázky pri Mladej Boleslavi, kde má DHL Automotive svoje sklady, vyrážame o pol štvrtej ráno, za volantom je najprv Honza. Ja tak mám čas počúvať a sledovať, ako sa Scania správa. Prvé, čo ma okamžite zaujme, je nízky hluk motora. Plynový motor pracuje na zážihovom princípe, takže je „od prírody“ menej hlučný ako naftový. A to aj pod plným zaťažením. Kvôli tomu tak do kabíny viac preniká aerodynamický hluk, ktorého by si normálne človek ani nevšimol. Po troch hodinách sa v Nemecku striedame.

Osobne mám Scanie rád, vyhovuje mi ich kabína, prístrojová doska, rovnako ako ovládanie alebo výhľad von. V tomto aute mi chýbalo elektrické ovládanie tieniacich roletiek, pretože keď si chce vodič stiahnuť tú pred spolujazdcom, musí sa odopnúť a natiahnuť sa pre ňu.

Schádza len v kopci

Plynový 13-litrový šesťvalec disponuje výkonom 410 k a najvyšším krútiacim momentom 2000 Nm, čo sú parametre plne porovnateľné s naftovým ekvivalentom. Je ale jasné, že hlavne v prudkých stúpaniach by to chcelo viac koní. Aj keď človek súpravu pod kopcom rozbehne, motoru vzápätí dôjde dych a donúti prevodovku (opäť tradične vynikajúci Opticruise) podradiť na deviatku.

Do tých najprudších kopcov sme šplhali maximálne šesťdesiatkou. Keďže plynový motor nemá taký brzdný účinok ako naftový, nemá klasickú motorovú brzdu, ale päťstupňovú, vhodne odstupňovaný retardér. Prvýkrát som šoféroval Scaniu vo verzii Low deck a mal som pocit, že má príliš citlivé riadenie. V kombinácii s pomerne veľkým volantom totiž vozidlo na môj vkus prehnane horlivo reaguje na najmenší pohyb.

Tankovanie? Zvládne každý

Z Nepřevázky sme vyrazili s plnými nádržami, na cestu späť to ale nestačí, takže sa musí tankovať vo Wolfsburgu. Najprv sa otvorí ventil na odsávanie CNG, ktoré prirodzene vzniká v nádrži ohrievaním LNG (záleží od tlaku v nádrži). Ventil je však ukrytý z boku nádrže, kam nie je moc pohodlný prístup. Navyše otvor nie je z výroby nijako chránený proti nečistotám odletujúcim od zadných kolies.

Šikovné české ruky si ale pomohli a otvor zakryli gumovou zásterkou. Na rovnakom mieste je ešte jeden, úplne rovnaký ventil, ktorým sa ale zatvára druhá nádrž. A keď ho omylom zavriete, dôjde vám po ceste LNG, čo sa aj raz stalo. Honza už má ale v tankovaní prax, takže za chvíľu je k nádrži pripojená hlavná hadica a behom pár minút máme plno.

A čo spotreba?

Vo Wolfsburgu sme natankovali 121 kg LNG, vzdialenosť 515 km sme zvládli v priemere za 23,5 kg / 100 km. Smer Nepřevázka sme vyrazili skoro ráno, v Mladej Boleslavi u plniacej stanice GasNet sme zastavili neskoro popoludní a palubný počítač ukazoval 542 km. Do nádrže sme dostali 139 kg LNG, plnenie zabralo necelých 13 minút. Nemuseli sme totiž odčerpávať CNG. Cestu späť sme absolvovali priemernou rýchlosťou 66 km / h so spotrebou 25,6 kg / 100 km.

DHL Automotive, ktorá jazdí hneď niekoľko pravidelných liniek pre významného automobilového výrobcu, je vôbec prvým zákazníkom v Česku ss Scaniou R410 LNG vo verzii Low deck. Prvé tri vozidlá prevzala v októbri minulého roka, tento rok k nim pridala ďalších deväť. O doterajších skúsenostiach s nimi sme hovorili s Ľubomírom Sasarákom, Country Own Fleet Managerom DHL Supply Chain Czech Republic.

Ľubomír Sasarák, Country Own Fleet Managerom DHL Supply Chain Czech Republic

Prečo ste sa rozhodli pre LNG a kedy?
Znižovanie emisií CO2 je našou prioritou a je tiež súčasťou našej dlhodobej stratégie. V tomto prípade sme sa stretli aj s ústretovým prístupom zákazníka. Prvým krokom bolo testovanie vozidiel a komplexné plánovanie trás podľa aktuálnej infraštruktúry LNG staníc. Následne sme vyhodnotili všetky klady a zápory súvisiace ako s vozidlami, tak so spomínanou infraštruktúrou, nákladmi a pod., čo všetko viedlo k finálnemu rozhodnutiu a obstaraniu prvých troch vozňov v októbri 2020.

Aké máte reálne a praktické skúsenosti s prevádzkovaním LNG kamiónov? Aké to je, jazdiť na LNG?
Zo začiatku sme sa stretávali s operatívnymi problémami v rámci čerpania, predovšetkým s dojazdom a odstávkami staníc. Tieto komplikácie našťastie neboli natoľko závažné, aby sme zastavili prevádzku. Všetko bolo perfektne pripravené, mali sme záložné plány a dostatočné rezervy v kalkuláciách v rámci dojazdu alebo početnosti plnenia.
Pýtate sa aké je to jazdiť na LNG – zážihový agregát je mnohonásobne tichší, musíte plánovať tankovanie, ktoré je cca 4-6x častejšie než u bežného naftového motora. Čo sa týka ostatných vlastností a vybavenia vozidiel, nie je v tom zásadný rozdiel.

Ako je to u vozidiel s údržbou?
Ide o technológiu, ktorá je pre nás i výrobcu nová, preto sú potrebné častejšie servisné prehliadky cca o 10-tisíc kilometrov skôr, záleží na výrobcovi.

Aká je ekonomická bilancia prevádzkovanie LNG kamiónov? Rentabilita? Napr. vstupné náklady vs. výhľad do budúcnosti?
Sme stále na začiatku. Z dát, ktoré v súčasnosti máme, vyplýva, že prevádzka LNG vozidiel je o niečo nákladnejšie než prevádzku vozidiel s naftovými motormi. Záleží ale na tom, aký je nájazd a pomer trás v Česku a Nemecku.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Michal Štengl

Prečítajte si aj

Back to top button