Cestná doprava

Fliegl oslávil 30 rokov od založenia

Nemecký výrobca prípojných vozidiel pre cestnú dopravu a poľnohospodárstvo Fliegl Fahrzeugbau ponúka mimoriadne širokú škálu produktov a výrazne sa orientuje na ochranu životného prostredia. Za zelený program získali viacero ocenení.

Pri príležitosti významného jubilea nemeckej rodinnej firmy Fliegl Fahrzeugbau sme navštívili obidva jej výrobné závody, kde vyrábajú návesovú a prívesovú techniku. Hlavne nový areál Werk 2 blízko diaľnice A9 patria k najmodernejším a zároveň aj najekologickejším továrňam v Európe. Ďalší závod na produkciu aj poľnohospodárskej techniky je v neďalekej maďarskej Abde, ktorú riadi Jozef Fliegl ml. Táto fabrika slúži aj slovenským klientom pre servis a opravy. Slovenské zastúpenie je v Komárne.

Rodinná tradícia

Značka Fliegl sa na trhu objavila v roku 1975, kedy Josef Fliegl, otec súčasného riaditeľa Helmuta Fliegl, založil v Bavorsku firmu na montáž a predaj poľnohospodárskej prípojnej techniky Fliegl Agrartechnik. 15. júla 1991 Josef kúpil opravárenský závod poľnohospodárskej techniky v Triptis v bývalom východnom Nemecku a založil firmu Fliegl Fahrzeugbau na výrobu cestnej techniky. Do rozvoja firmy je už od svojich 22 rokov zapojený aj Helmut a aj ďalší súrodenci, je to typická rodinná firma. Po 30 rokoch rastu má Fliegl veľmi široký výrobný program a silnú pozíciu v celej Európe vrátane Slovenska.

Denne vyrobia cca 16 kusov návesovej techniky

Jednotka na špeciály

V pôvodnej továrni, označenej ako Werk 1, Fliegl vyrába predovšetkým špeciálne vozidlá. Vznikajú tu dvoj- až päťosové podvalníkové prívesy, resp. jedno- až štvorosé podvalníkové návesy. V programe sú podvozky pre výmenné nadstavby, alebo malé tandemové prívesy na stavebné účely. A to buď pre prepravu malej mechanizácie (radu TPS a TTS), alebo ako trojstranné sklápače (TSK).

Montujú sa tu tiež výmenné podvozky, a to dvoj- alebo trojosové, tandemové a tridemové, alebo tiež podvozok Dolly (Standard a Mega) s riadenou a neriadenou nápravou pre dlhé súpravy. Na vlastnej koži sme si vyskúšali manévrovacie schopnosti novej generácie Dolly s označením CLG (Clever Leicht Gelenk). Hoci je v továrni Werk 1 relatívne veľký podiel ručnej práce, na celkovej ročnej produkcii firmy Fliegl sa podieľa skoro 40 %. Na veľkej ploche u závodu sme videli aj rôznorodé klanicové návesy a návesy pre prepravu stavebnín a oceľových výstužných sietí.

Kipper test

Veľkosériová produkcia

V továrni Werk 2, ktorá bola postavená na zelenej lúke, začali s výrobou v roku 2006 s orientáciou na veľkosériovú výrobu. A to predovšetkým plachtových návesov radu Roadrunner a MegaRunner. Vo veľkom (výhradne na objednávku) sa tu vyrábajú aj sklápacie návesy, a to buď s hliníkovou korbou s objemom od 30 do 60 m3, tak aj oceľové radu Stone Master, Stone Master Light alebo Light Master. Pri ich vývoji Fliegl používa tzv. Kipper test čiže sklápací test. Na tomto zariadení, ktorého základom je hydraulické naklápanie plošiny, sa zisťuje konštrukčná pevnosť a stabilita vyklápacieho návesu, čo je aj z pohľadu bezpečnosti veľmi dôležité.

V továrni Werk 2 sa tiež vyrábajú kontajnerové podvozky všetkého druhu. Veľmi žiadaný je rad Vario, ktorý vďaka mechanizmu roztiahnutie stredovej časti umožňuje prevážať kontajnery s veľkosťou 20, 30 a 40 a 45 „. Tá je k dispozícii aj v sklopnej verzii. Počas exkurzie v továrni sme tu videli aj niekoľko rozpracovaných veľkoobjemových návesov s posuvnou podlahou.

Továreň Werk 2

Dôraz na inovácie

Výrobné haly továrne Werk 2 na prvý pohľad zaujmú čistotou, dokonalou organizáciou a svetlosťou. Finálna montáž pripomína klasickú výrobnú linku na automobily. Návesy sú zavesené priečne na žeriavoch a ako putujú halou, na každom pracovisku sa postupne „dostrojujú“. Všetok materiál sa na linku dodáva sprava. „Nedávno sme hneď vedľa výrobnej linky postavili zastrešené haly pre skladovanie materiálu,“ komentuje jednu z noviniek Helmut Fliegl, majiteľ firmy. V najbližšej dobe sa chystajú na veľkú investíciu do novej lakovne, kde budú roboti lakovať nezinkované rámy. Doteraz túto komplikovanú prácu robia manuálne. „V čase, keď sme stavali túto továreň, žiadny robot takú prácu nedokázal,“ vysvetľuje Helmut Fliegl.

Ekológia na prvom mieste

Fliegl si tiež zakladá na „zelenej“ politike. A to nielen u svojich produktov, u ktorých sa snažia znížiť hmotnosť (politika Green Road), ktorá vedie k nižšiemu CO2. Pre vykurovanie svojich hál používa kogeneračné jednotky a ako palivo slúži štiepka. Zachytávajú a využívajú aj dažďovú vodu a na streche továrne Werk 2 vyrobí ročne 4000 fotovoltaických panelov trikrát viac elektrickej energie, ako spotrebuje celá výroba i administratíva.

V spolupráci
transport.sk
Back to top button