Cestná doprava

DAF XD – Zaslúžené prvenstvo

DAF XD – Zaslúžené prvenstvo. V Španielsku sme prvýkrát vyskúšali nový rad DAF XD, ktorý postupne nahradí súčasný model CF. A ako sme zistili, titulom Truck of the Year 2023 sa pýši úplne oprávnene.

Rad XD mal svetovú premiéru na tohtoročnom veľtrhu IAA Transportation v Hannoveri, kde získal prestížny titul International Truck of the Year 2023. Necelý mesiac od premiéry sme mohli znovu zasadnúť za volant tejto novinky, tentoraz ale s kľúčom vo vrecku.

Prečítajte si aj

Konkurenčná výhoda

Podobne ako pri väčších radoch XF, XG a XG+ aj v prípade radu XD firma DAF využila novú legislatívu týkajúcu sa celkovej dĺžky nákladných vozidiel. Nie náhodou majú obe kabíny rovnaký dizajn a zdieľajú aj podstatnú časť konštrukcie. Predná časť kabíny je predĺžená o 160 mm, čo konštruktérom uvoľnilo ruky nielen z hľadiska práce s aerodynamikou, ale aj pokiaľ ide o vnútorný priestor.

Riešení, ktoré vylepšujú aerodynamiku, je hneď niekoľko: zakrivené čelné sklo, elipsovité rohy karosérie a skosené bočné steny, uzavreté kryty podbehov, dôkladné zakrytovanie podvozka doskou s integrovaným deflektorom či bočné a medzinápravové spojlery. DAF ponúka aj niekoľko typov strešných spojlerov – štyri pre Sleeper High Cab a dva pre zvyšné dve kabíny.

Pohodlné nastupovanie

V porovnaní s väčšími radmi XF, XG a XG+ má rad XD podlahu o 170 mm nižšie, preto do kabíny vedú iba dva schodíky. Vítanou inováciou je aj nový stĺpik riadenia, vďaka ktorému je možné volant vyklopiť prakticky do kolmej polohy, takže nastupovanie je naozaj veľmi komfortné. Oproti predchodcovi ide o obrovský pokrok.

Rad XD je ponúkaný s tromi kabínami: denná (Day Cab), denná spacia (Sleeper Cab) a denná vysoká spacia (Sleeper High Cab). A nech už vleziete do akejkoľvek z nich, čaká na vás nadpriemerný vnútorný priestor. Všetky kabíny sú natiahnuté dopredu, tá „najmenšia“ (denná) aj o 150 mm dozadu, čo prinieslo nielen väčší rozsah posunu sedadiel, ale aj nový priestor medzi nimi. Ten môže vyplniť buď tretie sedadlo, alebo úložné priestory a chladnička, ktorá tak nezasahuje motorový tunel. Dojem veľkého vnútorného priestoru umocňuje aj obria presklená plocha, ktorá okrem svetla prináša ešte jeden významný benefit.

Do kabíny vedú len dva schodíky

Vynikajúci výhľad

Výhľadu z vozidla bola venovaná veľká časť prezentácie a hovorilo sa o nej v superlatívoch. A už po pár kilometroch v meste musíme uznať, že celkom oprávnene. Nízka a úzka prístrojová doska, väčšia medzera medzi A-stĺpikom a vonkajšími zrkadlami, nízka línia čelného skla a bočných okien, pomocné okno v pravých dverách, to všetko sú opatrenia zvyšujúce výhľad a tým aj bezpečnosť.

Navyše, v štandarde všetkých vozidiel je kamerový systém Corner View strážiaci pravú stranu pred aj za vozidlom, čo dramaticky zvyšuje bezpečnosť voči cyklistom. Nepripláca sa ani za kompletné LED osvetlenie. Na kruhových objazdoch nám ale občas vo výhľade smerom doľava trochu prekážalo hlavné spätné zrkadlo. Preto by sme si zaobstarali plný kamerový systém, ktorý je pre jazdu naozaj veľmi príjemný.

Prístrojová doska je rovnaká ako v radoch XF a XG

Chráni aj vodičov

DAF pri vývoji myslel aj na bezpečnosť vodiča. Pri čelnom náraze sa totiž kabína posunie voči rámu dozadu až o 40 cm, čo pohltí energiu nárazu. Vozidlo je tiež vybavené konštrukciou stĺpika riadenia CoDeS, ktorá pri náraze chráni kolená vodiča. Pri náraze zozadu je zase kabína vybavená deformačnou zónou, ktorá zachytí energiu od návesu a zaistí dostatočne bezpečný priestor v oblasti lôžka.

Buď ticho!

DAF XD dostal úplne novú generáciu šesťvalca PACCAR MX-11. Motor má nové vstrekovače, hlavu valcov, blok, piesty, vložky valcov a je osadený turbodúchadlom poslednej generácie. K ďalšiemu zníženiu vnútorných strát prispievajú dvojpiestové vzduchové kompresory, ako aj evolúcia chytrého piestového čerpadla či alternátora. Zákazník má na výber päť výkonových variantov: 300 (220 kW/299 k), 330 (251 kW/341 kW), 370 (270 kW/367 k), 410 (300 kW/408 k) a 450 (330 kW/449 k) ).

Dva najslabšie motory sú novo osadené funkciou Multi-torque, ktorá na najvyšší prevod prináša až 150 Nm navyše. Maximum krútiaceho momentu zároveň kleslo na 900 otáčok, pričom ani takto nízko pod plným zaťažením motor vôbec neduní. Na jeho odhlučnení si dali konštruktéri naozaj veľmi záležať. Pri ustálenej rýchlosti totiž preniká do kabíny hluk len veľmi vzdialene. Dojem najlepšieho odhlučnenia sme vnímali najmä v najväčšej kabíne. Vylepšenia sa dočkala aj trojstupňová motorová brzda, ktorej maximálny účinok nastupuje už v 1200 otáčkach.

Vylepšený komfort

Pozornosti konštruktérov neunikli ani podvozok a odpruženie. Predná časť podvozka je predĺžená o 16 cm, má vyššiu torznú tuhosť a vylepšené odpruženie, rovnako ako na zadnej náprave. Najmä kombinácia so vzduchovým odpružením prednej nápravy aj kabíny prináša nielen do mesta úžasný komfort. Ale aj s listovými perami vpredu si na retardéroch jazyk neprehryznete.

DAF XD bude k dispozícii ako podvozok v konfiguráciách 4×2, 6×2 (FAR, FA, FAG, FAN), 6×4 (FAT), 8×2 (FAK, FAQ, FAC, FAX), 8×4 (FAD, FAW) a ako ťahač 4×2 (FT), 6×2 (FTP, FTR, FTS, FTG, FTN) a 6×4 (FTT). Novinkou je elektrohydraulické ovládanie zadnej riaditeľnej nápravy, ktoré bolo doteraz mechanické. DAF XD sa už dá objednať, výroba začne v 5. týždni roka 2023. Nejakú dobu, než do výroby nabehnú všetky konfigurácie podvozka, bude v predaji s existujúcim radom CF.

Zdroj
Text: MŠ, foto: autor a DAF

Prečítajte si aj

Back to top button