Cestná doprava

Crash test elektrického nákladného vozidla

Prudký náraz do boku nákladného vozidla určite nie je ničím, čo by chcel profesionálny vodič zažiť. Avšak, aj takéto situácie sa na cestách stávajú a preto inžinieri spoločnosti Scania zámerne zorganizovali crash test, aby získali dáta a potvrdili bezpečnosť elektrických nákladných vozidiel.

V tomto prípade sa totiž testoval bočný náraz do akumulátora elektrického nákladného vozidla Scania. Prípravy na akýkoľvek nárazový test sú náročné, plánovanie môže trvať aj niekoľko mesiacov, je však dôležité, aby sa všetky podrobnosti pripravili správne. „A potom je po všetkom za menej ako sekundu,“ hovorí testovací inžinier Jakob Leygraf zo spoločnosti Scania R&D. Skutočný test sa robí až po vykonaní mnohých simulácií. „Skutočný nárazový test má v konečnom dôsledku iba potvrdiť správnosť našich výpočtov,“ hovorí Leygraf.

Prípravy a simulácie

Keď bol pred niekoľkými rokmi uvedený na trh prvý hybridný nákladný automobil, začali sa vylepšovať aj testovacie metódy. „Crash testu predchádza veľké množstvo našich vývojových snáh,“ hovorí Mikael Littmann, vedúci oddelenia mechanického testovania. „Simulujeme znovu a znovu, s rôznymi rýchlosťami a pod rôznymi uhlami. Simulácia je dôležitým nástroj, ktorý je rýchlejší aj lacnejší ako fyzický test. Skutočný test zakladáme na výsledkoch našich simulácií.“ Netestuje sa pritom iba vozidlo ako celok, osobitne sa testujú aj jednotlivé diely „Zákazníci majú právom vysoké nároky na bezpečnosť, rovnako aj my.“ Tvrdá práca testovania bezpečnosti budúcich modelov nákladných vozidiel sa vypláca, inžinieri sú vďaka nej o krok vpred. „Testovanie je veľmi živé. Pred vykonaním skutočného testu upravujeme parametre, až kým nedosahujú úplnú zhodu so skutočným scenárom,“ hovorí Leygraf.

Iný druh nastavenia

Crash test elektrického nákladného vozidla sa ale trochu líši od testu vozidla so spaľovacím motorom. Energia z nárazu musí byť distribuovaná a mala by sa šíriť po celej štruktúre okolo batérie. Požadovaný stav je, aby sa zmenila na plastickú deformáciu a kinetickú energiu v menej kritických zložkách. „Pretože chceme, aby bol nárazový test čo najautentickejší, pri náraze používame skutočné auto, to kladie na konštrukciu pri náraze oveľa väčší nápor, ako keby sme použili bariéru,“ opisuje Littmann. Hasiči sú prítomní pre istotu, pretože ako uvádza Leygraf, toto je reálny test, robíme to ako naozaj. A ako napokon test dopadol? Pozrite sa sami.

Zdroj
transport.sk
Editor
Scania

Prečítajte si aj

Back to top button