Cestná doprava

Ako sú bezpečné úžitkové vozidlá?

Automobil sa rozbieha a naráža do pevnej prekážky. Plechy karosérie a súčasti vozidla pod ťarchou spomalenej kinetickej energie kvília a praskajú.

Prečítajte si aj
Takýto je scenár skúšok jednej zo skúšok konzorcia EuroNCAP, ktoré podrobuje nové automobily takzvaným crash-testom a vydáva svedectvo o ich bezpečnosti. V rámci testu sa hodnotí ochrana dospelých pri čelnom a bočnom náraze. Štruktúra karosérie by mala byť natoľko pevná, aby svojou deformáciou prednej časti a tuhou kabínou zabezpečila čo najlepšiu ochranu. Vo vozidlách sa používajú figuríny, ktoré majú po svojom „tele“ rozmiestnené snímače. Pri náraze sa vyhodnocujú zaťaženia jednotlivých častí figuríny a na základe toho vzniká výsledok – od výbornej až po veľmi slabú ochranu. Obdobne je to aj pri ochrane detí. Figuríny sa umiestnia do detských sedačiek a skúma sa ich zaťaženie a ochrana pri čelnom aj bočnom náraze. Pri ochrane chodcov sa udeľujú tri stupne schopnosti ochrániť chodca pri strete s automobilom. Samozrejme, aj pasívna bezpečnosť vozidiel sa neustále zdokonaľuje, o čom svedčia aj bariérové skúšky. Pozrime sa na štyri z nich, podrobili sa im úžitkové automobily Citroën Berlingo, Fiat Dobló, Renault Kangoo a Volkswagen Caddy. Okrem Renaulta Kangoo sú to vozidlá hodnotené v minulom roku, či predtým. Najaktuálnejší je výsledok, ktorý je známy pri modeli Renault Kangoo. Ako dopadli, to už je téma nasledujúcich riadkov. Z nich vyplýva, že aj týmto vozidlám sa venuje patričná pozornosť z hľadiska pasívnej, ale aj aktívnej bezpečnosti.
 
Citroën Berlingo
 
Toto vozidlo čaká výmena generácií, skôr ako sa dostane novinka do hodnotenia Euro NCAP, všimnime si bariérový test uskutočnený na predchádzajúcej generácii. Pri čelnom náraze tento model získal 10 bodov. Bočný náraz bol ohodnotený 13 bodmi. Za pripomínanie nezapnutých pásov získal jeden bod, dva body si pripísal za vyhodnotenie skúšky bočného nárazu na kôl. Celkový zápis pri hodnotení ochrany dospelých pasažierov vyznel na 26 bodov (štyri hviezdičky). Pri posudzovaní ochrany detí sa vozidlo prezentovalo ziskom 27 bodov a troch hviezdičiek. V kolónke ochrany chodcov sa objavil zisk 10 bodov a hodnota dvoch hviezdičiek.
 
Fiat Dobló
Taliansky príslušník úžitkovej pospolitosti si taktiež odniesol vysvedčenie z uskutočnených bariérových skúšok. Z bodového hodnotenia ochrany dospelých cestujúcich vyplýva, že jeho základný bodový zisk je totožný s Citroënom Berlingo. Znamená to, že pri čelnom náraze dostal 10 bodov, pri bočnom 13 bodov. Celkovo to znamená 23 bodov a zisk štyroch hviezdičiek. Chýbajú mu však tri body za pripomínače pásov a bočný náraz na kôl. Ďalšie hodnotenie, ochrana detí dopadla na 34 bodov, čo pri zisku hviezdičiek prinieslo číslicu tri. Pri ochrane chodcov sa zo štyroch hviezdičiek podarilo vozidlu získať jednu.
 
Renault Kangoo

Hneď na úvod treba povedať, že Kangoo pri čelnom náraze a ochrane dospelých pasažierov opäť potvrdil svoje kvality. Podobne ako predchádzajúca generácia, aj teraz získal štyri hviezdičky (celkovo 28 bodov). Pri hodnotení čelného nárazu si zapísal 13 bodov zo 16 možných. Priestor pre cestujúcich zostal stabilný, ako kritická bola označená ochrana hrudníka oboch pasažierov. Treba s radosťou skonštatovať, že výrazne si polepšil pri ochrane detí. Za nadpriemerný zisk 41 bodov získal štyri hviezdičky. Pri ochrane chodcov sa dostal Kangoo na hranicu dvoch hviezdičiek (14 bodov).

 
Volkswagen Caddy
 
Do skúšobne konzorcia Euro NCAP sa dostal aj Volkswagen Caddy. Podstúpil rovnakú tortúru ako predchádzajúce tri spomenuté vozidlá. Pri ochrane dospelých pasažierov mu odborníci prisúdili 27 bodov a zisk štyroch hviezdičiek. Za čelný náraz dostal 12 bodov, pri bočnom náraze si vyslúžil 15 bodov. Ochranu detí si podľa tohto hodnotenia vie zabezpečiť v rámci 30 bodov a troch hviezdičiek. Pri poslednom hodnotení, teda následkov stretu s chodcami, sa objavil zisk 13 bodov a dve hviezdičky.

Prečítajte si aj

Back to top button