Logistika a skladovanie

Toyota Material Handling – už 30 rokov kvality a spoľahlivosti

Toyota Material Handling – už 30 rokov kvality a spoľahlivosti. Oslava 30. rokov spoločnosti Toyota MH na Slovensku sa konala v Bratislave v reštaurácii Ponton na Dunaji a z dôvodu povodne sa musel termín posunúť na 24. októbra. Oslavu prišiel podporiť aj Norman Memminger, viceprezident Toyota Material Handling Europe.

Spoločnosť Toyota Material Handling Slovensko (TMHSK) patrí k popredným spoločnostiam na slovenskom trhu v oblasti dodávok, prenájmu a servisu manipulačnej techniky a regálových systémov. Komplexnosťou ponuky sa radí k lídrom trhu. Spoločnosť disponuje jednou z najrozsiahlejších obchodno-servisných sietí, ktorá pokrýva všetky časti krajiny, a tak garantuje svojim zákazníkom rovnaké kvalitatívne štandardy služieb na celom území Slovenska.

Toyota Material Handling Slovensko je súčasťou Toyota Material Handling Europe (TMHE) a tá je súčasťou Toyota Industries Europe AB, dcérskej spoločnosti plne vlastnenej Toyota Industries Corporation, ktorá patrí do Toyota Group. Ako popredný svetový výrobca zariadení na manipuláciu s materiálom a poskytovateľ automatizovaných riešení zohráva zásadnú úlohu pri zásobovaní a pohybe tovaru, čím reaguje na rýchlo sa rozvíjajúce potreby spoločností všetkých veľkostí. Pôsobí v 43 krajinách v celej Európe, poskytuje inovatívne a efektívne riešenia pre svojich zákazníkov, podporované špičkovými riešeniami služieb a finančnej podpory.

Toyota Material Handling – už 30 rokov kvality a spoľahlivosti

Hostiteľ podporuje aj našu streleckú hviezdu a olympioničku Danku Bartekovú

Tri dekády úspechu

Pri príležitosti významného výročia pripravila Toyota Material Handling Slovensko pre svojich klientov a partnerov bohatý program, v ktorom vystúpil Ing. Ľuboš Imre, konateľ Toyota Material Handling Slovensko, a Norman Memminger, viceprezident Toyota Material Handling Europe, s ktorými sme sa krátko porozprávali.

Ing. Ľuboš Imre, konateľ Toyota MH Slovensko, so slávnostným príhovorom

Ing. Ľuboš Imre hovoril o tom, že popri automotive logistike, ktorá je na Slovensku výrazne zastúpená, majú klientov naprieč celým spektrom firiem pôsobiacich na Slovensku. „Osvedčili sa nám najmä dlhodobé i krátkodobé prenájmy techniky. Disponujeme kompletnou produktovou ponukou čelných vysokozdvižných vozíkov a ťahačov značky TOYOTA, ako aj komplexnou ponukou skladovej manipulačnej techniky značky BT. Zároveň firma úspešne pôsobí v oblasti logistického poradenstva a predaja regálových systémov. Vďaka celosvetovo uznávanému systému výroby ,TPS – Toyota Production System‘ je Toyota synonymom efektívneho výrobného procesu pre zabezpečenie maximálnej kvality. V súčasnosti sú vozíky na fosílne palivá na ústupe a o to viac sú žiadané naše elektrické vozíky.“

Budúcnosť patrí vodíku

S Normanom Memmingerom, viceprezidentom Toyota Material Handling Europe, sme v rámci osláv 30. výročia slovenskej pobočky hovorili o energetickej transformácii, čínskej konkurencii, automatizácii aj o tom, prečo sa neboja o budúcnosť nášho regiónu.

Aké sú globálne hlavné trendy vo vývoji manipulačnej techniky?
Podobne ako pri automobiloch je vyvíjaný legislatívny tlak na znižovanie emisnej stopy CO2. Aby sme dokázali splniť jednotlivé kroky v rokoch 2030, 2035 a 2040, musíme hľadať alternatívy ku klasickým spaľovacím motorom, pretože ich emisná stopa je najvyššia a nie sme schopní ju kompenzovať. Pracujeme preto na vývoji efektívnejších motorov a zameriavame sa aj na alternatívne palivá, ako sú bioCNG a e-palivá. Naším cieľom je tiež zvýšiť podiel elektrických a hybridných technológií v našom portfóliu produktov.

Zaujali ma e-palivá. Väčšinou sa o nich hovorí len v súvislosti s automobilmi…
Áno, e-palivá sú popri bioCNG jednou z alternatív, ako „zachrániť“ klasické spaľovacie motory v manipulačnej technike. Stále totiž ešte existujú prevádzky, kde majú svoje nenahraditeľné miesto. E-palivá však všeobecne čelia výzvam vysokých výrobných nákladov a aktuálne aj nedostatočnej ponuke na trhu. V podstate si ich dnes nemôžete ani kúpiť. Aby sa e-palivá do budúcnosti stali konkurencieschopnými, potrebujú nové smernice a politickú iniciatívu, ktoré budú podporovať prechod na udržateľnejšie formy pohonu. Hneď ako sa toto podarí, môže byť priemysel s manipulačnou technikou skutočne transformovaný.

Norman Memminger

A čo palivové články? Špeciálne v tejto oblasti je Toyota svetovým lídrom.
Áno, túto technológiu máme, nasadili sme ju u niektorých zákazníkov v Európe aj v zámorí. Avšak rovnako ako v prípade e-palív je to stále veľmi drahá technológia, ktorej globálnemu nasadeniu často bráni aj odlišná infraštruktúra u zákazníkov, najmä pokiaľ ide o potrebný plniaci tlak. Zatiaľ čo v Európe používame 700 barov, v USA iba 400 barov. Budem sa opakovať, ale kľúčovým faktorom pre väčšie rozšírenie je podpora politického systému napríklad formou zníženia daní alebo inými stimuláciami.

V tejto oblasti je v súčasnosti jednotkou Čína. A to vďaka rýchlemu rozhodovaniu a podpore zo strany vlády, čo sa odráža aj v ich prístupe k financovaniu technológií. Aj napriek vyššie uvedenému osobne verím, že palivom budúcnosti je práve vodík. Hoci vieme, že jeho celková energetická účinnosť nie je v porovnaní s klasickými elektrickými batériovými vozíkmi najvyššia, napriek tomu mu verím.

Čína je v súčasnosti veľmocou z hľadiska výroby batérií. Ako toto vnímate?
Závislosť od čínskej výroby batérií je významným problémom, ktorý ovplyvňuje globálne dodávateľské reťazce. V Toyote sa preto sústredíme na diverzifikáciu našich zdrojov a investujeme do výskumu a vývoja, aby sme dokázali dohnať technologický náskok čínskych výrobcov.

Ing. Michal Štengl, šéfredaktor a člen jury IFOY, s Normanom Memmingerom

Ako sa TMHE stavia k narastajúcej konkurencii zo strany čínskych výrobcov v oblasti manipulačnej techniky v Európe?
Čínski výrobcovia predstavujú významnú konkurenciu vďaka svojej schopnosti rýchlo inovovať a ponúkať produkty za atraktívne ceny. Tento trend je viditeľný nielen na Slovensku alebo v Česku, ale prakticky v celej Európe. Všetci si uvedomujeme, že čínska konkurencia využíva štátnu pomoc na zabezpečenie umelej konkurencieschopnosti, čo vnímame ako nefér hru. Napriek tomu nám tiež ukazujú, že na trhu existujú segmenty a aplikácie, ktoré sme doposiaľ trochu prehliadali, resp. nevyužili naplno.

Toyota sa vždy zameriavala hlavne na vývoj špičkovej prémiovej techniky. Avšak teraz sa rozhodujeme, či je segment, v ktorom čínski výrobcovia operujú, spoľahlivý a udržateľný. Či vyvinúť konštrukčne jednoduchšiu, ale pre nemalú skupinu zákazníkov atraktívnejšiu techniku. Naša odpoveď je jasná – musíme sa prispôsobiť a ponúknuť inovatívne riešenia, ktoré budú pre zákazníkov atraktívne. Podobne ako to bolo v prípade elektrobicyklov, keď aj tí najväčší skeptici nakoniec uznali ich hodnotu a z pôvodne prémiového tovaru sa stala vec dostupná prakticky pre kohokoľvek.

O dobrú zábavu sa postarala populárna kapela HEX

Ako sa vyvíja biznis s automatizáciou v Európe? A aké výzvy a príležitosti sú s tým spojené?
Tento segment zažíva v súčasnosti významný rast, a to najmä pre nedostatok pracovnej sily v logistickom odvetví. Stále viac firiem sa rozhoduje investovať do automatizácie skladov a logistických procesov, čo je reflektované rekordným príjmom zákaziek, ktorý sa v porovnaní s minulým rokom viac ako zdvojnásobil. Zákazníci, ktorí predtým automatizáciu testovali na menšom množstve objednávok, teraz vidia jej prínos a prechádzajú na komplexné automatizované riešenia.

Automatizácia ale nie je pre každého a má aj svoje úskalia…
Áno, prináša aj svoje výzvy. Firmy potrebujú spoľahlivé podmienky na tri roky až na päť rokov dopredu, čo môže byť problematické v čase neistoty spôsobenej krízami, ako bol COVID-19 alebo vojna na Ukrajine. Investície do automatizácie vyžadujú starostlivé plánovanie, aby návratnosť bola čo najrýchlejšia. Systémy ako AGV (Automated Guided Vehicles) viažu logistiku k určitému spôsobu fungovania. Typickí zákazníci pre automatizáciu pochádzajú z maloobchodu, potravinárstva a výrobných odvetví, kde sú procesy opakovateľné a nevyžadujú až tak zložitú logistiku.

Títo zákazníci majú síce obvykle zmluvy na kratšie obdobie, čo môže byť obmedzením, ale zároveň aj príležitosťou na ponúkanie flexibilných riešení. Toyota sa snaží reagovať na tento trend strategickými dohodami, napríklad so spoločnosťou Gideon v oblasti AMR (Autonomous Mobile Robots), čo rozširuje ponuku automatizovaných riešení. Hoci je ťažké presne merať úspech v tejto oblasti bez porovnateľných trhových štatistík, zákaznícka spätná väzba a rastúci počet zákaziek naznačujú, že ide o smer, ktorý má významný potenciál pre budúci rast.

Ako vnímate vy ako dodávateľ manipulačnej techniky určitú závislosť nášho regiónu od segmentu automotive, ktorý v súčasnosti prechádza veľkou a, zdá sa, aj bolestivou transformáciou?

Očakávame, že Slovensko prejde podobným vývojom ako Česká republika pred dvadsiatimi rokmi. Vtedy bolo Česko silne závislé od automobilového priemyslu, ale postupne začalo rozvíjať vlastný priemysel a rast stredných a menších firiem. Aj vďaka veľmi vzdelanej spoločnosti sa Česko stalo menej závislým od automobilového priemyslu.

Rovnaký potenciál vidíme aj na Slovensku. Očakávame zmenu a zníženie závislosti od automobilového priemyslu, čo povedie k rozvoju vlastného priemyslu vrátane menších a stredných firiem v elektrickej alebo energetickej oblasti. Slovensko má dostatok sily, aby sa tu tento rozvoj uskutočnil, a poskytuje solídne, stabilné podmienky na investície v európskom kontexte.

Aký je váš celkový obchodný cieľ na slovenskom trhu?
Radi by sme získali 20 % trhu.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button