Logistika a skladovanie

Slovak Parcel Service redukuje uhlíkovú stopu

Slovak Parcel Service redukuje uhlíkovú stopu. Spoločnosť Slovak Parcel Service v prvej polovici septembra nasadila do autoparku osem vanov Mercedes-Benz eSprinter s plne elektrickým pohonom.

Vozidlá majú dojazd 156 kilometrov, čo s rezervou stačí na pokrytie potrieb expresnej kuriérskej služby. Zelenú cestu urýchľuje a potvrdzuje aj vývoj v Európe smerom k minimalizovaniu závislosti od fosílnych palív.

Spoločnosť Slovak Parcel Service, s. r. o., pôsobí na trhu expresných kuriérskych služieb od roku 1992. Viac ako 25 rokov na Slovensku zastupovala americkú prepravnú spoločnosť United Parcel Service (UPS), ako jej autorizovaný zástupca (Authorised Service Contractor for UPS). Od roku 2002 je majiteľom spoločnosti Slovak Parcel Service rakúska spoločnosť Post International Beteiligungs GmbH.

Slovak Parcel Service disponuje modernou logistickou sieťou, ktorú tvorí 27 regionálnych pobočiek, 1400 odberných miest Parcel Shopov a doručovateľský autopark, ktorý zahŕňa viac ako 750 kuriérskych vozidiel. Spolu so sesterskou spoločnosťou Express One Slovakia, s. r. o., je Slovak Parcel Service najväčším súkromným prepravcom expresných zásielok v SR.

Tri dekády komplexného doručovania

Slovak Parcel Service (ďalej len SPS), najstaršia kuriérska spoločnosť na Slovensku, pôsobí na našom území 30 rokov a okrem investovania do rozvoja nových technológií sa intenzívne venuje aj zeleným témam, svoj autopark rozširuje o nové elektrické vozidlá a pokračovať bude aj vo výsadbe stromov pre Slovensko. Výzvou je i znižovanie energetickej náročnosti prevádzok.

SPS ako jednotka na trhu poskytuje komplexné doručovacie služby aj vďaka plne automatizovaným linkám v Ivanke pri Dunaji a v Žiline, novým doručovacím strediskám v Trenčíne a v Trnave a vďaka spolupráci s Alzou doručuje aj do AlzaBoxov. Papierovanie nahrádzajú elektronické príjmové doklady či biometrický podpis, čo zákazníkom umožňuje rýchle a flexibilné doručenie a zároveň klesá aj spotreba papiera.

Výsadba stromov pracovníkmi SPS

Autopark znižuje emisie

K vyše 700 vozidlám, ktoré SPS prevádzkuje, najnovšie pribudlo osem dodávok Mercedes-Benz eSprinter so 100 % elektrickým pohonom. „Tieto modely sú ideálnym riešením pri doručovaní v mestských a prímestských oblastiach. Vozidlá majú dostatočný úložný priestor na zásielky. To je kľúčový parameter pri výbere kuriérskeho vozidla, ako aj priaznivé cenové podmienky, na ktorých sme sa dohodli s predajcom,“ povedal Ján Ťurek, konateľ spoločnosti Slovak Parcel Service.

Dodávky eSprinter s objemom nákladného priestoru 11 m3 sú vybavené batériou s využiteľnou kapacitou 47 kWh. Majú dojazd 156 kilometrov (podľa WLTP). To bohato stačí na pokrytie potrieb SPS, keďže vozidlá najazdia denne 60 až 80 kilometrov. Na pohon predných kolies slúži elektromotor s výkonom 85 kW (116 k) a krútiacim momentom 295 Nm. Softvér pohonného systému ponúka tri prevádzkové režimy. Pričom jeden z nich dokáže jazdiť mimoriadne úsporne a výrazne zredukovať spotrebu elektrickej energie.

Efektívnu jazdu podporuje aj možnosť nastaviť si niektorý zo štyroch stupňov rekuperácie. Počas najintenzívnejšieho rekuperovania nemusí vodič pri brzdení takmer vôbec šliapať na brzdový pedál a na opačnom konci je mód, ktorý vozidlu umožňuje tzv. plachtenie. Mercedes-Benz eSprinter ponúka šoférovi aj vzdialené ovládanie a manažment nabíjacieho procesu (predohrev a zapnutie klimatizácie), stav nabitia akumulátora atď.

Ján Ťurek, konateľ spoločnosti Slovak Parcel Service

Slovak Parcel Service redukuje uhlíkovú stopu

V duchu dlhodobej stratégie udržateľnosti a znižovania uhlíkovej stopy SPS plánuje poskytovať kuriérske služby, ktoré budú ohľaduplné k životnému prostrediu. „V takomto trende chceme pokračovať v najbližších rokoch. Každý rok sa budeme snažiť doplniť náš doručovací vozidlový park o niekoľko desiatok elektrických vozidiel,“ poznamenal Ján Ťurek k perspektívam e-mobility v rámci SPS. „Naše nové elektrické vozidlá poskytneme kuriérom po celom Slovensku, aby si mohli vyskúšať takýto typ dodávok na svojich doručovacích územiach. Zákazníci teda môžu vidieť elektrické dodávky na cestách kdekoľvek na Slovensku,“ dodal.

Ján Ťurek sa na elektrickú mobilitu pozerá aj v širších súvislostiach: „Pre elektrické dodávky už máme hotové vlastné nabíjacie stanice v Bratislave, Trnave a Trenčíne. Ďalšie budujeme pri našich doručovacích strediskách v rôznych častiach Slovenska. Budú ich môcť využívať nielen kuriéri, ale niektoré z nich aj široká motoristická verejnosť. Zároveň pripravujeme výstavbu fotovoltických elektrární na strechách našich hlavných doručovacích centier. Cieľom je vyrábať si energiu autonómne a z obnoviteľných zdrojov.“ Spoločnosť SPS s účinnosťou od 1. januára 2023 zmenila výšku palivového príplatku pre vnútroštátnu prepravu na úroveň 13 % z prepravnej sadzby.

Zdroj
transport.sk
Editor
VIB

Prečítajte si aj

Back to top button