Advertisement
Logistika a skladovanie

Najziskovejšie obchodné reťazce na Slovensku

Najziskovejšie obchodné reťazce na Slovensku. Lidl potvrdil pozíciu favorita trhu, veľkému hráčovi sa veľmi darilo. Vyplýva to z účtovných závierok jednotlivých spoločností zverejnených na portáli FinStat.

Lidl bol v minulom roku s výsledkom hospodárenia na úrovni takmer 160 miliónov eur najziskovejším obchodným reťazcom na Slovensku a zároveň obhájil pozíciu trhovej jednotky v objeme tržieb. Tie dosiahli 2,09 miliardy eur, čo je medziročný rast o 10 %.

Druhým najziskovejším obchodným reťazcom bol Kaufland, ktorého zisk vzrástol na viac ako 93 miliónov eur, čím predbehol Tesco v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Kaufland zaznamenal výraznejší medziročný rast tržieb o 14 % na 1,75 miliardy eur. Dva najziskovejšie obchodné reťazce na Slovensku pritom spravuje rovnaká nadnárodná spoločnosť, nemecká Schwarz Group.

Na tretie miesto v ziskovosti sa dostalo Tesco, ktorého hospodársky výsledok za predchádzajúce účtovné obdobie bol viac ako 82 miliónov eur. Spoločnosť pritom zaznamenala najvýznamnejší medziročný rast zisku, konkrétne o 43 %. Tržby na úrovni 1,71 miliardy eur predstavujú nárast o 5 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Popri raste tržieb však Tesco zaznamenalo pokles v investičnej činnosti, z približne 36 miliónov na súčasných 13,7 milióna eur.

Obchodný reťazec Billa zvýšil zisk o 18 % v porovnaní s minulým rokom a dosiahol tak hodnotu 11,9 milióna eur. Tržby s desaťpercentným rastom boli na úrovni 850 miliónov eur. Spoločnosť TERNO real estate s.r.o. sa v roku 2024 dostala do straty –1,716 mil. eur z 377 509 eur v roku 2023 a tržby jej narástli o 5 % na 243,0 mil. eur.

Spoločnosť COOP Jednota Senica, spotrebné družstvo, v roku 2024 znížila zisk o 86 % na 68 503 eur a tržby jej narástli o 1 % na 83,17 mil. eur. Spoločnosť MILK-AGRO, spol. s r.o., v roku 2024 znížila zisk o 98 % na 17 602 eur a tržby jej narástli na 115,0 mil. eur. Spoločnosť NITRAZDROJ, a.s., v roku 2024 znížila zisk o 43 % na 339 208 eur a tržby jej narástli o 2 % na 63,54 mil. eur.

Najziskovejšie obchodné reťazce v SR:

  1. Lidl
  2. Kaufland
  3. Tesco
  4. Billa

Na Slovensko mieri deväť nových reťazcov

Tovar za EURO a TENTO už otvoril prvé predajne. Viaceré značky, najmä z Poľska, otvárajú svoje predajne v rôznych slovenských mestách. Spomedzi poľských značiek Slováci dlho očakávali kamennú predajňu obchodu s lacnou drogériou Hebe, ktorý sme dlho poznali len ako e-shop. Koncom roka 2024 sa nadšenci kozmetiky dočkali, Hebe otvoril svoju prvú predajňu v nákupnom centre Eurovea v Bratislave. Ešte v roku 2024 stihla drogéria otvoriť aj ďalšiu pobočku v Prešove.

Môžeme teda očakávať, že pribudnú aj ďalšie predajne naprieč krajinou. Hebe však nie je jedinou značkou z Poľska, ktorej sa vlani podarilo expandovať na Slovensko. Svoju úplne prvú predajňu u nás otvoril aj medzi Slovákmi menej známy predajca oblečenia a doplnkov Ochnik. V Poľsku má značka viac ako 100 predajní. U nás stihla zatiaľ otvoriť jednu, a to v meste módy – v Trenčíne. Tretím poľským predajcom je reťazec s potravinami Biedronka.

Vstup na Slovensko konečne potvrdil aj známy nemecký reťazec Woolworth, no zatiaľ nie je známe, kde bude otvárať prvé pobočky. Jeho plán expanzie však zahŕňa až 5 000 nových predajní v Európe. Vyrásť by preto mohli aj v menších mestách. Prvé obchody by mal otvoriť v tomto roku. Ponúka lacný sortiment rôzneho druhu, od domácich potrieb a elektroniky až po drogériu či oblečenie. Zoženiete tu tovar aj za jedno euro. Najväčšiu konkurenciu bude preto predstavovať pre podobné predajne, ako sú Pepco, TEDi, Kik či Action, ktorému sa doposiaľ podarilo otvoriť takmer 30 predajní po celom Slovensku.

Najziskovejšie obchodné reťazce na Slovensku

Ďalší podobne zameraný predajca – Dealz – oznámil, že plánuje svoju pôsobnosť rozšíriť do dvoch ďalších krajín strednej Európy, pričom jednou z nich má byť práve Slovensko. Tento diskont patrí do siete Pepco Group, teda rovnako ako známe Pepco, ktorému sa na Slovensku darí už dlhé roky. Dealz funguje už niekoľko rokov v Poľsku, no najviac predajní má v Spojenom kráľovstve, kde pôsobí pod značkou Poundland. V jeho ponuke budú mnohé produkty z Veľkej Británie.

Okrem Hebe plánuje na Slovensko vstúpiť aj ďalšia sieť drogérií – nemecká značka Müller, ktorá má bohaté skúsenosti počas desaťročí svojho doterajšieho pôsobenia v Európe. Od roku 2025 bude pôsobiť v deviatich krajinách. Okrem hlavného sídla v Nemecku nájdu zákazníci zážitok z nakupovania aj v Rakúsku, vo Švajčiarsku, v Lichtenštajnsku, Španielsku, Chorvátsku, Slovinsku, Maďarsku a na Slovensku.

Vstup na Slovensko plánuje aj fastfoodový reťazec Five Guys. Milovníci hamburgerov a mliečnych kokteilov si však na tieto pochúťky budú musieť počkať ešte pár rokov, do roku 2028 plánuje rozvoj v hlavných mestách a metropolách v Rakúsku, Česku, Poľsku, na Slovensku a v Maďarsku.
V najbližších rokoch by mali na náš trh prísť aj svetoznámy fastfood Wendy’s či sieť pekární Le Pain Quotidien.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button