Logistika a skladovanie

Nahradia ľudí v intralogistike stroje? Úplne zrejme nie, tvrdí odborník

Stroje súčasnosti dokážu vykonávať množstvo druhov manuálnej práce, ale aj pružne reagovať na podnety z okolia. Navyše sú schopné fungovať takmer neprestajne a nepodliehajú náladám či chorobám. Dokážu tak vykonať viac práce za menej času a pre firmu sú jednoducho efektívne. V niektorých odvetviach už začali nahrádzať ľudskú silu a bez pochýb môžeme tvrdiť, že proces automatizácie značne redefinuje pracovné pozície. Môžu nás však stroje nahradiť úplne?

Jedným zo segmentov, v ktorom už automatizácia mení spôsob fungovania, je intralogistika. Autonómne a automatizované vysokozdvižné vozíky zvládajú úlohy len s malou alebo žiadnou pomocou človeka. Systémy dokážu riadiť celé materiálové toky v prevádzke. Andrej Korchaník, odborník na automatizáciu v spoločnosti STILL, ktorá sa zaoberá komplexnými riešeniami v oblasti intralogistiky, hovorí, že moderné technológie sú partnerom, a nie nepriateľom. „Netvrdil by som, že nás raz úplne nahradia stroje. Áno, dokážu prevziať a zvládať úlohy v množstve a čase, v akých by toho človek nebol schopný, ale v našom segmente ide skôr o riešenie problémov s nedostatkom pracovnej sily a uľahčenie ľudskej práce, keďže práca v intralogistike je často náročná a vyžaduje určitú fyzickú silu. Dokážeme vybudovať plne autonómny sklad, neznamená to však, že teraz v každom sklade nahradia ľudí inteligentné vozíky. V menších skladoch je stále dôležitá spolupráca človeka-operátora a vozíka, ktorá dokáže výrazne zvýšiť efektivitu prevádzky.“

Umelá inteligencia, ktorú ovláda človek

Dnes už v praxi nájdeme napríklad vysokozdvižný vozík vybavený autonómnym systémom iGo, ktorý vďaka senzorom najnovšej generácie a vycibrenej komunikačnej technike spoľahlivo spolupracuje s operátorom. Ten pred zahájením práce spáruje cez rádiový signál diaľkové ovládanie s vozíkom. Následne mu stačí len nosiť diaľkové ovládanie pri sebe a vozík ho bude nasledovať. Trasovanie prebieha cez dva systémy – cez hybrid tracking. Obsluhujúci personál sa tak môže naplno koncentrovať na svoju prácu, čo minimalizuje chyby pri vychystávaní a zvyšuje produktivitu. Hybrid tracking system kombinuje presnosť a výkonnosť systému motion tracking so stabilnou lokalizáciou prostredníctvom rádiovej siete. Tým je vždy zabezpečená bezpečná identifikácia a lokalizácia obsluhy – aj pri vychystávaní „Z“ a pri hustej prevádzke v regálovej uličke. Umelá inteligencia, ktorou je vozík vybavený, neustále prispôsobuje trasu a rýchlosť vozíka príslušným podmienkam. Operátor môže navyše manuálne nastaviť vzdialenosť od regálu a tiež určiť, na ktorej pozícii palety sa má vozík zastaviť. Vzdialenosti, ktoré musí operátor prejsť pešo, sa skracujú až o 3,2 km za zmenu voči bežným procesom vychystávania. Tovar je potrebné prepravovať ručne iba na krátke vzdialenosti. V priebehu 8-hodinovej zmeny zostanú navyše 2 hodiny na splnenie ďalších úloh.

Myslia stroje na bezpečnosť?

Otázkou, ktorá sa zvykne vynárať v súvislosti s umelou inteligenciou, je bezpečnosť. Scenáre, kedy sa stroje obrátia proti nám, patria však skôr do sci-fi filmov. V reálnom živote našu bezpečnosť, naopak, zvyšujú. „Vozidlá sú vybavené 5-stupňovým bezpečnostným konceptom, ktorý chráni súčasne osoby, výbavu skladu aj náklad. Vďaka inteligentným systémom dokážu identifikovať prekážky a vyhnúť sa im. Vozidlo včas identifikuje križujúce dráhy a až po udelení povolenia od operátora nimi samostatne prejde. Ak sa v uličke nachádza ďalšie vozidlo, rýchlosť jazdy sa prispôsobí vozidlu idúcemu vpredu a nasleduje jazda v konvoji. Ak operátor nedodrží bezpečnostný odstup 500 mm, vozidlo ho znovu prispôsobí,“ vysvetľuje výhody automatizácie Andrej Korchaník. O ďalšiu ochranu sa postará aj 3D kamera, ktorá spoľahlivo identifikuje prekážky v celej výške vozíka. Moderné technológie idú navyše ruka v ruke s ekológiou. Autonómna asistenčná prevádzka dokáže zabezpečiť maximálnu energetickú účinnosť pri nižšej spotrebe, pri každom brzdení dochádza k rekuperácii energie a viac ako 95 % všetkých materiálov je možné recyklovať. Automatizácia tak nemusí znamenať úplné nahradenie ľudí strojmi. Naopak, ponúka vysoké zefektívnenie chodu prevádzok, možnosť vzniku nových pracovných pozícii a úplne nový pohľad na procesy v intralogistike.

Zdroj
transport.sk
Editor
TSfoto: STILL

Prečítajte si aj

Back to top button