Logistika a skladovanie

E-commerce a online platby naberajú na popularite

E-commerce a online platby naberajú na popularite. Prostredníctvom e-commerce s online platbami dnes nakupuje čoraz viac Slovákov, pričom tri štvrtiny z nich na tento účel využívajú svoj smartfón.

Z prieskumov spoločnosti Mastercard vyplýva, že 43 % ľudí vo svete uprednostňuje možnosť nákupu z pohodlia svojho bytu. Rozvojom e-commerce sa darí aj kuriérskym službám. Profitujú tiež výrobcovia digitálnych zariadení. Po počiatočnom boome pociťujú v súčasnosti developeri logistických nehnuteľností mierny pokles klientov z prostredia e-commerce. „Po odznení pandémie sme takýto vývoj očakávali. Elektronické obchodovanie počas trvania tejto choroby narástlo viac ako inokedy, ale v súčasnosti sa vracia do normálu,“ hovorí Ivan Pastier, Business Development Director spoločnosti CTP Slovakia. Jeho slová potvrdzuje aj Jakub Randa, Leasing Manager spoločnosti Prologis. „Z prostredia e-commerce cítime mierne ochladenie, nie však také veľké, aby sa dopyt zastavil.“

Click to pay – jednoducho a bezpečne

Počet online nákupov v oblasti retailu a platieb kartou zákazníkmi sa medzi obyvateľmi Slovenska zvyšuje. Deje sa tak ruka v ruke s rastúcou potrebou jednoduchých a intuitívnych riešení. Spoločnosť Mastercard avizuje spustenie služby Click to pay, ktorá zjednodušuje proces platenia v internetových obchodoch. Zákazník vďaka nej nemusí v platobnej bráne zdĺhavo zadávať údaje zo svojej platobnej karty. Jednoduchým kliknutím na ikonu Click to pay u zúčastnených obchodníkov sa na spracovanie platby bezpečne použije tokenizovaná karta prostredníctvom siete Mastercard.

Znamená to, že zákazníci už nemusia hľadať platobné karty v kabelke alebo v peňaženke a následne zadávať údaje ručne. Na rozdiel od iných riešení na trhu nie je služba Click to pay viazaná na konkrétnu značku zariadenia alebo operačný systém. Výhody riešenia možno využívať na akomkoľvek mobilnom telefóne, tablete alebo počítači.
V susednom Česku využívajú službu Click to pay od minulej jesene vo viac ako 9-tisíc e-shopoch a ďalšie stále pribúdajú. Držiteľom platobných kariet na Slovensku bude služba Click to pay k dispozícii v priebehu tohto roka.

E-commerce a online platby naberajú na popularite

Rastie tlak na kvalitu

Peter Bílik zo spoločnosti EMANS označil pandémiu ochorenia COVID-19 za katalyzátor digitalizácie desaťročia. Negatívny dosah koronakrízy pocítili takmer všetky odvetvia hospodárstva. V oblasti retailu však enormne vzrástlo online nakupovanie. „Okolnosti vtedajšieho pandemického normálu sa zároveň podpísali pod obmenu vzorcov spotrebiteľského správania, predovšetkým masového využívania online nákupu. K atribútom rýchlosti, dostupnosti a pohodlnosti, ktorými sa do vypuknutia pandémie vyznačoval elektronický obchod, sa zrazu pridali aj aspekty bezpečnosti a nevyhnutnosti,“ konštatuje Bílik.

Prevádzkovatelia e-shopov sa musia vyrovnávať s premenlivými preferenciami zákazníkov, čo sa zároveň odráža aj na rozširovaní portfólia a na zvyšovaní variability ponúkaných tovarov, ale aj na neustálom tlaku na zvyšovanie kvality služieb, znižovaní dodacích lehôt alebo na dodatočných zmenách v už spracovaných objednávkach.

E-shopy v súčasnosti rázne inovujú firemné procesy a prispôsobujú svoje prevádzkové stratégie novému štandardu. „Z pohľadu zachovania prevádzkovej a obchodnej kontinuity sa osvedčil model omnikanálového predaja. V súčasnosti, keď sa stierajú hranice medzi online a offline nakupovaním, už môžeme omnikanálový predaj považovať za normu nielen v elektronickom obchode, ale aj v prípade tradičného obchodu,“ upozorňuje Bílik.

E-commerce a online platby naberajú na popularite

Rozširovanie predajných kanálov

Nové požiadavky e-commerce ovplyvňujú aj riadenie logistiky, ktorá musí byť dostatočne pružná a odolná, aby dokázala vyhovieť ustavične sa meniacim nárokom trhov a spotrebiteľským preferenciám.
Podľa Bílika sa kamenné predajne tak rýchlo nestanú históriou, ale súčasťou hybridného modelu predaja. Ani klasický predaj sa však nezaobíde bez inovácií a aj kamenné predajne čakajú transformačné zmeny. „Hranice medzi online a offline nakupovaním sa stierajú a hladké prepojenie fyzickej a digitálnej zákazníckej skúsenosti sa stane postpandemickým novým normálom,“ dodáva Bílik.

Súčasťou digitálnej transformácie je vytvorenie synergie medzi predajom a vybavovaním (fulfillmentom) objednávok s cieľom zabezpečiť plynulosť, rýchlosť a zákaznícky komfort pre oba procesy.
Jedným z dôsledkov akcelerácie digitalizácie retailu sa stalo rozširovanie predajných kanálov. Nákupné správanie spotrebiteľov už v súčasnosti prebieha naprieč niekoľkými kanálmi: želaný tovar môžu vyhľadávať online, vyskúšať si ho môžu prísť do predajne, objednať cez aplikáciu alebo telefonicky a nakoniec vyzdvihnúť v samoobslužnej schránke neďaleko svojho bydliska.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
AS

Prečítajte si aj

Back to top button