Doručovanie pred Vianocami? Trendom má byť balíkovo
Doručovanie pred Vianocami? Trendom má byť balíkovo. Trendom tohtoročného doručovania v hlavnej sezóne budú odberné miesta, zákazníci chcú čo najväčšiu flexibilitu a priaznivú cenu, hovorí v rozhovore Ján Ťurek, konateľ spoločnosti Slovak Parcel Service, ktorá predstavila tento rok rebranding SPS Parcel Shopov na balíkovo.
Zákazníci sa už v rámci vašej spoločnosti nestretávajú s SPS Parcel Shopmi, ale s balíkovom. Prečo ste sa rozhodli zmeniť názov?
Názov sme zmenili len pri odberných miestach, chceli sme byť zrozumiteľnejší a ľahko pochopiteľní pre mestského i rurálneho spotrebiteľa. Zároveň ide o čisto slovenské označenie, ktoré je tematické. Verím, že pre našich zákazníkov je to pozitívna zmena.
Zmenilo sa niečo aj vo fungovaní tejto služby?
Balíkovo zastrešuje obchodné prevádzky aj partnerské samoobslužné boxy, čo zostáva nezmenené. Rovnako platí, že je to spôsob doručenia balíkov pre tých, ktorí nemajú priestor čakať na kuriéra alebo si chcú zásielku prevziať sami.
V praxi to znamená, že je to stále lacnejšie ako doručenie kuriérom?
Áno, platí, že doručenie do odberných miest je cenovo najvýhodnejším spôsobom, ako si nechať doručiť balík. Naše balíkovo je dokonca tým najlacnejším spôsobom na trhu. Garantujeme však rovnaké dodacie lehoty ako pri doručení na adresu. Zákazníci sa môžu spoľahnúť na rovnaký štandard ako doteraz.
Zaznamenali ste medziročné zvýšenie záujmu o odberné miesta?
Naše dáta ukazujú, že v roku 2023 došlo k nárastu vo využívaní odberných miest Slovak Parcel Service, ktoré dnes označujeme ako balíkovo, o viac ako 1400 % oproti roku 2020. Zákazníci chcú čoraz viac flexibility, takže je kľúčové ponúknuť široké spektrum služieb – vrátane preberania balíkov na odberných miestach.
Predvianočný nápor odštartuje Black Friday
V čom vidíte hlavné dôvody, prečo spotrebitelia vo zvýšenej miere využívajú takýto typ služby?
Výrazný vplyv na to mala pandémia, samoobslužné boxy boli bezkontaktné a bezpečné. Vo všeobecnosti však platí, že hlavným benefitom je časová nezávislosť – zákazník sa nemusí prispôsobovať kuriérovi a čakať ho doma, zásielku si prevezme vtedy, keď mu to najviac vyhovuje. Pri doručení do balíkova garantujeme niekoľkodňovú lehotu uskladnenia (platí pri obchodoch), 48-hodinovú lehotu pri partnerských boxoch. Mimoriadne atraktívnym motivátorom je priaznivá cena, čo môže zohrávať významnú rolu pred Vianocami.
Očakávate, že tohtoročné predvianočné obdobie bude v niečom špeciálne?
Každé takéto obdobie je pre kuriérske spoločnosti mimoriadne náročné, je nevyhnutné sa na to zodpovedne pripraviť. Ako trhový líder máme dostupné personálne aj logisticko-technické kapacity na to, aby sme zvládli aj výrazný nárast dopytu po našich službách, na ktorý sme v predvianočnom období zvyknutí.
Mimoriadny záujem o kuriérske služby sa začne Black Friday (24. 11.), naň nadviaže Cyber Monday (27. 11.) a následne pokračuje zvýšený dopyt kontinuálne až do Vianoc.
Aj tento rok preto očakávame, že budeme doručovať vyše 100-tisíc balíkov denne. Dôležité je však neodkladať vianočné nákupy na internete a objednávať darčeky čo najskôr.
Tie doručia kuriéri. Aké bude ich vyťaženie v tomto čase?
Maximálne. Kuriéri majú v hlavnej sezóne viac než 200 či 250 balíkov, čo je skutočne výzva. Sme preto veľmi radi, že máme skúsených a ostrieľaných pracovníkov, ktorí dobre poznajú vlastné doručovacie trasy a aj vypäté situácie zvládajú s rozvahou.
Významné partnerstvo s Novou Poštou
V októbri ste uzavreli partnerstvo s Novou Poštou, ktorá patrí na Ukrajine medzi najväčších zamestnávateľov. Čo zahŕňa táto spolupráca?
Slovak Parcel Service bude ako partner Novej Pošty na Slovensku zabezpečovať preclenie zásielok z Ukrajiny a tiež ich vyzdvihovanie a doručovanie v rámci celého Slovenska.
Bude to mať nejaký vplyv na celkový objem prepravovaných zásielok pred Vianocami?
Vzhľadom na to, že predvianočné obdobie je rekordným obdobím z perspektívy objemov, nepredpokladám, že by balíky pre alebo od ukrajinských zákazníkov dramaticky navýšili množstvá. Ak by však takáto situácia nastala, budeme pripravení.
Nakupujete na Vianoce cez internet? Tieto faktory môžu ovplyvniť čas doručenia zásielky:
- nakupujte len cez overeného prevádzkovateľa internetového obchodu,
- zistite si, či je daný tovar na sklade,
- preverte si, či bude tovar zasielaný zo Slovenska alebo zo zahraničia,
- zistite si, či je možné platiť za tovar prevodom na účet alebo dobierkou u kuriéra,
- všímajte si lehotu doručenia, ktorú uvádza internetový prevádzkovateľ obchodu,
- uvádzajte správne údaje – najmä adresu doručenia a telefónne číslo.