Cestná doprava

Actros L dostal futuristickú kabínu z eActrosu 600

Actros L dostal futuristickú kabínu z eActrosu 600. Kabína ProCabin s o 80 mm predĺženou prednou časťou a ďalšími aerodynamickými úpravami priniesla dodatočné zníženie spotreby modelu Actros L o 3 %. Tradične vysoká úroveň bezpečnostných asistentov ako Active Brake Assist alebo Active Sideguard Assist prevyšuje aj požiadavky GSR.

Nový Actros L zaujme hneď na prvý pohľad svojím úplne novým vonkajším dizajnom. Dostal totiž prepracovanú kabínu ProCabin, prvýkrát prezentovanú v októbri 2023 pri svetovej premiére batériového modelu eActros 600.

Všetko uhladené a utesnené

Kabína bola navrhnutá s dôrazom na maximálnu aerodynamickú efektivitu, čo zahŕňa všetko od predsunutého spojlera na streche cez prvky usmerňujúce prúdenie vzduchu okolo A-stĺpikov a bočných okien po jednodielnu masku na prednej časti kabíny a optimalizovaný nárazník s minimalizovanými otvormi na prívod vzduchu k chladičom. Inovácie zahŕňajú aj kryty spodnej časti vozidla. Predĺženie prednej časti o 80 mm, optimalizované bočné dvere, vylepšené tvarovanie podbehov kolies alebo bočné obloženie usmerňujúce čo najefektívnejšie vzduch prúdiaci okolo vozidla.

Povrch kabíny je navrhnutý tak, aby bol čo najhladší, bez výrazných škár a medzier. Predĺžené spojlery v „plachtovom“ dizajne na rohoch kabíny potom zaisťujú plynulý prechod prúdenia vzduchu medzi ťahačom a pripojeným návesom. Celkový aerodynamický koncept je doplnený rôznymi tesneniami, ktoré izolujú motorový priestor od vonkajšieho prúdenia. Všetky tieto opatrenia prispievajú k zníženiu spotreby paliva nového modelu Actros L až o 3 %.

Radar systému Active Sideguard Assist 2

Actros L dostal futuristickú kabínu z eActrosu 600

Tri veľkosti kabín

ProCabin je dodávaná v troch variantoch, Stream, Big a Giga Space, ktoré ponúkajú bohatú výbavu. Patrí do nej optimalizované vyhrievanie sedadiel, čalúnenie sedadiel s novou tkaninou a lôžka s plno plnohodnotným lamelovým roštom a prémiovou výškou matracov. Ovládacie panely pri lôžkach sú doplnené o dekoračné osvetlenie a nové čítacie lampičky s LED.

Novo sú v kabíne USB-C porty na bočných stenách, dvojfarebný záves, druhá chladnička, 230V zásuvka a koncept SoloStar s dvoma novými možnosťami čalúnenia sedadiel. Od apríla 2025 bude ďalej k dispozícii nová prístrojová doska Multimedia Cockpit Interactive 2, ktorá prináša novo navrhnuté menu, hlasové ovládanie, vylepšenú konektivitu a nové aplikácie, ako je napríklad Connected Traffic Warnings.

Viac senzorov a rýchlejší prenos dát

Daimler Truck predstavil novú elektronickú platformu, ktorá umožňuje takzvanú senzorovú fúziu, čo je kombinácia dát z radarových senzorov a kamery, sprostredkujúcej podrobnejší a lepší pohľad vpred aj do strán. Táto inovácia značne zlepšuje funkčnosť asistenčných systémov, ktoré teraz môžu ešte účinnejšie predchádzať možným nehodám.

Platforma umožňuje až 20-krát rýchlejšie spracovanie dát. Vďaka sústave šiestich senzorov – štyroch bočných radarov s krátkym dosahom na pravej a ľavej strane prednej a zadnej časti, jedného radaru s dlhým dosahom vpredu a multifunkčnej kamery umiestnenej za čelným oknom – je možné monitorovať prostredie vozidla v rozsahu 270°. Tento rozšírený „zorný uhol“ pomáha asistenčným systémom lepšie využívať ich funkcie.

Výrazným dizajnovým, ale aj bezpečnostným prvkom sú nové LED hlavné svetlá

Actros L dostal futuristickú kabínu z eActrosu 600

Nad úrovňou GSR

ABA 6 dokáže teraz pri rýchlosti jazdy až 60 km/h aktivovať automatizované maximálne brzdenie až do úplného zastavenia aj pred účastníkmi cestnej premávky, ktorí prichádzajú zo strán, idú opačným smerom alebo v rovnakom jazdnom pruhu. GSR vyžaduje túto rozšírenú reakciu až od 1. júla 2026. Pred stojacimi vozidlami dokáže systém zabrzdiť do úplného zastavenia z rýchlosti 80 km/h. ABA 6 novo sleduje situáciu vo viacerých jazdných pruhoch do vzdialenosti až 250 metrov, čo umožňuje ešte lepšie rozpoznávať nebezpečenstvo.

Active Sideguard Assist 2 (ASGA) sleduje dopravnú situáciu na strane vodiča i spolujazdca vpredu a svojím dvojstupňovým výstražným systémom upozorňuje vodiča na potenciálne nebezpečenstvo, aby mohol kritickú dopravnú situáciu úspešne vyriešiť včasným zásahom. Sledovaná výstražná zóna, ktorá je aktívna do rýchlosti jazdy až 30 km/h, siaha do vzdialenosti 30 m za vozidlom a 7 m pred ním. Systém okrem toho dokáže pri odbočovaní rýchlosťou až 20 km/h začať pri červenej výstrahe automatizované brzdenie až do úplného zastavenia vozidla, pokiaľ by vodič patrične nereagoval na akustické a vizuálne upozornenie.

Novinka Front Guard Assist zabraňuje pri rozjazde kolíziám s chodcom či cyklistom, ktorý sa prípadne nachádza priamo pred nákladným vozidlom. Asistenčný systém stráži dopravný priestor pred vozidlom a podporuje vodiča v situáciách, keď vozidlo stojí, rozbieha sa alebo je na križovatke. Akonáhle systém zaznamená pred vozidlom stojace alebo približujúce sa objekty, podporuje vodiča v jazdných situáciách pri rýchlosti jazdy až 15 km/h dvojstupňovým výstražným systémom, ktorý upozorňuje na nebezpečenstvo. Technológia dátovej fúzie v rozsahu 270° pritom pokrýva slepý uhol pred vozidlom v celej jeho šírke vo vzdialenosti od 0,8 m do cca 4 m.

Zdroj
foto: Daimler Truck
Editor
Peter Magerčiak
Back to top button