Mercedes-Benz Atego je štvrťstoročie medzi elitou
Mercedes-Benz Atego je štvrťstoročie medzi elitou. Stálica distribučnej dopravy – Mercedes-Benz Atego – slávi 25. narodeniny. Už pri uvedení na trh ponúkal 25 základných typov, motory v šiestich výkonových modifikáciách a štyri verzie kabín.
V roku 1998 na amsterdamskej medzinárodnej výstave úžitkových vozidiel spoločnosť Daimler-Benz AG (taký bol vtedy jej názov) predstavila novinku pre sektor distribučnej dopravy. Bol to rad Atego, ktorý po 14 rokoch nahradil svojho predchodcu model LK (Leichte Klasse – ľahká trieda). Tím, ktorý vyvíjal nový produkt, mal jeden kľúčový cieľ: Možnosti konfigurácií museli reflektovať veľkú rozmanitosť uplatnenia v segmente ľahkých a stredne ťažkých nákladných vozidiel. Široké spektrum aplikácií siahalo vtedy od valníkov s plachtou alebo so skriňovou nadstavbou cez sklápače až po modely s výbavou pre komunálne služby a najrôznejšie špeciálne vozidlá.
25 základných vyhotovení
V tomto kontexte si zaslúži pozornosť fakt, že rad Atego mal hneď pri uvedení na trh 25 základných vyhotovení, ktorými pokrýval segment s celkovou hmotnosťou od 6,5 do 15 ton. Zákazníci si mohli vybrať medzi 4,25-litrovými štvorvalcovými motormi OM 904 LA a radovými šesťvalcami OM 906 LA so zdvihovým objemom 6,37 litra, ktoré generovali výkon 90 kW až 205 kW (122 až 279 k) a krútiaci moment od 470 do 1300 Nm v rozsahu otáčok 1200 – 1600 min-1.
Výrazne vzrástli aj požiadavky na komfort a pohodlie pracoviska vodiča. Výskum ukázal, že pri rozvážaní tovarov šoféri nastupujú do vozidla a vystupujú z neho priemerne 30-krát za deň. Dizajn Atega s tým počítal. Inovatívna koncepcia rámu vytvorila vzorové podmienky pre prístup i prechod cez kabínu, aby uľahčila profesionálnym vodičom prácu v mestskej a regionálnej distribúcii. Rozdielne požiadavky v segmente ľahkých a stredne ťažkých nákladných vozidiel zohľadňovala ponuka kabín. Okrem kompaktných typov pre distribučnú dopravu a stavebný sektor obsahovali aj verziu pre ľahkú diaľkovú dopravu.
Len o šesť mesiacov neskôr po premiére Daimler-Benz predstavil Atego ťažkej triedy s vyšším rámom, ešte výkonnejším šesťvalcovým motorom a celkovou hmotnosť vozidla 18 až 26 ton. Výrobca tak vyplnil medzeru medzi stredným produktovým radom a ťažkým modelom Actros.
Prvý facelift a technické inovácie
Nový truck značky Mercedes-Benz získal prestížny titul International Truck of the Year 1999. Ale ani oceňovaný bestseller nemôže zaspať na vavrínoch. Pri prvej modernizácii v roku 2004 dostalo Atego prevodovku G85-6 so systémom automatizovaného preraďovania Telligent a tiež bezpečnostné systémy ABS, ASR a BAS. Tým sa komfort jazdy a bezpečnosť zvýšil na úroveň, ktorú predtým dosahovali len ťažké trucky Mercedes-Benz.
Rozšírená bola aj ponuka motorov. Vďaka technológii BlueTec SCR sa prispôsobila požiadavkám emisných noriem Euro IV a V alebo EEV. Na základe dávkovaného vstrekovania AdBlue bolo možné efektívne eliminovať okolo 60 % dusíka z výfukových plynov. Sadze zachytával vysokovýkonný filter pevných častíc.
Kabína bola teraz k dispozícii vo variantoch pre distribučný sektor, diaľkovú dopravu, resp. vo vyhotovení Comfort. Prístrojovú dosku dizajnéri upravili v štýle moderného osobného auta. Atego tým ukončilo éru drsného šarmu truckov ľahkej/strednej triedy.
Premiéra hybridného pohonu
V roku 2010 prišiel na scénu model BlueTEC Hybrid 1222L – prvé sériovo vyrábané nákladné vozidlo s diesel-elektrickým paralelným hybridným pohonom. Okrem 160-kilowattového vznetového motora (218 k) bolo 12-tonové Atego vybavené vodou chladeným elektromotorom. Ten generoval maximálny výkon 44 kW (60 k) a pri nízkych rýchlostiach dokázal poháňať vozidlo plne elektricky. Dieselový motor sa naštartoval vo vyšších otáčkach a pri veľkom zaťažení. Elektromotor slúžil aj ako alternátor, takže dokázal rekuperovať kinetickú energiu pri jazde na voľnobeh aj brzdení a dočasne ju uložiť do lítium-iónovej batérie – do ďalšej akcelerácie. Táto technológia znížila spotrebu paliva o cca 20 percent a v mestskej distribučnej doprave priemerne o 10 až 15 %. Inovované Atego bolo zvolené za International Truck of the Year 2011.
Druhá generácia s motormi Euro VI
Druhá generácia špecialistu na distribučnú dopravu prišla na trh v roku 2013. Kľúčovou modernizáciou boli motory Euro VI (ich najnovšie verzie poháňajú Atego aj dnes). Výkon nových pohonných jednotiek sa pohyboval od 115 do 220 kW (156 až 299 k). Napriek vysokým požiadavkám na kvalitu emisií sa vývojárom podarilo znížiť spotrebu paliva. Išlo v priemere o 5 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.
Mimoriadny pokrok v oblasti komfortu ovládania vozidla a efektívnosti pohonnej sústavy opäť priniesla prevodovka: Automatizovaný systém PowerShift 3 so šiestimi, resp. ôsmimi prevodovými stupňami a režimom EcoRoll ukončil éru typického cvakania systému Telligent. Manuálna prevodovka bola k dispozícii už iba ako voliteľná výbava. Zavedenie ESP ako súčasť štandardnej výbavy predstavovalo kvantový skok v bezpečnosti.
S predstavením druhej generácie prešiel revíziou aj systém odpruženia kabíny. Vodiči Atega zažili level komfortu, aký doteraz poznali len v Actrose. Odvtedy si zákazníci môžu v palete kabín vyberať zo štyroch verzií a troch dĺžok. ClassicSpace S sa dodáva v bežnej a predĺženej verzii. Okrem toho je k dispozícii typ L vo vyhotovení Classic alebo BigSpace s vysokou strechou. Veľká kabína s jedným lôžkom sa hodí aj na príležitostnú diaľkovú dopravu. Štvordverová kabína so šiestimi sedadlami je k dispozícii pre hasičov, vozidlá technickej pomoci alebo komunálne služby.
V roku 2019 urobil Mercedes-Benz ďalší krok vpred vo svojom úsilí redukovať prevádzkové náklady a zvyšovať disponibilitu: Mercedes-Benz Uptime začal byť dostupný aj pre Atego. Táto služba poskytuje prevádzkovateľovi vozidla a servisu prehľad o stave vozidla v reálnom čase. Umožňuje plánovať údržbu i servis tak, aby nenarušili logistické procesy.
Najnovšie asistenčné systémy od roku 2024
Od apríla 2024 bude rad Atego vybavený najnovšími bezpečnostnými systémami vrátane vylepšeného asistenta núdzového brzdenia Active Brake Assist 6 a asistenta odbočovania Active Sideguard Assist 2. Základom je nová elektronická platforma a fúzia senzorov, ktorá zlučuje dáta z radaru a kamery pre ešte lepšie monitorovanie priestoru vpredu a naboku. Napríklad ABA 6 dokáže aktívne zasahovať do procesu brzdenia a pri rýchlostiach do 60 km/h automaticky brzdiť nielen, keď zistí v dráhe stojace vozidlá, ale i účastníkov cestnej premávky, ktorí prechádzajú pred vozidlom, idú oproti alebo menia jazdný pruh.