Scania Super má potenciál k úspore
Scania Super má potenciál k úspore. Od začiatku decembra 2023 prechádza Nemecko na nový systém výpočtu mýtnych poplatkov, ktorý sa odvíja od emisií CO2. Pohonné ústrojenstvo Scania Super si vďaka dôrazu na efektivitu a spotrebu paliva, ktorá je v porovnaní s predchodcami nižšia o 8 percent, pripisuje ďalšiu výhodu.
V najobvyklejších konfiguráciách pre diaľkovú prepravu sa s prehľadom držia v najlepšej emisnej triede určenej pre naftové vozidlá. Prevádzkovateľ vďaka tomu môže podľa veľkosti flotily a ročného nájazdu ušetriť tisíce eur.
O 8 percent lepšia budúcnosť
„Keď sme na trh uvádzali nové pohonné ústrojenstvo Scania Super, bola jasným benefitom o osem percent nižšia spotreba paliva. Teraz sa pridáva ďalšia: o 4,6 % nižšie sadzby nemeckého mýta v porovnaní so staršími vozidlami,“ hovorí obchodný riaditeľ Scania CER Marian Mráz.
Po novom podľa typu vozidla a emisií CO2
Mýtne sadzby sa v Nemecku po novom, stanovujú podľa typu vozidla a emisií oxidu uhličitého prepočítaného na jednotku dopravného výkonu, tonokilometer. Vychádza sa pritom z údajov v dokumentácii k vozidlu, na základe ktorých sa mu priradí jedna z piatich emisných tried. Dve najvyššie emisné triedy (4 a 5) majú čisto elektrické alebo hybridné vozidlá.
„Z našej skúsenosti vyplýva, že tieto merné emisie pre väčšinu konfigurácií Scanie Super, vrátane tých najobľúbenejších pre diaľkovú dopravu, vychádzajú tak, že vozidlá Scania Super spadajú do emisnej triedy 3, ktorá je pre najefektívnejšie naftové vozidlá,“ vysvetľuje Marian Mráz.
Pre porovnanie: vozidlo zaradené do emisne najhoršej triedy 1 platí podľa sadzobníka (stav ku 4. 12. 2023) za kilometer jazdy po diaľniciach v Nemecku 0,348 eur, ak by bolo v triede tri, zaplatí 0,332 eur/km. Pri jednom automobile, ktorý ročne najazdí po Nemecku 50 000 km, to môže znamenať úsporu vo výške 4800 eur počas šiestich rokov prevádzky.
Medzi konfigurácie Scanie Super patriace do triedy 3 patria napríklad dvojnápravové ťahače s motormi s výkonom 460 alebo 500 koní a spacími kabínami radov R a S. Rovnako tak to ale platí aj pre trojnápravový podvozok 6×2 určený typicky pre tandemové súpravy. Dôležité je však nezabudnúť na pneumatiky s nízkym valivým odporom a na aerodynamické prvky, akými sú bočné zábrany. „Výhodou pre našich zákazníkov je to, že im zaradenie do emisnej triedy oznámi s veľkou istotou už predajca pri konfigurácii vozidla,“ dodáva Marian Mráz.
Emisie CO2 sa budú v dohľadnej dobe prepisovať do výšky prevádzkových nákladov väčšou a väčšou mierou. Od ich výšky sa totiž budú odvíjať mýto systémy aj v ďalších európskych krajinách.