SCANIA WINTER TRYSIL 2023
SCANIA WINTER TRYSIL 2023. So 60 tonami na snehu a ľade. Ako je známe, zima v Škandinávii trvá dlhšie a je aj podstatne tuhšia ako v strednej Európe. V nórskom Trysile sú ideálne podmienky na testovanie kamiónov značky Scania a ich asistenčných systémov v extrémnych poveternostných podmienkach na snehu a ľade.
Na malom letisku v nórskom stredisku zimných športov Trysil pripravila automobilka Scania flotilu 22 kamiónov pre novinárov z celej Európy. Ide o tradičné podujatie, ktoré poskytuje jedinečnú možnosť vyskúšať si rôzne varianty vozidiel značky Scania s rôznymi prípojnými vozidlami a nákladom. Scania predviedla testovacie jazdy v extrémnych zimných podmienkach a ukázala funkciu svojich asistenčných systémov v praxi. Na začiatku prichádza inštruktáž k jazdám a inštruktor nabáda k opatrnosti: „Dnes sa veľmi šmýka – a keď sa v Nórsku povie ‚šmykľavé‘, myslíme tým naozaj šmykľavé!“
Najsilnejšia 57-tonová súprava
Scania V8 s jazdnou súpravou na prevoz drevených klátov s výkonom 770 k a s celkovou hmotnosťou 57 t je v konfigurácii trojstrannej nápravy. Inštruktor zdôrazňuje využívanie prevádzkovej brzdy namiesto retardéra. Jazda na zľadovatených cestách si vyžaduje zmenu myslenia, najmä pri spomaľovaní vozidla. Na výcvikových kurzoch vodičov v miernom klimatickom pásme strednej Európy vám zvyčajne hovoria, aby ste namiesto prevádzkovej brzdy vždy používali motorovú brzdu alebo retardér.
Obidve sa neopotrebúvajú a to zabraňuje prehrievaniu brzdového systému pri dlhších zjazdoch. Na snehu a ľade to však nie je dobrý nápad: systém nepretržitého brzdenia pôsobí len na hnacie kolesá a riskujete, že sa vozidlo vymkne spod kontroly – najmä ak cestujete s príliš dlhou súpravou. Naša 24 metrov dlhá súprava bola naložená kmeňmi stromov, poháňané boli len dve z ôsmich náprav. Súprava vážila 57 ton, povolených by bolo 60. V zálohe tak zostali tri tony pre prípad, že nasneží a sneh zostane na náklade.
SCANIA WINTER TRYSIL 2023
Aby sme neriskovali, odpojili sme retardér a motorovú brzdu od prevádzkovej. Tá si preto musí so spomalením vozidla poradiť sama, a to aj pri dlhých zjazdoch. Vonkajšie teploty do -9 stupňov aspoň prispievajú k ochladeniu. Napriek tomu je dôležité zabezpečiť, aby sa brzdy neprehrievali.
Pre tento typ nákladu a jazdy je ťahač s motorom V8 s výkonom 770 k najvhodnejší, s rezervou zvláda aj jazdu do kopca. Automatizovaná prevodovka Opticruise najnovšej generácie tiež výrazne znížila prerušenie trakcie pri zmene prevodových stupňov.
Keď však musíme zastaviť na križovatke, poveternostné podmienky sa prejavia: už sa nemôžeme pohnúť. Odľahčením poslednej zadnej nápravy sme už celú hmotnosť presunuli na hnaciu nápravu pred ňou, čo je v Nórsku povolené. Napriek tomu je potrebných niekoľko pokusov, aby sa súprava opäť dala do pohybu. S otáčkami motora iba 500 min-1 sa nám konečne darí obra s drevom rozhýbať. Je samozrejmé, že na to musíme aktivovať uzávierku diferenciálu.
SCANIA WINTER TRYSIL 2023
Núdzové brzdenie na snehu
Na predĺženej sklápacej súprave v dĺžke viac než 20 m a s celkovou hmotnosťou vyše 50 t sa vydávame na poľnú cestu. Môj nórsky spolujazdec ma informuje, že ideme vyskúšať „núdzové brzdenie“. Výraz jeho tváre potvrdzuje, že to myslí vážne. Rozbehneme sa a inštruktor hovorí: „Prudko zabrzdi!“ Vozidlo brzdí tak prudko, že ma tlačí do bezpečnostného pásu. Ale súprava sa nevykrúca a drží sa na ceste. Tesne pred zastavením počujem a cítim, že sa jednotlivé kolesá nakrátko zablokujú, tak opäť dávam nohu z brzdy. Napriek tomu je brzdná dráha oveľa kratšia, ako som si vedel predstaviť.
Súprava sa zastavila a úhľadne zostala v jazdnom pruhu. Tento výkon elektronického brzdového systému, v ktorom je kontrolovane brzdené každé koleso, je úžasný. Okrem toho dobre asistujú aj zimné pneumatiky Continental s mäkkou gumovou zmesou, ktoré sú špeciálne vyrobené pre tieto extrémne podmienky. „Škandinávia“ je výstižný názov tejto série pneumatík. Môj spolujazdec je viditeľne spokojný s brzdným manévrom a dodáva: „Dnes sú podmienky lepšie ako včera.“ Čerstvý sneh zrejme poskytuje o niečo väčšiu priľnavosť, aj keď len pár centimetrov pod ním je vozovka pokrytá holým ľadom.
Elektrická Scania P25
Elektrický nákladný automobil Scania BEV P25 so sklápacou korbou bol atraktívny pre všetkých účastníkov. Ako sa jazdí na elektrotrucku v zime?
Scania má široký sortiment kabín a motorov pre svoje nákladné autá a ťahače. Okrem bežných šesťvalcových radových motorov sú Švédi jediným sériovým výrobcom, ktorý pokračuje vo výrobe motorov V8 s výkonom až 770 k. Všetky motory Euro 6 môžu byť v prevádzke aj s hydrogenovaným rastlinným olejom (HVO) a takmer všetky s bionaftou FAME.
SCANIA WINTER TRYSIL 2023
Dostupné sú aj plynové motory na CNG alebo LNG. V Trysile preukázala Scania schopnosť svojich elektrických vozidiel fungovať pri teplotách pod bodom mrazu. Na mieste sa nachádzali tri sériovo vyrábané akumulátorové vozidlá Scania BEV P25, v troch variantoch karosérie so skriňovým, sklápacím a rolovacím sklápačom. Okrem toho sa dal otestovať prototyp ťahača návesu P40 v prevedení 6×2 a približne 400 kilowatthodín využiteľnej kapacity batérie. Dojazd tohto ťahača bez emisií je približne 400 kilometrov na jedno plné nabitie a to je už slušná mobilita v danom segmente.
Ako to už u elektromobilov býva, krútiaci moment a jazdné výkony sú pôsobivé. Jazda na elektrických nákladných vozidlách Scania je mimoriadny zážitok. Trakčné správanie na zasneženom teréne bolo prekvapivo dobré. Scania je v súčasnosti v procese neustáleho rozširovania ponuky elektrických modelov a implementácie pilotných projektov e-mobility spolu s vybranými zákazníkmi. Získané poznatky a skúsenosti by mali slúžiť na rýchle rozbehnutie výroby a marketingu elektrifikovaných vozidiel.