Cestná doprava

Autodopravcovia štrajkujú a žiadajú zníženie cien pohonných látok

Autodopravcovia v pondelok štrajkujú v Bratislave, čiastočne blokujú Rožňavskú ulicu. Chcú tak poukázať na problémy, ktorým čelí tento sektor. Majú viaceré požiadavky vrátane zníženia cien pohonných látok. Ak vláda nič neurobí, hrozia aj blokádou hraničných priechodov.

Slovenskí autodopravcovia strácajú konkurencieschopnosť

Na dnes 14. 2. 2022 ohlásili organizátori UNAS a Asociácia Žltý anjel aktivity smerujúce k rokovaniu o naliehavých problémoch, ktoré im spôsobujú výrazné zhoršenie konkurenčných podmienok v medzinárodnej a diaľkovej doprave. Dopravcovia poukazujú na fakt, že s nárastom cien pohonných látok čelia veľkým problémom. Marián Ürge z Asociácie Žltý anjel Asistance24, ktorá združuje odťahové služby, poukázal na to, že viaceré okolité krajiny znížili spotrebnú daň z palív.

Upozornil, že slovenskí dopravcovia krachujú a v dôsledku zvyšujúcich sa nákladov podľa jeho slov nie sú konkurencieschopní voči dopravcom z okolitých štátov. Medzi požiadavky autodopravcov patrí úprava cien pohonných látok po vzore Poľska a Maďarska, ďalšie zníženie cestnej dane, vratka spotrebnej dane z palív, ale aj zníženie platby mýta.

Ürge priblížil, že minulý týždeň o problémoch autodopravcov rokovali s ministrom dopravy Andrejom Doležalom aj za účasti štátneho tajomníka rezortu financií. „Väčšina ich požiadaviek sa týka rezortu financií. Odsudzujeme, aby si blokovaním premávky robili rukojemníkov zo slušných ľudí, ktorí sa potrebujú dostať do práce či za lekárom,“ reagoval hovorca ministerstva Ivan Rudolf. Takáto rétorika tu už bola aj za vlády premiéra Fica, keď autodopravcovia tiež protestovali. Rezort dopravy hovorí o nátlakovom spôsobe, ktorý považuje za mimoriadne nešťastný.

Zatiaľ však autodopravcovia len symbolicky blokujú jeden pruh na príjazde do Bratislavy. Pokiaľ sa však nebude rokovať a nedospeje sa ku konsenzu v rokovaní – teda reálnemu zlepšeniu podmienok pre dopravcov, chcú organizátori postupne pritvrdiť väčšou blokádou a blokádou hraníc. A z minulosti vieme, že sa takto dokážu zorganizovať… Lepšie bude rokovať a nájsť riešenie, ktoré našim autodopravcom zlepší podmienky pre každodennú práci v konkurencii opatrení okolitých štátov, ktoré sú pre ich dopravcov priaznivejšie.

„Máme dohodu zatiaľ takú, že budeme blokovať jeden jazdný pruh, aby sme nejako neovplyvňovali dopravu, aby mohli jazdiť trolejbusy, hlavne záchranky, aby ľudia mohli chodiť do práce,“
ozrejmil Ürge. Blokáda by mala podľa Stanislava Skalu z Únie autodopravcov Slovenska trvať štyri až päť dní. Zástupcovia štrajkujúcich zdôraznili, že ak vláda v súvislosti s ich požiadavkami nič nespraví, dajú pokyn na zablokovanie hraničných priechodov.

Zatiaľ bez výsledku

Doterajšie rokovania nepomohli a preto sa autodopravcovia rozhodli pre ostrý štrajk. Reč je o autodopravcoch a poľnohospodároch, ktorí sa snažia už dlhé mesiace vyrokovať lepšie podmienky, no bez úspechu. Súčasná inflácia a nárast cien potravín, pohonných hmôt a energií situáciu len zhoršujú a keďže od kompetentných nedostali požadované odpovede, splnili to, čím hrozili.

Autodopravcovia aj poľnohospodári reagujú na úľavy na daniach, ktoré zaviedli okolité krajiny a majú dopad na slovenských prvovýrobcov potravín, tak aj na prepravcov. Nie je žiadnym tajomstvom, že obyvatelia prihraničných obcí a okresov pravidelne cestujú do Poľska, aby si tam „natankovali“ a výhodne nakúpili. U nás zatiaľ žiadne úľavy na daniach nie sú „v kurze“.

Poľnohospodári združení pod Iniciatívou poľnohospodárov a autodopravcovia z Únie autodopravcov Slovenska žiadali, aby sa stretli so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva a dopravy, aby ich oboznámili so svojim pohľadom na vec a predostreli požiadavky.

„K stretnutiam nakoniec aj prišlo. Na pôde Ministerstva pôdohospodárstva sa uskutočnilo dňa 10. 2. 2022 vo štvrtok, kde zástupcovia Iniciatívy pôdohospodárov predniesli pánu ministrovi Vlčanovi svoje požiadavky v troch úrovniach a to krátkodobé, strednodobé a dlhodobé požiadavky, ktoré vnímajú z pozície malých a rodinných fariem zaviesť do praxe, aby sa dosiahli ciele, aké sú napísané v programovom vyhlásení vlády,“ uviedol farmár Patrik Magdoško.

Podľa jeho slov prebehlo v piatok aj rokovanie medzi autodopravcami a ministerstvom dopravy, kde predstavili svoje požiadavky: zľavu na mýte z pôvodnej ceny 19 centov na sumu 12 centov za jeden km, zníženie cestnej dane o 30 % pre slovenských autodopravcov a vratka spotrebnej dane zo zakúpených 1000l phm o sumu 38 eur na tento objem zakúpenej PHM na území Slovenska. „Tieto podmienky mali byť potvrdené v písomnej forme ako požadovala Únia autodopravcov ,do času 12.00 nedele 13.2. No, písomné stanovisko Únia autodopravcov neobdržala a ani žiadna iná reakcia zo strany Vlády v tento deň neprišla,“ ozrejmili.

A práve z toho dôvodu sa rozhodli v pondelok 14. februára zvolať ostrý štrajk, pričom konvoj nákladných áut bude odstavený na Rožňavskej ulici a niekoľko kamiónov vyšlú aj pred ministerstvo dopravy. Celý protest trvá od 11. hodiny až do 17. hodiny podvečer. Na týchto dvoch miestach budú kamióny stáť tri dni a ak sa ani za ten čas zo strany vlády nič neudeje, vydajú pokyn k blokovaniu štátnych hraníc. K nim sa následne v utorok 15. februára pridá aj Iniciatíva poľnohospodárov, a to blokovaním Dargovskeho prechodu.

Bez politického trička

K sprievodu vozidliel na Rožňavskej sa priplietli aj kotlebovci (aj s osobnými vozidlami strany ĽSNS). Je ich len pár a organizátori ich žiadali, aby nevstupovali do akcie ako politická strana, ide čisto o profesijný protest, ktorý s politukou súvisí len z hľadiska uplatnenia oprávnených profesných požiadaviek na zlepšenie podmienok pre našich autodopravcov.

Aj keď napokon kotlebovci z miesta neodišli (v čase našej návštevy o cca 15,30 hod) ich organizátori opätovne slušne požiadali, aby so symbolmi svojej strany nenarúšali tento protest, organizátori naďalej chcú, aby ich akcia prebehala bez účastni politických strán a neprajú si, aby si akákoľvek strana robila na proteste politické body. „Zachytili sme u Kotlebovcov, ako ich predseda vyzýva občanov na podporu štrajku dopravcov. Sme apolitickí. Neprajeme si , aby si žiadna strana robila na našom proteste politické body,“ píše UNAS na sociálnej sieti.

Autodopravcovia chcú apolitické vecné rokovanie s vládou a ministerstvami a nechcú, aby sa sporadická účasť či vyjadrovanie politických strán stali prekážkou či zámienkou nerokovať, či rokovania odďaľovať. Organizátori vraj po komunikácii s ministrom dopravy Andrejom Doležalom majú prisľúbené stretnutie na vláde s premiérom Eduardom Hegerom. Pozorne budeme ďalší vývoj sledovať, veď ceny nafty a benzínu sú neúnosné nielen pre autodopravcov, ale pre celú motoristickú verejnosť.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASRFoto: VB

Prečítajte si aj

Back to top button