Cestná doprava

Spoločnosť Scania predstavuje odpojiteľnú tandemovú nápravu

Je ideálna pre vozidlá v konfigurácii kolies 6×4 alebo 8×4, akými sú výklopné nákladné vozidlá, nákladné vozidlá na prepravu dreva a ďalšie vozidlá, ktoré často jazdia jednu trasu bez nákladu, a u ktorých je odpojením tandemovej nápravy možné dosiahnuť zníženie spotreby paliva až o 6 percent.

Spoločnosť Scania v súčasnosti uvádza na trh tandemovú nápravu RB662 s voliteľnou funkciou zdvíhania a odpojenia. Aktivácia novej možnosti umožňuje (v závislosti od prevádzky) ušetriť až 6 percent paliva a zmenšiť polomer otáčania. Zdvíhanie trvá menej ako 25 sekúnd a pri normálnej výške podvozka a pneumatikách je svetlá výška takmer 70 mm.

Prečítajte si aj

„Toto je funkcia, ktorú zákazníci požadovali pre určité aplikácie, a som rád, že môžem predstaviť toto veľmi elegantné riešenie,“ uviedol Bo Eriksson, produktový manažér spoločnosti Scania Trucks. „Pri nenaloženom vozidle môže byť rozdiel v spotrebe paliva až 6 percent v závislosti od prevádzky. To je veľmi dôležité, najmä pokiaľ ide o spiatočnú vzdialenosť 150 až 200 kilometrov, čo je spiatočná vzdialenosť, ktorú vo Švédsku často jazdia nákladné vozidlá na prepravu dreva. A navyše zabezpečíte menšie opotrebenie pneumatík a vyššiu manévrovateľnosť.“

Zdvíhateľný a odpojiteľný tandemový podvozok (LDTA) vyžaduje vzduchové odpruženie a zvýši pohotovostnú hmotnosť nákladného vozidla o 60 kg. Väčšinu úspory paliva možno pripísať zníženému treniu vo vnútri druhého (odpojeného) prevodu nápravy a iba približne 10 percent úspory je spôsobené znížením valivého odporu. K dispozícii sú tri tandemové nápravy – 19, 21 a 26 ton, pričom maximálne zaťaženie na náprave pri zdvihnutej druhej náprave činí u týchto vozidiel 9,5, 10,5, resp. 13 ton.

Voliteľnú výbavu LDTA v súčasnosti nie je možné skombinovať s nápravami s redukciami v kolesách ani s tridemovými vozidlami (usporiadanie zahrňujúce tri zadné nápravy). Vodič zdvihne nápravu jednoduchým otočením gombíka. Ak vozidlo zistí preťaženie, na prístrojovom paneli sa zobrazí výstražné hlásenie a náprava sa nezdvihne. Zdvíhanie je možné vyvolať pri akejkoľvek rýchlosti. Samotné odpojenie sa vykonáva prostredníctvom pripojenia „zubovej spojky“.

„Rozhodne očakávame, že táto voliteľná výbava bude súčasťou mnohých špecifikácií nákladných vozidiel,“ hovorí Eriksson. „Dodatočné náklady sa rýchlo kompenzujú vzhľadom na zrejmý a vysoko pozitívny príspevok pre ekonomiku celkovej prevádzky našich zákazníkov.“

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button