Motorizmus

DAKAR 2021: V 3. etape víťazný Vjazovič, bojovný Karginov a úspešný Macík

Tretia etapa tohtoročného Dakaru priniesla napínavé súboje pilotov kamiónov. Druhý deň po sebe triumfoval bieloruský pretekár Sergej Vjazovič (MAZ), hneď za ním prišiel s 18 sekundovou stratou Rus Dimitrij Sotnikov (Kamaz). Sotnikov si zatiaľ stále drží priebežné prvé miesto, jeho súper Vjazovič na neho stráca necelých 17 minút. Výhodou ruského pilota je silné zázmeie a podpora, ktorú dostáva od tímového kolegu Šibalova (Kamaz), ktorý bol tretí v etape a na rovnakej pozícii sa drží aj v celkovom poradí. Boj nevzdáva ani obhajca minuloročného prvenstva Andrej Karginov (Kamaz), ktorý finišoval piaty.

Veľmi dobre si počínajú českí jazdci. Martin Macík na Ivecu (Big Shock! Racing) skončil v tretej etape štvrtý, ďalší Čech Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga) prišiel do cieľa siedmy. V celkovom hodnotení je Macík štvrtý, Loprais je hneď za ním. Macík zvádzal v tretej etape napínavý súboj so Šibalovom, napokon za ním zaostal o necelé tri minúty.

Karel si zalietal

Žlté Iveco Macíka s menom Karel zažilo v tretj etape niekoľko letov vzduchom, dve duny museli vyjsť až na druhý krát a raz sa skoro prevrátili, nakoniec však dokázali zdolať náročnú trať vo výbornom čase a bez väčších zaváhaní. Spoľahlivo zatiaľ funguje aj ich kamión, ktorý sa od začiatku pretekov statočne predháňa s najrýchlejšími továrenskými špeciálmi. „Dneska sme prešli veľmi ťažké duny. Dvakrát sme museli cúvať. Veľa krát sme si skočili. Na jednej obrovskej dune som si myslel, že sa prevrátime. Trať bola členitá, boli tu brutálne skaly, kde sme zase šplhali, vyskúšali sme si snáď všetky terény. A tiež dosť fúkalo, takže stopy boli zakryté. Pár chybičiek určite bolo, ale išlo sa nám fakt parádne, pokojne,“ popisoval po etape Macík.

Úvod, aký sme zatiaľ nezažili

V bivaku tímu Big Shock! Racing aj naďalej vládne pohoda a dobrá nálada. „Sme už vyzretý tím, takže tu nedochádza k stresovým situáciám. Keď sa pozriem na výsledky, nepamätám, že by naše auto išlo od začiatku zamiešané medzi absolútnou svetovou špičkou. A sú to ďalšie cenné skúsenosti. Je zaujímavé vidieť, ako spolu vedúci pretekári spolupracujú a čo sa vpredu odohráva,“ opisuje manažér tímu Martin Pabiška. Tiež technická záhada predchádzajúcej 2. etapy je už vyriešená. Vibrovanie kamiónu mal na svedomí jeden uvoľnený beadlock v prednej pneumatike. Oprava bola hotová za chvíľu.

FOTO: Big Shock! Racing

„Technika zatiaľ drží neskutočne. Myslím, že za tie roky, čo jazdím na Dakar, môžem porovnávať a tento rok je auto pripravené fakt skvele. Teraz sa prejavuje, že Kocúr, teda Martin Macík st. so svojím tímom urobili na konštrukcii Karla maximum toho, čo sa v aktuálnych podmienkach dá realizovať,“ dopĺňa Martin Pabiška. Napriek tomu všetci členovia tímu zostávajú nohami na zemi. Aj vďaka doterajším skúsenostiam dobre vedia, že Dakar ešte len začína a všetko sa môže zásadne zmeniť na pár kilometroch, počas jedinej etapy.

Loprais spokojný so siedmou priečkou

„Lady šliape úžasne a v kabíne panuje dobrá atmosféra. Dnes sme trošku stratili na začiatku, pretože sme štartovali ako desiaty kamión a dlhšiu dobu sa nám nedarilo predbehnúť van den Brinka. Nakoniec nás pustil, ale mohol to urobiť výrazne skôr. Ale nevadí. Mám radosť, že sme to ustáli a nikde nič nevyviedli. Rýchlosť je slušná, auto funguje výborne a zajtra už budeme mať lepšiu štartovaciu pozíciu. Tak valíme ďalej,“ tešil sa po etape Aleš Loprais.

Pochvaľuje si aj náročnosť tohtoročného Dakaru, ktorá oproti minulému roku stúpla. „Stalo sa presne to, čo som pred pretekmi čakal. Po sťažnostiach hŕby účastníkov na relatívne jednoduchú minuloročnú trať nám to organizátori vrátili ako bumerang a riadne nám naložili. Tohtoročný ročník je krásny, technický, náročný, s rozmanitým terénom. Naozaj Dakar so všetkým, čo k tomu patrí a s nádherným drajvom. Usporiadatelia nachystali veľmi tvrdú, ale zaujímavú trať. Už cítim celé telo, čo znamená, že Dakar je presne taký, aký má byť,“ usmieva sa 40-ročný pilot z Frenštátu pod Radhoštěm.

Do tempa sa postupne dostáva aj druhý voz Instaforex Loprais Praga Teamu, za ktorého volantom sa už stihli prestriedať Jan Tománek s Tomášom Kašpárkom. Spoločne s palubným mechanikom Jiřím Strossom si polepšili o štyri pozície. „Ďalšia krásna etapa. Nádherné prostredie medzi skalami a najrôznejšími skalnými útvarmi, veľa ťažkých dún,“ opisuje Jan Tománek. „Nastupovali sme s menším hendikepom, pretože nám nejde horný rad polovičiek, takže radíme iba celé kvalty. Je to zložitejšie, pretože tak dochádza k väčšiemu prepadu výkonu. Musíme sa s tým popasovať, ale s tým sme do toho išli.“ Tománek a jeho posádka finišovali na 14. pozícii, celkovo sú zatiaľ na 16. priečke. Veľmi sympatické výkony podáva ďalšia česká posádka vedená Jaroslavom Valtrom (Valtr Racing Team), ktorá v tretej etape finišovala na 10. pozícii.

Casale „válí“ ďalej, Bugyrra spokojná

Český tím Tatra Bugyrra Racing posilnil pred tohtoročným Dakarom bývalý niekoľkonásobný víťaz v kategórii štvorkoliek, Čiľan Ignacio Casale, ktorý svoje skúsenosti úspešne uplatňuje aj v pre neho úplne novej kategórii kamiónov. Doteraz sa v každej ostrej etape Dakaru 2021 dokázal zmestiť do TOP 10, v tretej etape prišiel do cieľa na 9. priečke. „Dnešná etapa bola dosť rýchla a niektoré duny nám dali zabrať. S Alvarom sme niekoľkokrát hľadali náhradnú trasu, aby sme sa vyhli dunám. Mali sme menší problém s turbom, stratili sme nejaký čas, ale inak všetko fungovalo skvele. Bolo to náročné a tak som rád, že sme v cieli. Dakar je ešte dlhý,“ povedal v cieli etapy Čiľan.

Bugyrra v tretej etape Dakaru 2021
FOTO: Bugyrra Racing

Ďalšie záchrannú akciu má za sebou posádka jeho tímového kolegu Martina Šoltysa. Palubný mechanik Tomáš Šikola ťahal z prevráteného Hina posádku, kolízia sa ale našťastie zaobišla bez zranení. „Dnes som rád za to, že sme v cieli. Na 150. kilometri sme zapadli a mali problém s mechom. Ťahala nás Scania, ktorú sme za dva kilometre dobehli, boli na streche a v nich napasovaný osobák. Nevyzeralo to pekne. Potom sme dobehli Hino, ktoré tiež skončilo na streche, ešte sa im točili kolesá. Tomáš vyliezol hneď z auta a šiel ich vytiahnuť. Ku koncu tam bol rozbitý ešte jeden osobák, nebol to dnes pekný pohľad. Aj preto som sa tešil do cieľa,“ uviedol v bivaku tretej etapy Martin Šoltys, ktorému patrí v priebežnom poradí kamiónov deviate miesto. Casale je v celkovom poradí zatiaľ siedmy, až za ním je ostrieľaný matador Dakaru, Holanďan Martin van den Brink. Šoltys je celkovo zatiaľ deviaty.

MKR Technology tesne za prvou desiatkou

Tesne za TOP 10 prišli do cieľa kamióny postavené židovickým tímom MKR Technology. „Nie sú tu duny tak vysoké ako napríklad v Peru, ale sú tu také jarčeky s veľmi mäkkým pieskom, do ktorých keď vojdete, tak nemáte šancu sa z nich dostať. Vďaka tomu bolo na trati veľa zaseknutých áut,“ povedal po etape Daniel Kozlovský, roudnicky palubný mechanik kamiónu tímu Mammoet Rallysport s číslom 506. „Hoci bola etapa prevažne na piesku, prechádzali sme aj kaňony a tvrdé skaly, dlhé pasáže boli náročné na výkon motora, ale etapu sme dali bez akýchkoľvek ťažkostí,“ doplnil Kozlovský.

Jedenásty Holanďan van den Brink zaostal za víťazom o dvadsať minút a chvíľku za ním prišiel do cieľa jeho krajan Pascal de Baar, ktorý mal po skokoch z dún citeľne pokrčený predok svojho špeciálu a poškodený zadný tlmič, čo len potvrdilo slová o náročnosti trate. Hoci tretí z kamiónov konštruovaný tímom MKR Technology v predchádzajúcej etape zradil motor a Gert Huzink musel predčasne preteky opustiť, v českej stajni sa blýska na lepšie časy. „Chceli by sme Gerta pripraviť na tzv. Malý Dakar, teda aby mohol naskočiť do druhej polovice súťaže. Našli sme príčinu a trúfam si povedať, že je v našich silách ju aj v týchto náročných podmienkach opraviť,“ načrtol zámer urobiť radosť fanúšikom Mario Kress, hlavný konštruktér a šéf tímu MKR Technology.

Štvrtý závodný deň čaká na posádky najväčšia porcia kilometrov v tomto ročníku. V súčte musia na ceste z Wadi Ad-Dawasiru do Rijádu prejsť 813 km. Stredajšia meraná špeciálka má takmer 340 km.

Výsledky – 3. etapa – Wadi Ad-Dawasir – Wadi Ad-Dawasir (403 km):

  1. Vjazovič (BLR) Maz 3:45:142.
  2. Sotnikov (RUS) Kamaz +0:183.
  3. Šibalov (RUS) Kamaz +1:164.
  4. Macík (CZE) Iveco +1:425.
  5. Karginov (RUS) Kamaz +3:2811.

Výsledky – celkovo:

  1. Sotnikov (RUS) Kamaz 11:47:112.
  2. Vjazovič (BLR) Maz +16:563.
  3. Šibalov (RUS) Kamaz +23:014.
  4. Macík (CZE) Iveco +26:005.
  5. Loprais (CZE) Praga +36:348.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button