Testy úžitkových vozidiel

Volkswagen Amarok – vrchol reťazca

Volkswagen Amarok – vrchol reťazca. Volkswagen Amarok v najvyššej výbave Aventura sa skôr než na nejakú drsnú prácu hodí ako náhrada za veľké SUV. Na rozdiel od väčšiny z nich sa totiž nestratí ani v teréne a aj vďaka 3.0 V6 TDI toho dosť uvezie a utiahne.

Nie je žiadnym tajomstvom, že Amarok je viac Fordom ako Volkswagenom. Väčšia časť základu pochádza z modelu Ranger. Treba dodať, že odlišností, či už vo vonkajšom dizajne, či grafike palubných prístrojov, je viac, než býva pri takýchto kooperáciách na poli pick-upov bežné. Neplatí to ale o hnacom reťazci, ktorý komplet dodal Ford. A to vrátane testovaného 3.0 V6 TDI.

VW odviedol dobrú prácu, aby Amarok odlíšil od Rangeru. Na korbe bol hardtop s posuvnými bočnými oknami z ponuky Originálneho príslušenstva

Modrý pôvod

Pozdĺžne uložený vidlicový šesťvalec, Fordom označovaný ako EcoBlue, disponuje maximálnym výkonom 177 kW (240 koní) v 3250 otáčkach a krútiacim momentom 600 Nm, ktorý má vodič k dispozícii v rozmedzí 1750 až 2250 otáčok. Rovnaký motor z rodiny Power Stroke slúži napríklad aj v pick-upe F-150 a ďalších modeloch značky Ford. Jednotka je veľmi dobre odhlučnená, má solídny záťah a vycibrený beh, ale stále som sa nemohol zbaviť dojmu, že koncernové TDI v minulom Amaroku jednoducho malo väčší šmrnc aj viac sily.

Tento subjektívny dojem ale mohol byť zapríčinený aj tým, že V6 spolupracuje výhradne s 10-stupňovým meničovým automatom, ktorý Ford vyvinul v spolupráci s koncernom GM. A že na taký motor s takou plochou krivkou krútiaceho momentu je desať rýchlostí jednoducho zbytočne veľa. Aj kvôli tomu automat neustále radí, aj keď napríklad v kombinácii s dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 125 kW to robí ešte častejšie. Pokiaľ nie je motor pod plnou záťažou, zmena rýchlostí je celkom hladká.

V opačnom prípade automat ľahko šklbe. A keď mu nariadite kickdown, podradenie mu trvá o niečo dlhšie, než by ste chceli. Trochu zaskočení sme boli zo spotreby, dlhodobý priemer totiž ukazoval skoro 14 l nafty na 100 km. Efektívnou jazdou sme sa dostali aj pod 12 l, ale s koncernovým TDI, ktoré navyše bolo aj silnejšie, sme sa bez problémov dostali aj pod desať litrov.

Vnútri už je podoba s Fordom viditeľnejšia, grafika prístrojov je ale à la VW

Volkswagen Amarok – vrchol reťazca

Múdrejšia štvorkolka

Ako už bolo povedané, Amarok od Rangeru prevzal aj systém pohonu všetkých kolies. Ten je v prípade top verzie založený na rozdeľovacej prevodovke, ktorá dokáže pomocou viaclamelovej spojky pripájať predné kolesá. A to buď natvrdo po manuálnom rozkaze otočením voliča pohonu 4×4 do režimu 4H, alebo automaticky (a to až do pomeru 50:50) podľa okamžitých podmienok, keď vodič zvolí režim 4A.

Samozrejme nechýba ani záver zadného diferenciálu a zostupný redukčný prevod (4L). Vodič má ďalej k dispozícii aj prednastavené jazdné režimy podľa typu povrchu a prevádzky (Eco, Normal, blato/vyjazdené koľaje, piesok, klzký povrch a náklad/príves), ktoré upravujú nastavenie rozdeľovacej prevodovky a zadného diferenciálu. V akom stave sa pohon nachádza, vodič názorne vidí na displeji medzi hlavnými prístrojmi.

Na korbu u V6 TDI môžete naložiť 789 kg nákladu

Už len jedna kabína

Nový Amarok sa v porovnaní s predchodcom ponúka výhradne s jedinou karosériou, skôr v troch. Štvordverový variant bol vždy najpredávanejší, avšak pre niekoho bola dôležitejšia veľkosť korby. Avšak ak si niekto zvolí variant Aventura, neplánuje asi voziť balíky slamy či vrecia s cementom. A už vôbec nie s laminátovou nadstavbou na korbe, čím sa z Amaroku stala alternatíva k veľkému SUV. Tomu zodpovedá aj luxusná komfortná aj bezpečnostná výbava.

V6 TDI z dielne Fordu jazdí v priemere za 12,3 l/100 km

Volkswagen Amarok – vrchol reťazca

Technické údaje

Názov:Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 Aventura
Motor: V6/vznetový preplňovaný
Zdvihový objem: 2993 cm3
Max. výkon: 177 kW (240 koní)/3250 min-1
Max. krútiaci moment: 600 Nm/1750 – 2250 min-1
Maximálna rýchlosť: 190 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,8 s
Prevodovka: A10
Kombinovaná spotreba: 10,1 l/100 km
Spotreba v teste: 12,3 l/100 km
Pohotovostná hmotnosť: 2401 kg
Celková hmotnosť: 3190 kg
Rozmery korby d × š:1651 × 1584 (1227) mm
Rozmery d × š × v: 5362 × 1917 × 1883 mm
Rázvor: 3270 mm
Základná cena test. vozidla: od 49 020 EUR bez DPH

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button