Úžitkový lev v elektrine
Úžitkový lev v elektrine. Pri testoch elektrických úžitkových vozidiel sa už v redakcii nepýtame, či majú elektrické dodávky zmysel. Majú. Elektrický Peugeot e-Expert je toho dôkazom.
Auto postavené na modulárnej platforme EMP-2 vám dáva na výber, môžete ho mať aj so spaľovacím motorom. Avšak, s dojazdom, ktorý ponúka jeho elektrická verzia, sa pre mnohé aplikácie stáva možno ešte lepšou alternatívou elektrická energia. Najmä kuriérska práca sa dá do istej miery predvídať. Ranná nakládka tovaru a následný poobedný alebo podvečerný návrat do depa sa dejú približne v tých istých časoch. Elektrické autá teda môžu byť počas noci v depe dobíjané pri výhodnejšej tarife.
Úžitkový lev v elektrine
Výborný dojazd
S tým súvisí aj spomínaný výborný dojazd modelu e-Expert. S príplatkovou batériou s kapacitou 75 kWh (štandardná má 50 kWh) prejdete na jedno nabitie podľa WLTP až 330 km, čo podstatne presahuje denný nájazd (nielen) kuriérov. V meste sa, samozrejme, elektromobil cíti najlepšie, navyše s použitím režimu zvýšenej rekuperácie tu dokáže zároveň aj najviac šetriť energiu. Naša mestská spotreba sa pohybovala na 19 kWh/100 km. Zásadný problém však toto auto nemá ani s medzimestom.
Logicky najhoršie znáša z pohľadu spotreby elektrická dodávka diaľnicu, zvlášť ak po nej pôjdete rýchlosťou 130 km/h, čo je, mimochodom, obmedzená maximálna rýchlosť tohto vozidla. Spotreba prázdneho auta sa tu pohybovala medzi 33 až 35 kWh/100 km. Ako môžete vidieť, elektrický e-Expert je teda schopný v prípade vašej potreby absolvovať aj cesty mimo mesta. Z 11 kW wallboxu nabijete väčšiu 75 kWh batériu za približne 7,5 hodiny.
Úžitkové vlastnosti ako ICE
Elektrická verzia bola navrhnutá tak, aby v porovnaní s verziami so spaľovacími motormi (ICE) poskytovala rovnaké úžitkové vlastnosti, bez kompromisov. Preto okrem nami testovanej dlhšej verzie L3H1, ktorá meria 5,3 metra a odvezie 6,1 m3 nákladu, máte na výber aj kratšiu verziu L2H1 s dĺžkou necelých 5 metrov a objemom 5,3 m3.
So systémom MODUWORK sa objem nákladového priestoru dlhšej verzie zvýši na 6,6 m3, za podstatnejšie však považujeme to, že vďaka nemu dokážete predĺžiť užitočnú dĺžku nákladového priestoru z 2 862 na 4 026 mm (pri kratšej verzii z 2 512 na 3 674 mm). Pri preprave dlhých predmetov je to ale obrovská pomoc. Užitočné zaťaženie dlhej verzie s väčšou batériou je 835 kg, kratšia verzia oficiálne odvezie o 1 kg viac.
Pohodlie vpredu
Kabína elektrickej verzie je pre potreby každodenného pracovného života vybavená veľmi dobre. Odkladacích priestorov je dosť, nám však chýbala rozmernejšia priehradka, ktorá by bola poruke a dali by sa do nej odložiť všetky veci dennej potreby, ako kľúče, telefón či peňaženka. Stredné sedadlo trojmiestnej lavice má sklopné operadlo, ktoré pomôže pri vybavovaní administratívy a má aj gumičku na prichytenie dokumentov.
Materiály v interiéri sú odolné a ľahko čistiteľné, nijako im to však neuberá na pohodlnosti. Obzvlášť musíme spomenúť detail, akým je príjemný tlmený zvuk pri zatváraní predných dverí. Peugeot e-Expert teda svojimi schopnosťami v našom týždňovom teste potvrdil, že elektrické dodávky majú zmysel.
Úžitkový lev v elektrine – Peugeot e-Expert
Vozidlo | Peugeot e-Expert |
Motor | elektromotor |
Druh paliva | elektrická energia |
Prevodovka | automatická s pevným prevodovým stupňom |
Max. výkon | 100 kW (136 k) pri 3 673 – 10 000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 260 Nm pri 300 – 3 673 min-1 |
Max. rýchlosť | 130 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,9 s |
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom | 21,7 kWh/100 km |
Kombinovaná spotreba v teste | 20,9 kWh/100 km |
Objem ložného priestoru | 6,1 m3 |
Rozmery (d x š x v) | 5 309 x 2 204 x 1 935 mm |
Rázvor | 3 275 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 220 kg |
Celková hmotnosť | 3 055 kg |
Cena základného modelu | od 31 830 eur bez DPH |
Cena testovaného modelu | od 37 720 eur bez DPH |