Renault Kangoo E-TECH – plne elektrické mestské MPV
Renault Kangoo E-TECH – plne elektrické mestské MPV. Obľúbený rodinný MPV automobil Renault Kangoo prišiel na jar tohto roku s novinkou s označením E-TECH, ktorá ponúka 100% elektrický pohon. Sľubuje nulovú hlučnosť počas jazdy, dojazd až 285 km, päť plnohodnotných sedadiel, množstvo priestoru pre posádku a dostatočný úložný priestor.
Prvý Kangoo uzrel svetlo sveta v roku 1997. Bol dlho očakávaný nástupca populárneho Renaultu 4, ktorý čerpal inšpiráciu z koncepčného vozidla Renault Pangea. No už v roku 1980 Renault videl potenciál pre vývoj 100% elektrického kompaktného úžitkového vozidla pre mestskú premávku. V roku 1985 bola vyrobená elektrická verzia modelu Renault Express s nikel-zinkovými batériami, ktorá ponúkala dojazd až 110 kilometrov. V roku 2011 sa začala sériová výroba a predaj 100% elektrického modelu Renault Kangoo Z.E, ktorý zaznamenal veľký úspech. Predalo sa ho viac ako 90 000 kusov a takmer celé desaťročie bol lídrom v tomto segmente v Európe. Bolo to prvé plne elektrické úžitkové vozidlo, ktoré vyhralo prestížne ocenenie International Van Of The Year a zároveň otvorilo segment elektrických dodávok.
Renault Kangoo si prešiel tromi generáciami a dvomi modernizáciami. Za ten čas sa na celom svete stal veľmi obľúbeným vozidlom pre väčšie rodiny kvôli jeho praktickosti a priestrannosti. Práve v tej poslednej, tretej generácii, prišiel s modernou a ekologickou 100% elektrickou verziou s označením E-TECH, ktorá na týždeň zaparkovala v našej redakcii.
Stvorený pre mestské a kratšie trasy
Renault Kangoo E-TECH poháňa elektromotor s maximálnym výkonom 90 kW (120 k) a krútiacim momentom 245 Nm. Zrýchliť vie z 0 na 100 km/h za 12,6 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na hodnote 135 km/h. Kapacita batérie je len 45 kW, no viete ju dobiť cez rýchlo nabíjačku za 30-40 min. pri 50-80kW DC. Na verejnej nabíjačke to bolo za približne hodinu pri 22kW AC a na domácej zásuvke za zhruba 17 hodín pri 2,3kW AC.
Spotreba v teste sa pohybovala na úrovni 15,9 v meste s rekuperáciou B3 (B1 až B3) až 20,5 kWh/100 km po okreskách. Čim rýchlejšie sme išli, tým spotreba stúpala, čo malo za následok aj slabší dojazd a to len okolo 180 až 200 km. Ak sa rozhodnete ísť plnou rýchlosťou po diaľnici – 130 až 135 km/h (maximálna rýchlosť) so zapnutou klimatizáciou alebo kúrením a plne naložení, tak má auto, aj vďaka vyššej karosérii, dosť vysokú spotrebu okolo 26 kWh/100 km. Dojazd sa ešte viac scvrkne – rátajte niekde medzi 120 až 150 km. Ak sa rozhodnete vybrať s autom do hôr a plne naložení, kde vás čaká náročnejšie stúpanie, tak tam to bude pravdepodobne ešte horšie s dojazdom.
Aj preto sme presvedčení, že Kangoo je predovšetkým mestské auto. Využijete ho napr. na vozenie detí do školy, na krúžky alebo na väčšie nákupy či prenos menšieho nábytku. Prípadne na kratšie výlety po okolí alebo dochádzanie do práce z okolitých miest. Na dlhšie cesty za letnou či zimnou dovolenkou ho s vysokou pravdepodobnosťou asi nezoberiete.
Elegantný a decentný dizajn
Renault Kangoo je postavený na rovnakej platforme ako napr. Opel Combo E, Fiat Doblo, Nissan Townstar alebo Mercedes-Benz Citan. Exteriér auta s nárazníkmi, kľučkami či spätnými zrkadlami v modrej farbe Sodalite pôsobí elegantne a decentne. Predná maska s rebrovitým spojlerom a veľkým logom, za ktorým sa ukrýva nabíjacia časť, zas autu dodáva väčšiu robustnosť.
Veľkým plusom sú posuvné dvere na obidvoch stranách, ktoré uľahčujú nastupovanie a vystupovanie cestujúcich, najmä v stiesnených priestoroch a zadné piate výklopné dvere s dobrým výhľadom pre vodiča.
Kangoo disponuje prednými a zadnými LED svetlami a túto technológiu neobišli ani smerovky v spätných zrkadlách. Pochváliť musíme aj zatváranie všetkých dverí, pri ktorých sme nespozorovali potrebu ich zatvárať silnejším buchnutím alebo opakovaným zatváraním na druhý, či tretíkrát, ako tomu bolo napr. pri Ford Tourneo Courier.
Celkovo pôsobí exteriér nového Renault Kangoo E-Tech moderne čomu dopomáhajú aj viaclúčové vkusné 17″ disky kolies z ľahkých zliatin v dizajne Vereste.
V technológiách a vybavení nezaostáva
Kangoo je vybavené ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily a asistenčným systémom bŕzd ako aj elektronickým stabilizačným systémom ESC vrátane asistenta rozjazdu do kopca a systému stabilizácie prívesu. Vie rozpoznávať aj dopravné značky a je vybavené systémom varovania opustenia jazdného pruhu s automatickým udržaním vozidla v strede jazdnej dráhy, ktorú dobre udržiaval bez „ping-pong“ efektu. Kangoo disponuje aj detekciou chodcov a cyklistov vďaka čomu ich chráni pred stretom s vozidlom. Ak by sa vám začalo driemať, systém vás upozorní na únavu vodiča.
Moderný a praktický interiér
Do interiéru nového Kangoo E-Tech sme nastupovali s očakávaním priestrannosti a praktickosti, čo sa nám aj potvrdilo dostatkom miesta a množstva úložných priestorov. Nad hlavou vodiča a spolujazdca sa nachádza jeden väčší pozdĺžny odkladací priestor a ďalšia šikovná otvárateľná schránka s USB portami v hornej časti palubnej dosky pred vodičom. Vedľa nej nájdete vstavaný držiak na mobil, ktorý ocení každý vodič.
Palubná doska s decentným dreveným dekorom pôsobí elegantne a moderne aj keď ide len o imitáciu. Multifunkčný kožený volant so štandardnými mechanickými tlačidlami sa príjemne drží a obsahuje všetky potrebné funkcie. Vysúvacia zásuvka Easy Life pred spolujazdcom a stredová lakťová opierka ponúkajú ďalší praktický úložný priestor.
Vyhrievané sedadlá vodiča a spolujazdca, ktoré sa dali manuálne výškovo a pozdĺžne nastavovať, boli veľmi pohodlné aj vďaka bedrovej opierke, ktorá poskytovala potrebnú oporu chrbta. Multimediálny systém Easy Link s 8″ displejom, navigáciou a funkciou zrkadlenia smartfónu je prehľadný a ľahko ovládateľný no pôsobí zastarane. Pre kokpit to ale neplatí. Ten už má modernú grafiku so všetkými potrebnými informáciami o jazde a ďalšími informáciami.
Veľmi dobre na nás pôsobili otočné ovládače pre automatickú dvojzónovú klimatizáciu. Dodávali interiéru šmrnc, aj keď trochu kazila dojem mohutná riadiaca automatická páka, ktorá ich prekrývala. Okrem páky bola rušivým momentom aj tradičná nepraktická páčka ovládania hlasitosti a multimédií, ktorá je priam neviditeľná. Kto nepozná Renault, tak s jej objavením a používaním mu to trošku dá prácu.
Musíte sa uskromniť
Asi jediným väčším sklamaním bol zadný rad sedadiel a to z dvoch dôvodov. Prvým bol nedostatok miesta pre vyššie osoby. Ak máte 180 cm a viac, tak nebudete mať dostatok miesta na nohy, ak je vodič alebo spolujazdec rovnakého alebo väčšieho vzrastu. Zadné sedadlá sú skôr vhodné pre menšie postavy alebo deti. Druhým nedostatkom pre dlhšie cestovanie sú nízke a krátke sedáky kvôli vyššej podlahe, v ktorej sú uložené batérie. Sedadlá sú delené v pomere 60:40, posuvné a sklopné/vyklápateľné smerom ku predným sedadlám. Potešia výklopné stolíky v zadnej časti predných sedadiel, ktoré poslúžia na občerstvenie alebo zábavu detí na cestách.
Celkovo interiér Kangoo E-Tech pôsobí moderne a príjemne, avšak zadný rad sedadiel nie je vhodný pre dlhšie cesty s vyššími pasažiermi. Praktické detaily a dostatok úložných priestorov však robia z interiéru praktického pomocníka pre každodenné použitie.
Kufor podľa očakávania
Kangoo vás nesklame objemom batožinového priestoru, ktorý je 775 litrov. No ak potrebujete prepraviť objemnejší náklad, sklopením zadných sedadiel sa kapacita priestoru zväčší až na 2800 litrov. Kangoo síce neponúka dvojité dno batožinového priestoru, no praktické odkladacie priestory v jeho bočných stenách nám pomohli udržať poriadok.
Technické údaje
Názov: | Renault Kangoo E-Tech EV45 |
Motor: | elektrický |
Max. výkon: | 90 kW (120 k) |
Max. krútiaci moment: | 245 Nm |
Kapacita batérie: | 45 kWh |
Typ batérie: | Li-ion |
Maximálna rýchlosť: | 135 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 12,6 s |
Prevodovka: | A1 |
Kombinovaná spotreba: | 19,2 – 20,2 kWh/100 km |
Spotreba v teste: | 15,9 – 20,5 kWh/100 km |
Dojazd: | 285 km (WLTP) |
Pohotovostná hmotnosť: | 1915 kg |
Celková hmotnosť: | 2410 kg |
Objem batožinového priestoru: | 775 l / 2 800 l |
Rozmery d × š × v: | 4486 × 2159 × 1838 mm |
Rázvor: | 2716 mm |
Základná cena test. vozidla: | od 46 150 € bez DPH |