Renault Symbioz – Nový hráč v hybridnej lige
Renault Symbioz – Nový hráč v hybridnej lige. Symbioz predstavuje nový prírastok do rodiny hybridných vozidiel značky Renault. S kombináciou moderného dizajnu, praktického interiéru a úsporného pohonu sa snaží zaujať miesto medzi konkurenciou v segmente kompaktných SUV.
Renault Symbioz je novým menom v ponuke francúzskej značky, no v skutočnosti ide o strategický ťah – nie úplne nový model, ale predĺžený a praktickejší súrodenec Capturu. Vyplnil medzeru medzi týmto kompaktným crossoverom a väčším Espace a oslovuje najmä rodiny, ktoré chcú viac priestoru, no nie zbytočne veľké SUV so siedmimi sedadlami.
Zaujímavosťou je, že názov „Symbioz“ Renault použil už v roku 2017 pri futuristickom koncepte, ktorý predstavoval víziu mobility budúcnosti. Súčasný model síce nie je autonómny elektromobil, no myšlienka rovnováhy – tentoraz medzi technológiou, praktickosťou a každodenným životom – ostáva zachovaná.
Symbioz stojí na rovnakej platforme CMF-B ako Captur či Arkana, no s predĺženým rázvorom aj zadným previsom. Vďaka tomu ponúka viac miesta vzadu a väčší batožinový priestor. Cieli na zákazníkov, ktorí chcú úsporné, dobre vybavené a dizajnovo príťažlivé auto na každý deň.
V portfóliu značky zapĺňa priestor medzi Capturom a modelmi ako Arkana či elektrický Scénic. Jeho sila spočíva v praktickosti, dostupnosti a rozumne zvolenej hybridnej technológii. Testovaný Symbioz vo výbave Iconic s hybridným pohonom E-Tech 145 ukazuje, ako môže vyzerať moderný crossover v službách bežného života.
Dynamika v službách praktickosti
Ide o vizuálne vyvážené rodinné vozidlo s dôrazom na proporcie, jednoduchosť a účelnosť. Namiesto ostrých línií a výstredností prináša nenápadnú eleganciu, ktorá ladí s mestským aj prímestským prostredím. V porovnaní s Capturom je viditeľne dospelejší a kompaktnejší – najmä vďaka predĺženému zadnému previsu a čistej siluete.

Predná časť nesie prvky novej dizajnovej identity značky. Full LED svetlomety Pure Vision s ostrým svetelným podpisom spája tenký lesklý čierny pás, ktorý nadväzuje na nárazník s tmavými detailmi. Dizajn svetiel čerpá z modernizovaného Capturu, no je civilnejší. Predné logo vo farbe Ice Black decentne ladí s ostatnými tmavými prvkami karosérie.


Bočný profil stavia na čistote a proporčnej rovnováhe. Mierne stúpajúca línia okien dodáva vozidlu dynamiku. Zatmavené zadné sklá, dlhší rázvor a výraznejší zadný previs zlepšujú nielen praktickosť, ale aj celkovú optiku. 19″ disky Pulsar v čiernej farbe s diamantovým efektom zvýrazňujú proporcie vozidla a štýlovo dopĺňajú bočný profil. Sivé športové prvky a lak Modrá Mercure dodávajú autu decentnú exkluzivitu.



Zadná časť je uhladená a sústredená na detail. LED svetlá s 3D efektom pôsobia modernejšie a kompaktnejšie než pri Capture. Zadné logo v odtieni ice black dopĺňa jednotný vizuál. Celé zakončenie karosérie opticky rozširuje vozidlo a zvýrazňuje jeho proporčnú vyváženosť.




Atmosféra na francúzsky spôsob
Kabína je premyslená a moderne spracovaná. Definujú ju tmavé materiály, čierna stropnica a obloženie A-stĺpikov, ktoré vytvárajú kompaktný priestor. Výrazným prvkom je čalúnenie v kombinácii látky a syntetickej kože so svetlým kontrastným prešívaním. Vo výbave nechýba systém Multi-Sense s ambientným osvetlením, ktorý umožňuje prispôsobiť jazdný režim aj atmosféru v kabíne.
Palubná doska je prehľadná a logicky usporiadaná. Renault stavil na dvojicu displejov – digitálny 10″ prístrojový štít zobrazuje všetko podstatné a stredový 10,4″ panel systému OpenR Link ponúka navigáciu s dopravou v reálnom čase, služby Google a podporu Apple CarPlay aj Android Auto. Zvuk sprostredkúva audiosystém Harman Kardon s deviatimi reproduktormi.




Stredová konzola je praktická a ergonomická. Indukčná nabíjačka je dobre prístupná, klimatizácia má samostatné ovládanie a úložné priestory sú prehľadné. Nechýbajú USB-C porty vpredu aj vzadu. Multifunkčný volant je nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne, prepínač jazdných režimov Multi-Sense je priamo na ňom.




Predné sedadlá sú pohodlné, vodič má manuálne nastavenie v šiestich smeroch. Miesta je dosť aj pre vyšších pasažierov. Zadná lavica je delená v pomere 2/3:1/3 a vybavená tromi výškovo nastaviteľnými opierkami hlavy. Vďaka predĺženému rázvoru je vzadu viac miesta než v Capture. Rovná podlaha bez vyvýšeného tunela uľahčuje nástup aj sedenie, najmä pri troch pasažieroch. Svetlo do kabíny prepúšťa panoramatické strešné okno Solarbay, ktoré možno stmievať po sekciách a vytvárať tak príjemnú atmosféru aj počas jazdy.





Batožinový priestor patrí medzi najväčšie prednosti. V základe ponúka 513 litrov, po posunutí lavice až 624 litrov. Po sklopení operadiel vznikne rovná plocha s objemom nad 1 500 litrov. Kufor má dvojitú podlahu, háčiky a priestor pod podlahou.


Efektívny hybrid pre každodenné použitie
Symbioz využíva hybridný pohon E-Tech full hybrid 145, ktorý kombinuje 1,6-litrový atmosférický benzínový štvorvalec, elektromotor s výkonom 36 kW (49 k) a štartér-generátor s 15 kW (20 k). Celkový výkon sústavy je 105 kW (143 k). Renault tento systém spojil s multimódovou automatickou prevodovkou bez klasickej spojky, vyvinutou špeciálne pre hybridy.
V praxi pôsobí celé ústrojenstvo kultivovane. Spaľovací motor sa pripája plynulo, jazda v meste často prebieha v čisto elektrickom režime – najmä pri ustálenej rýchlosti alebo jemnom rozjazde. Prevodovka pracuje takmer nebadane, hoci pri prudkom zrýchlení alebo v stúpaní môže krátko zaváhať. Pri bežnej jazde však vodič jej prácu prakticky nevníma – a to je jej najväčšie plus.

Skutočné spotreby počas testu ukázali silnú stránku tohto hybridu. V meste sa Symbioz uspokojil len so 4,2 l/100 km, na okreskách dosiahol 4,6 l/100 km, pri konštantnej diaľničnej rýchlosti 110 km/h 5,5 litra a pri 130 km/h stúpla spotreba na 6,8 litra. Celkový priemer počas testu bol 6,3 l/100 km, čo sú výborné hodnoty vzhľadom na segment aj výkon vozidla. Hybrid efektívne rekuperuje a systém plynulo prepína medzi režimami bez rušivých skokov.
Podvozok je naladený komfortne. Zvláda nerovnosti s prehľadom, kabína ostáva tichá aj na menej kvalitnom asfalte. Riadenie je presné, hoci trochu odizolované – volant reaguje bez rušivej spätnej väzby, čo je v tomto type auta skôr výhoda než nedostatok. Stabilitu podporuje hmotnosť batérie a pevná karoséria – auto drží istotu aj v zákrutách, len s miernymi náklonmi. V meste poteší výborný výhľad, ľahké manévrovanie a najmä 360° kamerový systém s Easy Park Assist, ktorý pri parkovaní výrazne pomáha.
Záver
Renault Symbioz je praktický, úsporný a technicky vyzretý hybrid, ktorý ponúka všetko, čo moderná rodina očakáva – tichý, komfortný a vo vnútri prekvapivo priestranný. Celkový jazdný prejav je výborný – presne taký, aký očakávate od dobre vyladeného hybridu na každý deň.
Renault Symbioz – Nový hráč v hybridnej lige
Technické údaje
Názov: | Renault Symbioz Iconic E-TECH full hybrid 145 |
Motor: | R4 / benzínový + elektromotor |
Zdvihový objem: | 1 598 cm³ |
Max. výkon: | 69 kW (94 k)/5 600 ot./min-1 |
Max. krútiaci moment: | 149 Nm/3 600 ot./min-1 |
Elektromotor: | 36 kW (49 k)/205 Nm |
Max. systémový výkon: | 105 kW (143 k) |
Maximálna rýchlosť: | 170 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 10,6 s |
Prevodovka: | A/multimódová |
Kombinovaná spotreba: | 4,8 l/100 km |
Spotreba v teste: | 6,3 l/100 km |
Emisie CO₂: | 105 – 108 g/km |
Pohotovostná hmotnosť: | 1 551 kg |
Celková hmotnosť: | 1 925 kg |
Objem batožinového priestoru: | 513/1 500 l |
Rozmery d × š × v: | 4 413 x 1 797 x 1 575 mm |
Rázvor: | 2 638 mm |
Základná cena: | 27 417 EUR bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 29 917 EUR bez DPH |