Budimex podpísal zmluvu na výstavbu estónskej časti Rail Baltica
Budimex podpísal zmluvu na výstavbu estónskej časti Rail Baltica. Poľská stavebná spoločnosť Budimex, ktorá na Slovensku realizuje kľúčové prepojenie diaľnic D1 a D4 pri Bratislave, sa bude podieľať na výstavbe železničnej trate Rail Baltica v Estónsku. Slávnostný podpis zmluvy medzi spoločnosťou OÜ Rail Baltic Estonia a konzorciom zodpovedným za projektovanie a výstavbu úseku železničnej z Pärnu po lotyšské hranice sa uskutočnil v piatok 16. mája v Tallinne.
Budimex SA, ktorý je súčasťou stavebnej skupiny, má na stavebných prácach 40 % podiel. Predpokladaná hodnota zmluvy je 332 miliónov eur (približne 1,4 miliardy PLN). Celková hodnota stavebných prác sa odhaduje na približne 313,7 milióna eur (približne 1,33 miliardy PLN).
Investícia realizovaná v Estónsku je súčasťou cezhraničného projektu Rail Baltica, ktorý zahŕňa výstavbu modernej železničnej siete spájajúcej Varšavu, Kaunas, Rigu, Tallin a Helsinki. Vo výberovom konaní, ktoré prebehlo v marci tohto roka, bola vybraná ponuka konzorcia zloženého zo spoločností Bouygues Travaux Publics, KMG Infra OÜ a Budimex SA, ktoré budú spoločne realizovať stavebné práce, a Ingérop Conseil et Ingénierie a WSP Finland Oy, ktoré budú zodpovedné za projektovanie.
Podpísaná zmluva sa týka realizácie jedného z dvoch plánovaných úsekov železničnej trate Rail Baltica v Estónsku. Ide o komplexný návrh a výstavbu železničnej trate na úseku Pärnu–Ikla. V rámci projektu sa má vybudovať viac ako 58 kilometrov železničnej trate spolu so sprievodnou infraštruktúrou.

“Estónsko je jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich pobaltských trhov v oblasti infraštruktúry. Výstavba trate Rail Baltica má za cieľ nielen modernizovať miestnu železničnú dopravu, ale predovšetkým vytvoriť most medzi pobaltskými krajinami a strednou a západnou Európou. Dôležitý je nielen pre mobilitu či obchod, ale najmä pre bezpečnosť. Sme radi, že ako Budimex SA máme možnosť realizovať nie jeden, ale hneď dva projekty v rámci tejto historickej investície,” hovorí Artur Popko, predseda predstavenstva Budimex SA.
“Podpis zmluvy je prvým míľnikom. Čaká nás intenzívne obdobie prác, ktoré budeme podľa zmluvnej formuly realizovať bok po boku s investorom. Pôjde o dlhodobý a technicky náročný projekt. Pre nás ako spoločnosť je to predovšetkým vynikajúca príležitosť získať dôveru na ďalšom pobaltskom trhu a skúsenosti s realizáciou vysokorýchlostných železníc, ktoré, ako dúfame, čoskoro využijeme v Poľsku,” dodáva predseda predstavenstva Popko.
Budimex podpísal zmluvu na výstavbu estónskej časti Rail Baltica
Zmluva sa bude realizovať podľa jedinečnej formuly „Aliancia“, ktorá zahŕňa úzku spoluprácu medzi objednávateľom a zhotoviteľmi v každej fáze projektu. Tento prístup má za cieľ znížiť riziká a rovnomerne rozdeliť zodpovednosť medzi všetky strany.
Podpis dohody otvára investičný proces. V prvej fáze sa vypracuje harmonogram prác, ktorý stanoví termín dokončenia úseku, a začnú sa prípravy na zahájenie projektových prác zo strany objednávateľa a členov konzorcia zodpovedných za túto časť zmluvy. Plánovaný termín dokončenia stavebných prác je koniec roka 2030.

Zmluva v Estónsku je ďalšou investíciou, na ktorej sa Budimex SA podieľa v rámci európskeho projektu Rail Baltica. Ako člen konzorcia E.R.B. Rail spoločnosť realizuje aj práce na 230 kilometroch trate Rail Baltica v Lotyšsku, vrátane 175 inžinierskych konštrukcií a 11 ekologických priechodov. Koncom minulého roka sa začali prípravné práce spustením staveniska v Iecave. V súčasnosti sa začínajú prvé práce pozdĺž trasy.
Budimex SA ako líder domáceho trhu pokračuje v zahraničnej expanzii. Už realizuje dva kontrakty v Pobaltských krajinách a pôsobí aj ako zhotoviteľ a subdodávateľ infraštruktúrnych projektov v Nemecku, Česku a na Slovensku. Hodnota portfólia zahraničných zákaziek skupiny Budimex ku koncu roka 2024 dosiahla 1,2 miliardy PLN.