Testy osobných vozidiel

Renault Espace – od priekopníka MPV k full hybridnému SUV

Renault Espace – od priekopníka MPV k full hybridnému SUV. Legendárny Espace sa vracia v novom šate a to do slova. Dlhoročná ikona MPV sa premenila na štýlové hybridné SUV. Či prinesie len slabý vánok alebo hurikán v segmente SUV, ukáže čas. No s full hybridným pohonom, kráľovským priestorom, vydareným dizajnom a modernými technológiami môže osloviť aj „nemeckú“ klientelu.

Renault Espace je ikonický model s bohatou a fascinujúcou históriou, ktorá siaha až do roku 1984. Práve v tom čase zohral dôležitú úlohu vo vývoji kategórie MPV, kedy bol predstavený ako prvé moderné MPV v Európe a okamžite si získal popularitu vďaka priestrannosti, variabilite a komfortu jazdy. Od vtedy pretieklo veľa pohonných hmôt naprieč šiestich generácií a práve tá posledná brázdi cesty od minulého roku, kedy sa Renault vrátil už ako SUV, ale s dušou MPV a full hybridným srdcom.

Okrem spomínaných generácií boli predstavené aj rôzne špeciálne verzie Espacu: Espace F1 (1998): limitovaná séria inšpirovaná formulou 1, Espace Odyssea (2004): koncept s panoramatickou strechou a strešným boxom a Espace Tech Run (2010): koncept s plug-in hybridným pohonom. Espace za 40 rokov na trhu ovplyvnil dizajn a technológie mnohých automobilov a prešiel si značným vývojom, ale vždy si zachoval svoje charakteristické vlastnosti aj vďaka inovatívnym riešeniam a moderným technológiám.

Väčšia dvojička

Espace by sme pokojne mohli označiť za „väčšiu dvojičku“ modelu Austral. Dizajnéri moc nešpekulovali a vychádzali práve z neho. Až na pár detailov sú si autá dosť podobné, no Espace má navrch v rázvore, celkovej dĺžke a podľa nás aj v písmene „E“ v názve, ktoré indikuje elektrifikovaný pohon, no významovo aj vizuálne sedí viac modelu EspacE ako AustralE, kde to vyznie trochu zvláštne, ale to už necháme na posúdení vás.

Renault Espace sa z MPV premenil na SUV a musíme uznať, že sa mu to podarilo. Nový dizajn očarí na prvý pohľad, nech sa naň pozriete z akejkoľvek strany. Päťmetrový kolos je ideálny pre veľké rodiny, ale aj pre biznis klientelu, keďže francúzske pohodlie nezaprie. Nové zatmavené predné a zadné logo v kombinácii so sivou farbou Schiste, čiernou prednou maskou a spätnými zrkadlami, predným nárazníkom s „F1 lištou“ a 20-palcovými diskami s diamantovým efektom dodávajú Espacu elegantný až luxusný vzhľad.

Moderné technológie podčiarkujú luxusný charakter. Svetlomety Adaptive Full LED Matrix Vision s funkciou hmlových svetiel a zadné Full LED svetlomety s 3D efektom „moiré“ zaručujú perfektnú viditeľnosť za každých podmienok.

Interiér spája praktickosť a funkčnosť s eleganciou

Espace vo výbave Espirit Alpine vás privíta tmavým interiérom, stropom a obložením stĺpikov. Čalúnenie v kombinácii látka/Alcantara pôsobí elegantne. Kokpit vychádza z modelu Megane E-TECH, ktorý si osvojil aj už spomínaný model Austral. Na prístrojovom panely sú umiestnené 2 obrazovky v tvare „L“ s vysokým rozlíšením. 12,3“ prístrojový štít v horizontálnej polohe s lesklým povrchom, ktorý síce pôsobí moderne, no na priamom slnku vám môže sťažiť čitateľnosť.

Displej zobrazuje všetky dôležité informácie v rôznych módoch a s prehľadnou grafikou. 12″ infotainment vo vertikálnej polohe, bežiaci na OS od Google, s multimediálnym systémom OpenR Link s integrovanou navigáciou a Google službami, ponúka výbornú grafiku, komfortné ovládanie a širokú funkcionalitu. Využiť môžete aj príplatkový 9,3″ Head-up displej.

Multifunkčný trojramenný volant potiahnutý kožou Nappa-Alcantara s prešívaním vo farbách francúzskej trikolóry sa príjemne drží v ruke aj napriek netradičnému tvaru. Okrem bežných ovládacích prvkov a „renaultáckych“ páčiek obsahuje aj tlačidlo Multi-sense pre výber jazdných režimov.

Páčka voliča automatickej prevodovky mohla by mať umiestnenie premyslenejšie, pretože mierne zasahuje do zorného poľa vodiča pri pohľade na prístrojový štít a tiež si ju nejaký čas budete pravdepodobne mýliť s páčkou na stierače. Stredový tunel s posuvnou mohutnou opierkou ruky disponuje indukčnou nabíjačkou pre jeden mobilný telefón. Pod ňou sa nachádza úložný priestor s dvoma USB-C portami a 12V zásuvkou. Nájdete tu aj držiaky na nápoje a klasickú lakťovú opierku s odkladacím priestorom.

Renault nezanevrel na hardvérové tlačidlá a pod displejom umiestnil 9 tlačidiel na ovládanie funkcií ako dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie okien, nastavenie smeru ventilácie a podobne. Poteší aj systémom čistenia vzduchu. Predné sedadlá, v našom prípade manuálne nastaviteľné, boli pohodlné aj na dlhších trasách. Espace si môžete vybrať buď v 5-miestnej alebo 7-miestnej konfigurácii. Počet sedadiel sa nedá dodatočne meniť, preto je dôležité si ho už pri objednávke premyslieť. Zadná lavica je v 5-miestnej verzii, ktorú sme mali možnosť vyskúšať, posuvná v dĺžke 22 cm, čím sa dá variabilne upravovať priestor pre pasažierov a batožinu. V druhom rade sedadiel je kráľovské množstvo miesta na nohy aj nad hlavou. Samozrejmosťou sú výduchy ventilácie zo stredového panelu a potešia aj 2 USB-C porty pre nabíjanie elektroniky.

Celý priestor je presvetlený panoramatickým strešným oknom, ktoré ale nemá žiadnu zaťahovaciu roletu a spolieha sa len na vonkajšiu úpravu pred prehrievaním od slnka. Nie sme si ale istí či to bude stačiť pri vyšších teplotách.

Kufor, s dvojitým dnom, má štandardne objem 581 litrov pri 7-miestnej verzii, no pri 5-miestnej verzii a posunutí zadnej lavice o spomenutých 22 cm sa objem zvýši na 777 litrov a po sklopení druhého radu až na skvelých 1818 litrov.

Trojvalec s dvomi elektro motormi

Renault Espace prináša modernýa plnohodnotný hybridný pohon E-TECH full hybrid 200, ktorý je v súčasnosti jediný v ponuke. Aj napriek prekvapivo malému objemu 1,2 litra, benzínový preplňovaný trojvalec s výkonom 96 kW (130k) a 205 Nm v kombinácii s 50 kW (68k) elektromotorom a kruťákom 205 Nm a štartér-generátorom s výkonom ďalších 25 kW (34k) a 50 Nm, dosahuje celkový výkon 200 koní a zabezpečuje dynamickú jazdu s okamžitým nástupom výkonu. Spaľovací motor má 4-stupňovú multimódovú automatickú prevodovku, zatiaľ čo pomocný elektromotor, ktorý má za úlohu rozbehnúť auto a udržiavať otáčky medzi spaľovacím motorom a prevodovkou, využíva 2-stupňovú prevodovku. Jazdné vlastnosti sú dynamické a komfortné, takže si jazdu na Espace vychutnáte aj na dlhých trasách.

Akcelerácia, ktorá pripomína jazdu elektromobilom a teda nástup výkonu je v podstate okamžitý, z 0 na 100 km/h trvá len 8,8 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 175 km/h. Kabína je dobre odhlučnená, takže aj pri vyšších rýchlostiach vás nebude otravovať aerodynamický hluk. Elektrický pohon je využívaný aj pri vyšších rýchlostiach a dokonale dopĺňa spaľovací motor, čím sa prejavuje nielen na dynamike, ale aj na nížšej spotrebe paliva. V meste s ľahkou nohou sme vedeli odjazdiť až 2/3 na elektromotore, pričom spotreba sa pohybovala okolo 5,5 litra na 100 km.

Na okreskách bola spotreba 5,8 litra, na diaľnici pri 110 km/h 6,6 litra a pri 130 km/h 7,5 litra. No akonáhle noha oťažela, plynule auto prešlo na klasický spalovací motor. Ten sa nám však v niektorých momentoch zdal prihlučný a vydával typické pazvuky trojvalca. Predný pohon je doplnený systémom 4CONTROL s natáčaním zadných kolies, ktorý uľahčuje manévrovanie auta na parkovisku a v stiesnených priestoroch. Kolesá sa pri rýchlostiach do 50 km/h natáčajú o 5 stupňov v opačnom smere ako predné kolesá a pri vyšších rýchlostiach o 1 stupeň v rovnakom smere. Intenzitu natáčania zadnej nápravy si môžete regulovať cez infotainment.

Technické údaje

Názov: Renault Espace E-Tech full hybrid Espirit Alpine
Motor: R4/zážihový + R2/elektromotor + štartér-generátor
Zdvihový objem: 1199 cm3
Max. výkon:96 kW (130 k
Max. krútiaci moment: 205 Nm
Elektromotor 1: 50 kW (68 k)/205 Nm
Elektromotor 2:25 kW (34k)/50 Nm
Max. výkon systému 147 kW (200 k)
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,8 s
Prevodovka: Multimódová automatická
Kombinovaná spotreba: 4,7 – 4,8 l/100 km
Spotreba v teste: 5,5 – 7,5 l /100 km
Emisie CO2: 106 – 109 g/km
Pohotovostná hmotnosť: 1584 kg
Celková hmotnosť: 1997 kg
Objem batožinového priestoru:581 – 777 l
Rozmery d × š × v: 4722 × 1825 × 1645 mm
Rázvor:2738 mm
Základná cena vozidla: 42 700 EUR
Cena test. vozidla: 47 700 EUR
Back to top button