Renault Arkana: Športové SUV kupé z Francúzska
Renault zaznamenal popularitu SUV kupé vozidiel, a aj keď ide do veľkej miery o prémiové vody, rozhodol sa do nich vstúpiť. Výsledkom je novinka – model Renault Arkana, ktorý sme vyskúšali ako hybrid, teda s označením E-TECH.
Arkana pritom už pri svojej premiére nebola svetu neznáma. Tento model Renault predstavil v roku 2019 a odvtedy ho predáva v Rusku. Teraz toto auto prišlo aj do Európy, no s ruským príbuzným má spoločné iba málo. Verzia pre Európu sa totiž vyrába v Kórei a technologicky ide o úplne iné auto, postavené na modernej koncernovej platforme CMF-B, známej z modelov Clio a Captur. To umožňuje širšiu ponuku motorizácií aj modernejší interiér, so všetkými súčasnými asistenčnými systémami. Európsky model má s tým ruským rovnaký iba vzhľad a tu treba povedať, že to je dobre. Napriek tomu, že ide o dva roky starý dizajn, pôsobí moderne a športovo, presne tak, ako od SUV kupé očakávate.
Pod kapotou technológia z F1
Renault pri Arkane rád spomína, že pod kapotou má technológiu inšpirovanú svetom Formuly 1. Hybridný systém E-TECH, ktorý automobilka využíva aj v najprestížnejšom motoristickom šampionáte, má systémových 143 k a tvorí ho 1,6-litrový benzínový štvorvalec so samostatným výkonom 94 k, elektromotor s výkonom 49 k a štartér-generátor pridáva 20 k. Batéria má kapacitu iba 1,2 kWh; takže pomáha predovšetkým pri rozjazdoch a na krátkych rovinkách. Na čisto elektrickú jazdu na dlhé cesty to nepostačuje. Poháňané sú iba predné kolesá. Renault však sľubuje, že v meste dokáže vďaka hybridnej kombinácii jazdiť až 80 % času na elektrinu.
Nechajte to na My Sense
Pridanie elektromotora zvýšilo váhu iba minimálne, s hmotnosťou len tesne nad 1,4 tony je jazda veľmi svižná, brzdenie predvídateľné a prejazd zákrutami živý a sebaistý. Arkana E-TECH ponúka hneď niekoľko jazdných režimov. Stará sa o ne systém Multi-Sense, ktorý dáva vodičovi na výber z režimov My Sense (všestranný, pre každodennú jazdu), Eco (s ohľadom na spotrebu) a Sport (orientovaný na výkon).
Výrazné rozdiely sme však pri zmene jednotlivých režimov nepocítili, a to ani v prípade režimu Sport. Tento najciteľnejšie zdvihne otáčky. Pre nás bol najkomfortnejší automatický režim My Sense, poskytujúci ideálny pomer medzi komfortom, dynamikou a efektivitou. Navyše, príliš s ním nepresiahnete ani oficiálne udávanú hodnotu kombinovanej spotreby 4,9 l/100 km.
Slabé miesto ukáže pohonná jednotka vtedy, keď chcete jazdiť vyslovene športovo. Musíte ju dostať do vysokých otáčok (3 500 ot./min.) a začne byť aj trochu hlučná. Napokon, nepoteší vás ani spotrebou, ktorú ľahko vyženie na 8 l/100 km. Na obranu hybridnej Arkany ale musíme dodať, že ani nebola koncipovaná ako auto na zvyšovanie adrenalínu, ale ako auto, ktoré výborne vyzerá, no pritom je stále vhodné aj pre rodinu.
R.S. Line vás dostane
Arkana ponúka tri stupne výbavy, z ktorých sme my testovali tú najvyššiu – R.S. Line. Tá auto oživuje športovým nárazníkom s integrovanou lištou F1, zadným difúzorom v atraktívnej sivej farbe Gun Metal spolu s dvomi chrómovanými koncovkami výfuku a v rovnakej farbe sú aj bočné lišty. Kožené čalúnenie v interiéri má kontrastné prešívanie a volant je potiahnutý perforovanou kožou, s logom R.S. Line. Ako správna športová výbava, aj R.S. Line je doplnená o dekory so štruktúrou karbónu a červené interiérové a dekoračné prvky. Celé to spolu veľmi dobre ladí a navodzuje dobrý pocit.
Ovládač prevodovky má masívnu hlavicu, no podstatnejšie je, že ponúka brzdový mód (B), pri ktorom môžete šetriť prevádzkovú brzdu a rekuperovať energiu. Aj keď má iba jeden stupeň, ten je veľmi vyvážený a perfektne sa s ním pracuje. Napriek športovej karosérii majú cestujúci vzadu dostatok miesta pre nohy aj pre hlavu, a to sa za nimi ukrýva 480-litrový batožinový priestor. Hybridná Arkana jednoznačne zaujme aj cenou. V najvyššej výbave ju aktuálne môžete mať za 29 350 eur.
Vozidlo | Renault Arkana E-TECH 145 |
Pohon | benzín + elektrina |
Zdvihový objem valcov spaľovacieho motora | 1 598 cm3 |
Max. výkon spaľovacieho motora | 69 kW (94 k) pri 5 600 min-1 |
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora | 148 Nm pri 600 min-1 |
Max. výkon elektromotora | 36 kW (49 k) + 15 kW (20 k) štartér-generátor |
Max. krútiaci moment elektromotora | 205 Nm elektromotor + 50 Nm štartér-generátor |
Max. kombinovaný výkon systému | 105 kW (143 k) |
Prevodovka | multimódová automatická – 2 stupne pre elektromotor 4 stupne pre spaľovací motor |
Max. rýchlosť | 172 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,8 s |
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom | 4,9 – 5,1 l/100 km |
Kombinovaná spotreba v teste | 5,2 l/100 km |
Objem batožinového priestoru | 480 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 568 x 2 034 x 1 576 mm |
Rázvor | 2 720 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 510 kg |
Celková hmotnosť | 1 961 kg |
Cena základného hybridného modelu | 23 950 eur |
Základná cena testovanej verzie | 29 350 eur |