MG4 XPower – elektrický hot hatch
MG4 XPower – elektrický hot hatch. Elektrický hot hatch, ako býva často pomenovávaný, s pohonom všetkých štyroch kolies má všetky parametre dávať na frak spaľovacím hot hatchom, pretože jeho zrýchlenie pod 4 sekundy je doslova dychberúce.
Značka Morris Garages (MG) tento rok oslavuje storočnicu. Založil ju pred 100 rokmi Cecil Kimber, ktorý viedol automobilovú predajňu Morris Garages, patriacu Williamovi Morrisovi, zakladateľovi Morris Motors. Kimber začal upravovať sériové vozidlá Morris na športové autá, čím položil základy pre MG, ktorá sa preslávila športovými modelmi. Počas desaťročí MG prešla rôznymi vlastníkmi – od Morris Motors až po MG Rover. V roku 2005 značku odkúpila čínska spoločnosť SAIC Motor, ktorá ju úspešne oživila a dnes patrí medzi najrýchlejšie rastúce automobilky.
MG sa dnes presadzuje ako značka, ktorá ponúka širokú škálu vozidiel s rôznymi pohonmi – od benzínových, cez hybridné až po čisto elektrické modely, kde má najširšiu ponuku. Medzi najpopulárnejšie patrí MG ZS, MG5 Electric, MG4 Electric a jeho výkonnejší brat MG4 XPower, ktorý sme mali možnosť vyskúšať. Tento model má nadpriemerný výkon a športovo ladený podvozok, ktorý však nie je úplne dotiahnutý a vyšperkovaný, ako je to bežné pri štandardných hot hatchoch, no stále ponúka dostatok zábavy. Navyše výborný pomer ceny a výkonu z neho robí atraktívnu voľbu v segmente elektrických áut.
Dynamika z neho srší
Testovaný MG4 XPower sa vyznačuje športovo-agresívnym exteriérom s ostro tvarovanými líniami, ktoré podčiarkujú jeho dynamický charakter. Predná časť zahŕňa nízko položenú čiernu masku chladiča a úzke LED svetlomety, pričom dizajn je z veľkej časti rovnaký ako pri štandardnej MG4 Electric. Odlišujú ho predovšetkým oranžové športové jednopiestikové strmene, strieborné detaily na spodku predného nárazníka a bočných ochranných lištách dverí, ako aj exkluzívna zelená metalíza Racing Green, dostupná len vo výbave XPower Green Edition s čiernou strechou a spätnými zrkadlami.
Zadná časť vozidla je charakteristická deleným okenným spojlerom a predĺženými LED svetlami SAIC VISION, ktoré sú rozdelené výrazným logom MG a sú doslova pastvou pre oči, najmä pri pohľade zhora a za súmraku, kedy naplno vyniknú červené pásikové ornamenty. Spolu s impozantnými 18-palcovými zliatinovými kolesami, obutými do pneumatík 235/45 R18, ešte viac podčiarkujú celkový dynamický a športový vzhľad vozidla, čím pridávajú na jeho štýlovej príťažlivosti.
Menej je niekedy viac
Interiér testovaného MG4 XPower pôsobil stroho, ale svojou jednoduchosťou nám nejak zvlášť neprekážal. Od elektrického hot-hatchu by sme očakávali športové prvky, ktoré by zdobili vnútro, no okrem kovových pedálov tu nenájdete nič výraznejšie, dokonca ani elektricky nastaviteľné vyhrievané sedadlo vodiča nemalo výraznejšie športové tvary, či bočné vedenie pre lepšie držanie tela v ostrých zákrutách, čo by sme pri hot-hatchi očakávali. Skôr naopak, obidve predné sedadlá sú veľmi pohodlné a ladené skôr komfortne.
Zadné sedadlá sú pohodlné a je tam dostatok priestoru na nohy a nad hlavou. Chýba však stredová lakťová opierka a výduchy klimatizácie. Objem batožinového priestoru je 363 litrov a je plytší no ponúka dvojitú podlahu.
Infotainment iSMART na 10,25″ dotykovom displeji bol miestami pomalší, ale ponúkal všetky potrebné funkcie vrátane live navigácie. Apple CarPlay a Android Auto fungovali len cez kábel, ale spoľahlivo. Digitálny prístrojový panel 7″ nám prišiel trochu malý a pár palcov navyše by mu nezaškodilo. Obsahoval však všetky potrebné informácie o jazde.
Vystúpená stredová konzola zahŕňala otočný volič prevodovky, elektrickú parkovaciu brzdu a bezdrôtové nabíjanie. Na vyhrievanom multifunkčnom volante, ktorý sa veľmi dobre držal, si viete nastaviť vlastné skratky pre rýchly prístup, ktoré si potom ovládate cez tlačidlo so znakom hviezdy.
V aute nehľadajte štandardné tlačidlo pre štartovanie. Auto si zdeteguje kľúč a obidva displeje sa automaticky rozsvietia. Pre jazdu stačí len stlačiť brzdový pedál a zaradiť rýchlosť, to sa vám však nepodarí pokiaľ si nezavriete dvere. Auto viete úplne vypnúť buď odchodom z auta a zamknutím alebo cez displej v menu.
Na rovnej ceste budete kráľmi
MG4 XPower je elektrická štvorkolka vybavená dvoma motormi. Predný motor s výkonom 150 kW (204 k) sa zapájal iba v situáciách, keď bol potrebný vyšší výkon alebo keď to vyžadovali okolnosti, zatiaľ čo zadný motor s výkonom 170 kW (231 k) zabezpečoval hlavný pohon. Celkový systémový výkon 435 koní a 600 Nm nás zvádzal neustále jazdiť v športovom režime. Okrem neho boli k dispozícii aj režimy Normál, Eco a Snow, ktorý vám môže pomôcť pri jazde v nehostinnom počasí. Zrýchlenie na stovku za 3,8 sekundy, spolu s aktívnym Launch Controlom, bolo hladké a veľmi intenzívne. Pozor však na ostré štarty s plynom na podlahe, pri ktorých odporúčame pevne držať volant obidvoma rukami nech vám neuletí.
Pohon všetkých kolies fungoval spoľahlivo. V režime ECO sa auto menilo na zadokolku, no ak sa situácia zhoršila, predný motor sa automaticky pripojil a zabezpečil potrebnú stabilitu. S MG4 si moc nezadriftujete lebo vás neustále bude kontrolovať ESP. Aj keď sme ho vypli, „veľký brat“ naďalej dohliadal, hoci v menšej miere. Aj napriek tomu nám ostré prejazdy zákrutami poskytovali zábavu. Podvozok bol o 25 % tvrdší v porovnaní s MG4 Electric, čo prinášalo lepšie vyváženie medzi športovosťou a komfortom.
Jednopedálový režim „one-pedal“ umožňoval rekuperáciou auto úplne zastaviť bez brzdenia. Bez jeho použitia je možné využiť tri stupne rekuperácie, ktoré však vozidlo úplne nezastavia. Vďaka dobre umiestnenej batérii spolu s vystužením zavesenia predných a zadných kolies má MG4 nižšie ťažisko a vďaka tomu lepšiu stabilitu čomu dopomáha aj elektronická uzávierka zadného diferenciálu. Ak sme však auto viac zaťažili v zákrutách, začala sa objavovať mierna nedotáčavosť.
Nabíjanie batérie s kapacitou 64 kWh z 10 % na 80 % trvalo približne 30 minút, pričom dojazd bol okolo 350 km. Spotrebu sme dosiahli na diaľnici 23 kWh pri 110 km/h a 27 kWh pri 130 km/h, v meste a na okresných cestách okolo 15 kWh a celková priemerná spotreba bola približne 19 kWh na 100 km.
Technické údaje
Názov: | MG4 XPower |
Motor: | elektrický |
Typ pohonu: | 4WD |
Max. výkon: | 320 kW (435 k) |
Max. krútiaci moment: | 600 Nm |
Kapacita batérie: | 64 kWh |
Typ batérie: | NMC |
Maximálna rýchlosť: | 200 km/h |
Prevodovka: | A1 |
Kombinovaná spotreba (WLTP): | 18,7 kWh/100 km |
Spotreba v teste: | 19,5 kWh/100 km |
Dojazd – kombinovaná (WLTP): | 385 km |
Dojazd – mesto (WLTP): | 536 km |
Dojazd – kombinovaná (TEST): | 340 km |
Pohotovostná hmotnosť: | 1 878 kg |
Celková hmotnosť: | 2 261 kg |
Rozmery d × š × v: | 4 287 × 2 060 × 1 516 mm |
Rázvor: | 2 705 mm |
Základná cena vozidla: | od 27 491 EUR bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 37 500 EUR bez DPH |