Jeep Wrangler – Offroad nie je jeho cieľ, ale domov
Jeep Wrangler – Offroad nie je jeho cieľ, ale domov. Jeep Wrangler – legenda, ktorá prežila vojnu, zdolala najdrsnejšie terény a aj v modernej dobe zostáva nekompromisným symbolom slobody. Jeho nezameniteľný charakter sa nezlomil ani pod tlakom súčasných trendov – stále je to pravý offroad, stvorený pre dobrodružstvo.
História modelu Jeep Wrangler siaha až k druhej svetovej vojne, keď sa zrodil Willys MB – ikonický vojenský džíp, ktorý zohral kľúčovú úlohu na bojiskách po celom svete. Bol známy svojou robustnosťou, jednoduchosťou a terénnou nezdolnosťou, čím si získal povesť nezničiteľného stroja. Po vojne sa jeho civilná verzia CJ (Civilian Jeep) rýchlo stala obľúbeným vozidlom pre dobrodruhov, farmárov aj ozbrojené zložky.
V roku 1986 debutoval prvý Jeep Wrangler (YJ), ktorý sa od predchodcov líšil širším rozchodom kolies a štvorcovými svetlami. Nasledovali generácie TJ (1996) s návratom ku kruhovým svetlám a pružinovým perovaním, JK (2006), ktorá priniesla prvú štvordverovú verziu Unlimited, a nakoniec JL (2018) – súčasná generácia, ktorá posunula ikonický model na novú úroveň.
Po uvedení modelu JL prešiel Wrangler viacerými modernizáciami. Modelový rok 2023 priniesol vylepšené offroadové prvky, ako sú oceľové nárazníky pripravené na montáž navijaka a väčšie terénne pneumatiky. Facelift pre rok 2024 zas pridal prepracovanú masku chladiča, nové dizajny diskov kolies a továrensky inštalovaný navijak Warn s ťažnou kapacitou 3 629 kg vo verzii Rubicon.
Wrangler si zachoval svoju jedinečnú DNA a stále patrí medzi najlepšie sériovo vyrábané offroadové vozidlá na svete. Je to legenda, ktorá zvládne viac než len bežné cesty – preverili sme ho tam, kde sa cíti najlepšie, v náročnom teréne!
Dizajn, ktorý nepodlieha trendom
Najnovšia generácia si zachováva svoj nezameniteľný vzhľad, ktorý okamžite prezrádza jej offroadové korene. Charakteristická sedemotvorová maska chladiča s novými kruhovými full LED svetlami dostala pri poslednom facelifte prepracovanejší dizajn, vďaka čomu pôsobí modernejšie, no stále zostáva verná ikonickému odkazu Wrangleru.


Jedným z výrazných prvkov exteriéru je trojdielna pevná strecha Freedom Hard-Top vo farbe karosérie. Umožňuje jednoduchú demontáž jednotlivých panelov, čo ocenia najmä milovníci jazdy pod holým nebom. Wrangler však ponúka ešte viac – odnímateľné dvere a sklopné čelné sklo, vďaka čomu poskytuje autentický zážitok z jazdy v prírode a odlišuje sa od akejkoľvek konkurencie.


Oproti predchádzajúcej generácii je Wrangler aerodynamickejší a ponúka kvalitnejšie spracovanie exteriéru. Masívne 17″ disky kolies sú obuté do terénnych pneumatík, ktoré podčiarkujú jeho robustný charakter a zároveň zlepšujú jeho schopnosti v teréne. Čierne akcenty na karosérii, plastové lemy blatníkov a výrazné nárazníky mu dodávajú drsný, no zároveň prepracovaný vzhľad.



Zadná časť zostáva verná tradícii – na horizontálne otvárateľných dverách batožinového priestoru je upevnené plnohodnotné rezervné koleso, čo nie je len praktické riešenie, ale aj jasný vizuálny odkaz na offroadové dedičstvo modelu.



Celkovo Wrangler Rubicon spája ikonický dizajn s modernými prvkami a funkčnosťou, vďaka čomu nestráca nič zo svojho terénneho charakteru, no zároveň pôsobí vyspelejšie než kedykoľvek predtým.
Vo vnútri prekvapivo civilizovaný
V poslednom facelifte interiér spája odolnosť s pohodlím a modernými technológiami. Elektricky nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá a tiež zadné sedadlá sú čalúnené kombináciou kože a vinylu, doplnené kontrastným prešívaním.



Palubná doska dostala 12,3″ dotykový displej infotainmentu s podporou Apple CarPlay a Android Auto. Tento systém je rýchly, intuitívny a prehľadný, no niektoré funkcie si vyžadujú viac dotykov. Naopak, pochvalu si zaslúži prémiový audiosystém Alpine s deviatimi reproduktormi a subwooferom, ktorý poskytuje kvalitný zvuk aj pri jazde s otvorenou strechou.




Hoci Wrangler prešiel modernizáciou, stále si zachováva svoj typický robustný charakter. Pevné držadlá na palubnej doske a vodoodolné tlačidlá pripomínajú jeho terénne zameranie, no niektoré riešenia, ako napr. ovládanie okien umiestnené na stredovej konzole namiesto dverí, môže niekomu robiť problémy, ako aj nám – podobne ako v modeli Gladiator. Aj po rokoch to zostáva jednou z vecí, na ktorú si treba zvyknúť.
Wrangler Rubicon síce primárne nie je rodinný cestovateľ, no ponúka dostatok priestoru na výbavu pre dobrodružné výpravy.



Prístup do kufra je riešený dvojdielne – dolná časť zadných dverí sa otvára do strany, zatiaľ čo horná sklenená časť sa vyklápa nahor. Toto riešenie je praktické pri nakladaní menších predmetov, no v stiesnených priestoroch môže byť menej pohodlné. Samotný batožinový priestor ponúka 548 litrov základného objemu, pričom po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1 059 litrov. Sedadlá sú delené v pomere 60/40, takže umožňujú prepravu dlhších predmetov. Priestor je dobre využiteľný, no kvôli konštrukcii karosérie nie je taký široký ako v klasických SUV.




Facelift priniesol vylepšenú zvukovú izoláciu, čo je najviac cítiť pri diaľničných rýchlostiach. Napriek tomu Wrangler ostáva verný svojej identite – stále je to vozidlo, ktoré vás viac poteší v teréne než na diaľnici.
Celkovo interiér ponúka kombináciu praktických, moderných a funkčných prvkov, ktoré zvyšujú komfort, no zachovávajú terénne dedičstvo Wrangleru.


Terénna DNA bez kompromisov
Jeep Wrangler Rubicon je poháňaný 2,0-litrovým štvorvalcovým turbobenzínovým motorom, ktorý poskytuje výkon 272 koní a krútiaci moment 400 Nm. Tento agregát je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá zabezpečuje plynulé radenie a efektívne využitie výkonu. Pohon 4WD s redukčnou prevodovkou a uzávierkami diferenciálov na oboch nápravách umožňuje vozidlu zvládnuť aj tie najnáročnejšie terénne podmienky.
V teréne Wrangler Rubicon exceloval vďaka svojej svetlej výške, robustnej konštrukcii a špeciálnym offroadovým prvkom, ako sú odpojiteľné stabilizátory a terénne pneumatiky. Bez problémov zvládal strmé stúpania, kamenisté cesty či brodenie vodou. Jeho podvozok je navrhnutý tak, aby absorboval nerovnosti a poskytoval vodičovi istotu aj v extrémnych podmienkach.

Na asfalte sa Wrangler správal kultivovane, hoci jeho terénne zameranie je cítiť. Riadenie je menej precízne v porovnaní s bežnými SUV, čo je dôsledok konštrukcie podvozka a zamerania na offroad. Napriek tomu poskytuje pohodlnú jazdu aj na dlhších trasách, pričom interiér je dobre odhlučnený od vonkajších ruchov.
Čo sa týka spotreby paliva, pokiaľ s ním budete častejšie tráviť čas v teréne, prípadne na diaľniciach, tak rátajte so spotrebou cez 13 litrov, čo bola priemerná spotreba. Konkrétne na diaľnici pri 100 km/h rátajte s 11,5 l, pri 130 km/h okolo 13 l a v meste cez 10 l. Ušetriť viete na jazde po okreskách za 8,5 l na 100 km.
Celkovo Jeep Wrangler Rubicon ponúka vyvážený mix výkonu, terénnych schopností a komfortu na cestách, čo z neho robí ideálnu voľbu pre tých, ktorí hľadajú dobrodružstvo bez kompromisov.
Záver
Jeep Wrangler Rubicon si aj po najnovšom facelifte zachováva to najdôležitejšie – nekompromisné terénne schopnosti a ikonický dizajn. Modernizácie priniesli viac komfortu a technológií, no jazdný prejav stále zostáva skôr surovejší, najmä na bežných cestách. Nie je to vozidlo pre každého, ale pre tých, ktorí vedia, čo od neho očakávať. Ak hľadáte offroad, ktorý vás nenechá v štichu, Wrangler Rubicon je stále tým pravým.
Technické údaje
Názov: | Jeep Wrangler Rubicon 2.0 Turbo 272k 8AT 4WD |
Motor: | 2.0 Turbo GDI |
Zdvihový objem: | 1 995 cm³ |
Max. výkon: | 200 kW (272 k)/5 250 min-1 |
Max. krútiaci moment: | 400 Nm/3 000 min-1 |
Max. rýchlosť: | 159 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 7,6 s |
Prevodovka: | A8 |
Kombinovaná spotreba (WLTP): | 11,4 – 11,9 l/100 km |
Spotreba v teste: | 13 l/100 km |
Emisie CO2: | 269 g/km |
Pohotovostná hmotnosť: | 2 028 kg |
Celková hmotnosť: | 2 574 kg |
Rozmery d × š × v: | 4 882 × 1 894 × 1 848 mm |
Rázvor: | 3 008 mm |
Základná cena: | 58 122 eur bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 59 105 eur bez DPH |