Testy nákladných vozidiel

Volvo FL Electric

Bez emisií naprieč Slovenskom. Hlavnou doménou modelu Volvo FL Electric je „zelený“ rozvoz tovarov v centrách miest. Spoločnosť DB Schenker Slovensko sa však rozhodla vyskúšať limity svojho distribučného vozidla FL Electric 4×2 R aj za hranicami mestských aglomerácií: Vyslala ho na testovaciu jazdu z Bratislavy do Košíc a späť.

Vo februári tohto roku spoločnosť DB Schenker zaradila do svojej flotily Volvo FL Electric s batériovým elektrickým pohonom. Jeho prevádzka v distribučnom režime na krátkych trasách je bezproblémová a spoľahlivá. Ale dá sa pre potreby zákazníkov vozidlo využiť aj na väčšie vzdialenosti?

Svižné tempo jazdy, rýchle dobíjanie

„Aby sme dokázali, že aj toto vozidlo si poradí s akoukoľvek výzvou, plne sme ho naložili a poslali do Košíc,“ komentovali experiment organizátori testu. „Samozrejme, trasu aj miesta na nabíjanie sme si vopred naplánovali – a hor sa do terénu. Nepriamo sme otestovali aj pripravenosť infraštruktúry nabíjacích staníc. Môžeme povedať, že na trase Bratislava – Košice je ich dostatok a v takej hustote, aká je potrebná pre pohodlné nabíjanie. Vozidlo prevážalo paletový tovar s hmotnosťou 5,5 ton, jazdili sme počas bežného pracovného dňa.“

Cieľom elektrifikovaného maratónu bol 100. ročník Medzinárodného maratónu mieru v Košiciach. A tam sa Volvo FL Electric so skriňovou nadstavbou zapojilo aj do prípravy MMM. Prepravovalo bezpečnostné zábradlia či konštrukcie na divácke tribúny a prispelo tak k úspešnému priebehu významného podujatia. Prevádzka s nulovými emisiami otvorila vozidlu s celkovou hmotnosťou 16 ton brány aj do bezemisných zón, kde mohlo nakladať/vykladať tovar priamo v budove či sklade.

Test sa zrealizoval v dňoch 25. 9. – 2. 10. 2023. Na trase z hlavného mesta do metropoly východu vozidlo odjazdilo 407 km. Dosiahlo priemernú rýchlosť 74,5 km/h a spotrebovalo 318,93 kWh. Cestou sa dobíjali batérie na nabíjacích staniciach ZSE Drive v Beladiciach, Budči a v Rimavskej Sobote. Nabíjanie jednosmerným prúdom trvalo celkove 1 hodinu 38 minút (maximálny príkon nabíjacích zariadení bol v rozsahu od 138,2 kWh do 148,8 kWh). Čistý čas jazdy: 5 hodín a 28 minút.

Cestou z Košíc do Bratislavy testované Volvo FL Electric prešlo 413 km priemerným tempom 74,6 km/h, pričom malo spotrebu energie 322,49 kWh. Dobíjalo sa dvakrát (ZSE Rimavská Sobota a Beladice), čo zabralo celkove 1 hodinu 35 minút. Čistý čas jazdy bol 5 hodín a 32 minút. Na začiatku tejto cesty mal vodič k dispozícii iba 84 % energie – batérie neboli dobité na 100 %. Keby vyrážal plne nabitý, stačila by na nabíjanie jedna zastávka.

Zvládne aj dlhšie trasy

Spoločnosť DB Schenker je jeden z prvých poskytovateľov logistických služieb na Slovensku, ktorí prejavili záujem oboznámiť sa s elektrickými nákladnými vozidlami. Pochopiteľne, nákup e-trucku a jeho zaradenie do prevádzky si vyžaduje precíznu prípravu, analýzu trhu a testovanie vhodných dostupných vozidiel. Po dôkladnom vyhodnotení relevantných faktorov – vrátane seriózneho záujmu zákazníkov o ekologickú prepravu ich tovarov – sa spoločnosť rozhodla pre vozidlo Volvo FL Electric 4×2 R, ktoré prejde na jedno nabitie 150 až 200 km (v závislosti od poveternostných podmienok a zručnosti vodiča).

„Zaujímalo nás, či tento model primárne určený na regionálnu prepravu zvládne aj náročnejšie trasy. Testom sme potvrdili, že súčasná infraštruktúra a kompatibilita DC nabíjačiek umožňuje využiť vozidlo aj na diaľkové prepravy. V správnej kombinácii prestávok vodiča a nabíjania vozidla vieme dosiahnuť zaujímavý čas dodania paletových zásielok pri nulovej produkcii CO2. Sme radi, že môžeme rozšíriť našu ponuku novým aj existujúcim zákazníkom,“

komentoval výsledky testu Bohumil Prudič, Area Manager CoDi CZ&SK DB SCHENKER.

Samozrejme, že nasadenie distribučného e-trucku do diaľkovej dopravy pozorne sledoval aj manažment slovenského importéra vozidiel Volvo Trucks: „Sme veľmi radi, že naše očakávania sa naplnili. Test nás presvedčil o tom, že elektrické nákladné vozidlo je plnohodnotným nástrojom v oblasti prepravy. A aj dlhšie vzdialenosti dokáže zdolať bez problémov. Vodič bol nadšený z pohodlnej a bezpečnej jazdy bez akejkoľvek únavy. Prevádzka vozidla bola bez emisií a sieť dobíjacích staníc postačujúca. Ďakujeme spoločnostiam DB Schenker a Západoslovenská energetika za ich partnerstvo v tomto teste. Veríme, že aj táto skúsenosť a naša podpora v oblasti elektromobility presvedčí oveľa viac zákazníkov vydať sa touto cestou,“ povedal Andrej Chudík, obchodný riaditeľ Volvo Group Slovakia.

Aktuálna sieť nabíjacích staníc

Spoločnosť Západoslovenská energetika, a.s., ako partner zapožičala na test kartu ZSE Drive a pomohla pokryť nabíjanie elektrického nákladného vozidla na trase Bratislava – Košice – Bratislava. V spolupráci so ZSE bolo možné online sledovať priebeh rýchlonabíjania e-trucku. Nabíjanie bolo dostupné a pohodové – krátka zastávka spojená s občerstvením či strečingom nôh je vždy príjemnou zmenou.

Test bol aj sondou do rozvoja infraštruktúry nabíjacích staníc.

„V súčasnosti máme na západnom Slovensku 321 nabíjacích bodov, na strednom Slovensku ich je 53 a na východnom Slovensku 61. Celkovo je to 435 nabíjacích bodov v 149 lokalitách, z toho 95 nabíjacích bodov poskytuje ULTRA fast nabíjanie. Pre nákladné vozidlá máme aktuálne 9 lokalít s 25 stanicami a 30 nabíjacími bodmi,“

informovala nás Mária Šipková, Product and Marketing Expert v spoločnosti Západoslovenská energetika, a.s.

„Všetky lokality ZSE Drive sú plne pokryté zelenou energiou z obnoviteľných zdrojov pochádzajúcich zo Slovenska. Pri elektrických nákladných vozidlách je najvýhodnejšie nabíjanie v depe. Preto sa aj v ZSE Drive snažíme o vytvorenie výhodných partnerstiev, ktoré tento segment elektromobility podporia. Stratégia ZSE Drive počíta s rozširovaním a budovaním nových nabíjacích centier zohľadňujúc aktuálne, ale aj budúce potreby nákladnej dopravy na strategických miestach a existujúce tranzitné lokality (napr. Žilina, Trnava). Garantujeme stabilnú a spoľahlivú sieť s najvýkonnejšími nabíjacími stanicami na trhu, ktoré budú zaručovať pohodlné nabíjanie napríklad počas povinnej 45-minútovej prestávky. Garantujeme energiu zo 100 % udržateľných zdrojov zo slovenských vodných diel.“

Sieť nabíjacích staníc

Technické parametre vozidla Volvo FL Electric 4×2 R

Elektromotor s trvalý výkonom 130 kW (175 k), dvojstupňová prevodovka, štyri batérie s celkovou kapacitou 265 kWh. Doba nabíjania: 16,8 hodiny striedavým prúdom (nabíjačka s výkonom 22 kW) alebo 2,3 hod. jednosmerným prúdom (150 kW). Bezpečnostné prvky: ESP, systém výstrahy pred čelným nárazom, adaptívny tempomat, núdzové brzdenie, systém kontroly jazdy v jazdnom pruhu s výstrahou pri vybočení. Celková hmotnosť vozidla 16 ton, užitočné zaťaženie vyše 8 ton. Skriňová nadstavba Ferrofoam s vnútornými rozmermi 6500 mm x 2480 mm x 2660 mm, hydraulické zadné čelo Dhollandia DH-LM15 s nosnosťou 1500 kg. Servis podvozka Volvo je krytý zmluvou Volvo Gold, vozidlo je financované prostredníctvom Volvo Finančné služby Slovensko.

Volvo FL Electric

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Viliam Bujna, zdroj: Volvo Group a DB Schenker

Prečítajte si aj

Back to top button